10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    halvezool

Macbook pro moederbord kapot?

Hi

Ik heb een macbook pro (late 2011) die enkele weken terug rare strepen over mijn scherm vertoonde, waarna deze vast liep. Het gebeurde vrij sporadisch tot vorige week, waarna de laptop niet meer startte. Hij geeft wel het ‘chime’ geluid en het lampje rechtsonderaan gaat aan, maar het beeld blijft zwart.

Bij de Apple store hebben ze inmiddels een test gedaan om te kijken of deze laptop in aanmerking zou komen voor het vervangingsprogramma van moederborden in 15” late 2011 macbook pro’s. Volgens de medewerker gaf de test aan dat deze niet in aanmerking kwam.
    Toch zei hij dat het lag aan de grafische kaart en daarmee het moederbord die vervangen moeten worden (a €500!).

Misschien is dit een domme vraag, maar hoe kan het zijn dat het moederbord en de grafische kaart vervangen moeten worden, maar dan niet zou vallen onder dit vervangingsprogramma van Apple? In dit programma wordt specifiek mijn probleem genoemd en de oplossing om het moederbord te vervangen. Ik heb mijn laptop meegenomen zodat ik even kon nadenken of ik hem achter wilde laten voor uitgebreidere tests, waarvoor €80 in rekening zal worden gebracht.

Alvast bedankt!

Geblokkeerd
    Carp

Die MB 2011 staat daarom bekend, de in en out van dat vervangingsprogramma ken ik niet.

http://knutselblog.tweakblogs.net/blog/11267/repair-macbook-pro-early-2011

Bijdrager
    Psyrael

Hier kun je zelf controleren of je laptop in aanmerking komt: https://www.apple.com/nl/support/macbookpro-videoissues/

Bijdrager
    halvezool

Bedankt voor jullie reacties.

Als ik mijn serienummer intyp op de link van apple, komt er bij mij niet specifiek te staan dat ik in aanmerking kom. Wel wordt er aangegeven dat mijn macbook een late 2011 versie is en komen de ‘symptomen’ van het probleem overeen met wat er in de omschrijving staat.

Bijdrager
    Ree

Ik heb een Late ’11 MBP (17″) en die heeft soms ook last van zwart-blijvend-beeld bij opstarten

Dit is vaak opgelost met een PRAM reset (CMD + OPTION + P + R vóór de boing en aanhouden tot na de tweede boing)

Wellicht helpt het je! wellicht ook niet. Moeite waard, toch?

Bijdrager
    halvezool

Bedankt voor de tip!
    Helaas lijkt mijn keybord niet te werken, capslock lampje gaat ook niet aan wanneer ik er op druk…

Bijdrager
    Soulshaker

Duidelijk een gpu probleem hoor , en als dit het de beruchte late 2011 macbook pro is kan je best alsnog contact opnemen met Apple zelf (niet een APR)
    Misschien zullen ze alsnog je macbook herstellen.

Bijdrager
    halvezool

Hi!
    Ik ben bij de Apple store geweest, maar de medewerker bij de Geniusbar zei mij dat het niet onder het herstelprogramma viel, na het doen van een test. Wel zei hij dat het aan het moederbord en de grafische kaart lag, die naar alle waarschijnlijkheid vervangen moeten worden.

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Ik zou evengoed nog eens bellen met Apple en leg je vraag daar eens voor. “Hoe komt het dat mijn computer niet in aanmerking komt voor het vervangprogramma?”
    Laat je niet afschepen zonder een afdoende antwoord. Uit ervaring weet ik dat je aan de telefoon met Apple wat meer kan bereiken dan in de AppleStore. Bij APR’s doen ze er gewoon alles aan om je geld uit je zakken te kloppen. Dus daar moet je gewoon niet proberen.

Bijdrager
    halvezool

Bedankt voor de reactie!
    Ik heb vanochtend, helaas, mijn macbook bij een reseller ingeleverd. Zij rekende maar de helft van de prijs om de laptop na te kijken op het probleem, maar wisten mij te vertellen dat zij denken dat dit onder het reparatieplan van Apple valt. Zij zeiden dat ze al meerderen van deze problemen hadden gezien bij macbook late ’11.
    Over 3-4 werkdagen hoor ik de uitslag van het onderzoek en of het inderdaad om het moederbord gaat. Ik zal maandag de tip om apple te bellen gebruiken om te achterhalen wanneer precies je gekwalificeerd bent voor het vervangingsprogramma.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.