16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    HAK

Macbook Pro met Zweeds toetsenbord

Hallo,

Ik ben terug van weggeweest. Vier jaar geleden meldde ik mij hier aan, omdat ik een nieuwe laptop wou kopen, en zowel een ‘pc’ als een ‘mac’ een optie was. Uiteindelijk koos ik voor de ‘pc’, een chique Sony Vaio, omdat Windows voor mijn school handiger was. Hier heb ik geen spijt van: het is een toffe laptop en met Windows XP is niets mis. Echter, ik kocht deze laptop vier jaar en twee maanden geleden en het wordt nu wel weer eens leuk om een nieuwe te kopen. Ik wil nog een jaar met deze laptop doen, maar ik weet al wel dat mijn volgende laptop een Macbook Pro (13″) moet worden (Het is gewoon een mooie notebook, en in vista/7 heb ik niet zo’n trek) dus ik besloot me alvast een beetje te (her)orienteren.

Bovenstaande is allemaal niet zo relevant, wat wel relevant is, is dat ik per se een laptop wil met een Zweeds toetsenbord (ja, ik weet dat er programmaatjes bestaan als Popchar: maar toch wil ik een laptop met een Zweeds toetsenbord, omdat ik heel veel en vaak in het Zweeds zal typen, vaker dan in het Nederlands).
    Aangezien er geen Macbook Pro met een Zweeds toetsenbord te vinden is in de NL Online store (laat staan in de Offline stores in NL), ben ik van plan komende zomer naar Zweden te vliegen om daar een MBP te kopen, dat lijkt me de enige optie. Ik weet dat de MBP in Zweden een paar tientjes duurder is dan in Nederland, maar dat maakt me niet uit. Ook weet ik dat ik het ding gewoon mee kan nemen zonder invoerrechten e.d. te betalen, omdat zowel Zweden als Nederland EU-lidstaat is: dat is dan weer positief.
    An sich allemaal prima dus, maar ik had nog enkele vragen (met name over de taalinstellingen):

– De taal van de Macbook: OS X is toch meertalig? Ik kan de taal van de ‘Zweedse’ MBP toch gewoon op Nederlands zetten? Kan ik ook de taal van de installatieprocedure (de eerste keer dat ik de mac opstart) instellen op Nederlands of Engels?

– Hoe zit met de garantie? Kan ik bij problemen gewoon naar een Nederlandse Apple store?

Als er mensen ervaring hebben met het kopen van een mac in het buitenland (al dan niet met ‘vreemd’ toetsenbord), dan hoor ik dat graag.

Verder heb ik ook nog wat algemene vragen, over de hardware:

– Hoe lang gaat de batterij van de MBP mee? En dan bedoel ik dus: hoeveel jaar duurt het voordat de accu ‘lam’ is? Bij veel laptops is de accu na 1 of 2 jaar zo slecht dat hij nog maar een kwartier per keer van het netsnoer kan. Is het erg duur om de accu te vervangen?

– Wordt de MBP heet bij (intensief en langdurig) gebruik? Dit is iets wat je niet kunt beoordelen in de winkel.

Alvast bedankt voor de reacties en antwoorden op mijn vragen!

Bijdrager
    chatsmit

…ben ik van plan komende zomer naar Zweden te vliegen om daar een MBP te kopen, dat lijkt me de enige optie..

Kun je niet gewoon vanuit de Zweedse store kopen? http://store.apple.com/se

De taal van de Macbook: OS X is toch meertalig?…

Ja gaat gewoon

Wordt de MBP heet bij (intensief en langdurig) gebruik? Dit is iets wat je niet kunt beoordelen in de winkel.

Ja die kan heet worden, maar niet heet genoeg om een eitje te bakken, wel heet genoeg om last van je benen te krijgen.

Bijdrager
    chatsmit

Overigens krijg ik wel m’n twijfels of OSX iets voor je is als je zegt XP wel fijn te vinden en windows 7 niet? Vista, ja ok…

Oh en BTW: Welkom terug op dit forum:-)

Bijdrager
    mowat

Overigens krijg ik wel m’n twijfels of OSX iets voor je is als je zegt XP wel fijn te vinden en windows 7 niet? Vista, ja ok…

Dat lijkt me niet echt een probleem . Ik werk ook nog dagelijks met windows XP ( heb geen vista of windows 7) en ik vind dat nog altijd een degelijk systeem.
    Ik werk daarnaast ook met OSX 10.4.11 en OSX 10.6.4 , en met evenveel plezier.

Bijdrager
    Remcovanderveer

Het mooie is aan Apple, dat garantie overal in de wereld geld. ( Waar Apple officiele dealers of stores heeft. )
    Enigste uitzondering is de iPhone, als je die in Amerika of een ander dergelijk land koopt, heb je geen garantie volgens mij. Maar je kan dus gewoon met je zweedse MBP naar een Nederlandse APR als er iets mee is.

Wens je veel succes met het kopen van je MBP!

Bijdrager
    brinkey

Heb je al gebeld naar de NL apple store met de vraag of je een Zweeds model kunt krijgen? Lijkt me niet onmogelijk. wie niet vraagt….

Inactief
    Anoniem

Ik werk zelf bij iCentre en zover ik weet kan je gewoon een MacBook met Zweeds toetsenbord bij ons bestellen. Je moet dan wel even naar één van onze winkels lopen, online gaat niet lukken.

Bijdrager
    HAK

Er is veel veranderd hier: ik kan de quote-knop niet meer vinden (of is dat het ‘#’ daarvoor?), nuja, dan maar even handmatig met copy-paste en quote-tags…

Kun je niet gewoon vanuit de Zweedse store kopen? http://store.apple.com/se

Die leveren dus enkel binnen Zweden, helaas.

Ja gaat gewoon

Ok, maar kun je de taal eigenlijk al instellen tijdens de installatie? Op macmiep.nl zag ik een filmpje van de eerste keer dat je je mac opstart (http://macmiep.nl/films/JeEersteMac.mp4) en ik zie geen taalkeuzemenu.

Ja die kan heet worden, maar niet heet genoeg om een eitje te bakken, wel heet genoeg om last van je benen te krijgen.

Dat is wel jammer, maar ach, iedere laptop wordt volgens mij heet bij intensief gebruik. Het is niet anders.

Oh en BTW: Welkom terug op dit forum

Waarom? Ik heb weleens op een Vista-laptop gewerkt (van anderen) en ik vind het echt verschrikkelijk: veel instabieler dan XP. Ik veronderstel dat 7 niet veel anders is dan Vista.

Het mooie is aan Apple, dat garantie overal in de wereld geld. ( Waar Apple officiele dealers of stores heeft. )
    Enigste uitzondering is de iPhone, als je die in Amerika of een ander dergelijk land koopt, heb je geen garantie volgens mij. Maar je kan dus gewoon met je zweedse MBP naar een Nederlandse APR als er iets mee is.

Wens je veel succes met het kopen van je MBP!

Dat is mooi

Heb je al gebeld naar de NL apple store met de vraag of je een Zweeds model kunt krijgen? Lijkt me niet onmogelijk. wie niet vraagt….

Daar had ik nog niet eens aangedacht. Ik denk dat ik maar eens bel of een mailtje stuur dan.

Bedankt voor alle reacties trouwens:)

Bijdrager
    HAK

Ik werk zelf bij iCentre en zover ik weet kan je gewoon een MacBook met Zweeds toetsenbord bij ons bestellen. Je moet dan wel even naar één van onze winkels lopen, online gaat niet lukken.

Dat is helemaal handig, dan kan ik hem gewoon in Nederland kopen.

Bijdrager
    chatsmit

Waarom? Ik heb weleens op een Vista-laptop gewerkt (van anderen) en ik vind het echt verschrikkelijk: veel instabieler dan XP. Ik veronderstel dat 7 niet veel anders is dan Vista.

Windows 7 is niet zo verschrikkelijk als Vista en even stabiel tot stabieler dan XP. Vista was echt verschrikkelijk inderdaad :-P. En mijn beredenering was eigenlijk zo: Windows 7 heeft veel afgekeken bij OSX wat betreft gebruiksvriendelijkheid en interactie met gebruiker. Windows XP is nog meer ‘ouderwetse computerinteractie’. Vandaar dat ik begon te twijfelen. Als jij ervan houd veel te klooien op je computer, alles in je eigen structuur te doen (omdat je ook niet gewend bent dit toe te vertrouwen aan software) dan kan OSX vervelend voor je worden :-).

Bijdrager
    Xcode
    jv65 op 20 september 2010

Met andere woorden: bij alle Apple Premium Resellers.

Bijdrager
    nebilem

Maar wat kost het om de accu te vervangen?

Bijdrager
    chatsmit

zo rond de 80 euro en soms zelfs minder

Inactief
    Anoniem
    HAK op 20 september 2010

Ok, maar kun je de taal eigenlijk al instellen tijdens de installatie? Op macmiep.nl zag ik een filmpje van de eerste keer dat je je mac opstart (http://macmiep.nl/films/JeEersteMac.mp4) en ik zie geen taalkeuzemenu.

Zou je wel moeten krijgen.
    Zie hier:

Gelijk de eerste vraag die je krijgt als je je Mac voor het eerst aandoet.

Bijdrager
    Dagaloni
    Remcovanderveer op 20 september 2010

Het mooie is aan Apple, dat garantie overal in de wereld geld. ( Waar Apple officiele dealers of stores heeft. )!

Tjaa… maar ze doen wel moeilijk met garantie als je mac 366 dagen oud is. Dus dat heft elkaar op:razz:

Bijdrager
    Yip

Ik kan de taal van de ‘Zweedse’ MBP toch gewoon op Nederlands zetten?

Grappig, ik heb mijn MBP juist op Zweeds staan. Gewoon, omdat het een leuke taal is.:smile:

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.