3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:

Bijdrager
    teleromeo

Macbook Pro mid 2014 SSD Upgrade – Howto?

Ik heb een Macbook Pro van midden 2014 die nog goed aan mijn wensen voldoet, ik koos indertijd voor de zwaarste configuratie. Alleen loopt de ingebouwde SSD regelmatig vol. Ik overweeg dus een upgrade.

Bij OWC vond ik deze Aura Pro X2 SSD
    In vergelijking met de aankoop van een splinternieuwe Macbook Pro is dit een koopje. Als ik zoals vorige keer weer voor de uitgebreide configuratie kies kost mij dit immers 5999 euro. Tevens kan ik nog wat adapters bijkopen zodat ik de randapparatuur die ik nu gebruik kan blijven gebruiken. Ook kan ik nog problemen verwachten met programma’s die niet meer draaien op het recentste OsX.

De SSD inbouwen lijkt me simpel, het overzetten van macOs Sierra en de data lijkt me iets ingewikkelder.
    Graag de ultieme tips, valkuilen en dont’s.

Bijdrager
    Shmoo

Mijn advies is vooral, ga eens kijken hoe vergelijkbare mensen in jouw werkgebied/hobby hun werk tegenwoordig doen met de computer. Mij lijkt het extreem strek dat er nog heel er veel mensen zijn die in 2019 met meer dan 1TB aan opslag rondlopen in hun computer. De meeste mensen hebben toch wel iets in de trant van 512GB + iets anders voor erbij in welke vorm dan ook.

Beetje met de tijd meegaan en eens per tien jaar even kijken of wat je doet nog wel actueel is kan heel handig zijn. Dat voorkomt hoge kosten, kijk eens naar de portable oplossingen van Samsung.

• T5 500GB – ongeveer 99,-
    • T5 1TB – ongeveer 160,-
    • T5 2TB – ongeveer 350,-

De USB/Thunderbolt -poorten op je computer zijn tegenwoordig zo snel + het type opslag is tegenwoordig ook zoveel sneller (SSD) dan zoveel jaar geleden, dat het helemaal niet meer nodig is om alles intern te hebben staan. Niemand heeft alle data op zijn interne opslag nodig-nodig. Je hebt gewoon X volume nodig voor je OS + programma’s, wat werkbestanden waar je actief mee bezig bent en beetje bewegingsruimte ….  alles waar je niet mee bezig bent of waar je volgende week niet mee gaat werken kan allemaal op externe opslag of clouddiensten staan. Totaal onnodig om dat allemaal op je interne opslag te hebben staan voor het geval dat je er ooit mee wilt gaan werken.

En het mooie is. Als over vijf maanden je 2014 machine stuk zou gaan of gestolen worden dan kun je die externe volume gewoon in je nieuwe machine prikken. BAM 💪

Meer dan 600,- (inbouwen) betalen voor 2TB opslag terwijl je nu 1TB heb is gewoon onzin. Zeker voor een computer van vijf jaar oud. Probeer je manier van werken te veranderen en het scheelt je een hoop poen. Zeker richting de toekomst.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Waarom een “Aura” (voor het eerst dat ik daarvan hoor.) Meest gebruikte merken zijn Samsung en Crucial, goed getest en met goede garantie.

Bijvoorbeeld deze: Samsung 2TB

Overzetten doe je met Carbon Copy Cloner. Je hebt een SATA naar USB adapter nodig om je nieuwe SSD tijdelijk aan te sluiten op je MBP. Zorg dat je een snelle (USB 3.0 ) koopt. Dan maak je op de nieuwe SSD een cloon van je oude. Handleiding op de site van CCC. Start op van de nieuwe, als het werkt dan zet je de nieuwe in je MBP.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door  EagerB0bNerd.
3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.