15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    Thijs

MacBook Pro met 16GB/512GB?

Ik zoek naar een MacBook Pro voor mijn studie met het liefst 512GB aan opslag (zodat ik zeker genoeg heb om genoeg software te installeren en Windows mogelijk kan dualbooten) en 16GB aan opslag. Zijn er winkels waar deze goedkoper te verkrijgen zijn dan bij Apple zelf? Is het 2018 model daarnaast qua specificaties daadwerkelijk minder dan het nieuwe 2019 model, gezien 2018 modellen misschien minder prijzig zouden kunnen zijn?

Bijdrager
    Thijs

Correctie: 16GB aan RAM natuurlijk.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Als je de macbook pro wilt kopen voor je studie kan je die kopen in de Apple Edu Store 

Bijdrager
    digilb

En misschien dat het 2018 model (iets) goedkoper wordt, nu het 2019 model is uitgekomen??

Bijdrager
    Shmoo

Dat zijn allemaal minimale marges en oude voorraad. Bedrijven nemen over het algmeeen geen custom specs modellen op voorraad.

Bijdrager
    Stijn82

Vind je geen tweedehands? Heb zelf nog een late 2013 met quad core i7, 16gb en 500 gb ssd die ik wellicht in de verkoop doe, heeft beetje last van staingate en de batterij zou best vervangen worden, maar is eigenlijk snel zat voor weinig geld.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Mijn MacBook Pro 2015 heeft geen vlindertoetsenbord, iets wat bij veel latere MacBooks problemen oplevert. Ben er zeer tevreden van. 😀 Een touchbar heb ik niet nodig. Vond dat verloren geld. Heeft nog magsafe en USB-3 aansluitingen. Voor de komende MacBook Pro stapt Apple af van het vlindertoetsenbord.

Alleen blijkt dat bij Catalina het niet zal werken om mijn iPad als tweede scherm te gebruiken.

Doe de mijne niet weg, maar misschien iemand anders wel?

Bijdrager
    Shmoo

Kun jij niet eens gaan trouwen met je MacBook Pro 2015? 🙂

Bijdrager
    Shmoo

Ik zoek naar een MacBook Pro voor mijn studie ….

Denk dat je beter kunt specificeren welke studie je gaat doen. Ik heb namelijk het gevoel dat je op zoek bent naar een veel te zware computer voor je studie, dat je zeg maar een dikke computer wilt hebben omdat je naast je studie ook nog spelletjes wilt spelen. <– voldoende software + Windows.

Als dat het geval is dan kun je beter een Windows machine kopen. Die is vaak nog zelfstandig uitbreidbaar. Het is veel beter voor je spelletjes en het mooiste is, dat is veel ook nog eens duuzendmaal goedkoper. Dat laatste is ook iets waar je op zoek naar bent en wat je niet bij Apple /MacBook gaat vinden.

De eerste opleiding waar je een dikke computer moet hebben om macOS + Windows te draaien moet ik nog tegenkomen. Sowieso, opleidingen proberen je vaak een solide basis van iets te geven, daar ga je meestal geen volume en dikke applicaties bouwen waar vette machines voor nodig zijn. Meestal houden dit soort instellingen ook wel rekening mee dat studenten geen 3.000,- hebben voor een computer.

Bijdrager
    Shmoo

https://www.apple.com/nl-edu/shop/back-to-school

Op het juiste moment. Niet dat dit kortingen zijn waar je mee wegloopt (de kortingen op de machines krijg je het hele jaar door, als student) maar zo’n Beats headset kun je nog verpatsen op Marktplaats.

Let wel op:

Als je de Beats headset verkoopt en de MacBook Pro moet om welke reden dan ook terug naar Apple dan verwachten ze natuurlijk ook dat de Beats headset meekomt. Als je die niet meer hebt, is dat een probleem. En staar je ook niet blind op de prijzen van zo’n Beats headset. Vergeet niet dat er heel wat kinderen zijn die op dit moment via deze deal zo’n computer kopen. Dus Beats headsets zullen vanavond volgende week massaal op Marktplaats worden aangeboden. Als je er 99,- voor krijgt mag je in je hadden klappen.

Bijdrager
    Thijs

<p class=”cite”>Stijn82 op 9 juli 2019 om 22:52</p>
    Vind je geen tweedehands? Heb zelf nog een late 2013 met quad core i7, 16gb en 500 gb ssd die ik wellicht in de verkoop doe, heeft beetje last van staingate en de batterij zou best vervangen worden, maar is eigenlijk snel zat voor weinig geld.

Ik geef altijd de voorkeur aan nieuw, altijd al gedaan. Vertrouw nooit erop dat een computer nog “zo goed als nieuw” is als wordt beweerd. Wil er echt zo lang mogelijk mee kunnen doen, dus om na een jaar al batterijen te moeten vervangen e.d. heb ik liever niet.

Bijdrager
    Thijs

<p class=”cite”>Shmoo op 10 juli 2019 om 11:04</p>

Ik zoek naar een MacBook Pro voor mijn studie ….

Denk dat je beter kunt specificeren welke studie je gaat doen. Ik heb namelijk het gevoel dat je op zoek bent naar een veel te zware computer voor je studie, dat je zeg maar een dikke computer wilt hebben omdat je naast je studie ook nog spelletjes wilt spelen. <– voldoende software + Windows.

Als dat het geval is dan kun je beter een Windows machine kopen. Die is vaak nog zelfstandig uitbreidbaar. Het is veel beter voor je spelletjes en het mooiste is, dat is veel ook nog eens duuzendmaal goedkoper. Dat laatste is ook iets waar je op zoek naar bent en wat je niet bij Apple /MacBook gaat vinden.

De eerste opleiding waar je een dikke computer moet hebben om macOS + Windows te draaien moet ik nog tegenkomen. Sowieso, opleidingen proberen je vaak een solide basis van iets te geven, daar ga je meestal geen volume en dikke applicaties bouwen waar vette machines voor nodig zijn. Meestal houden dit soort instellingen ook wel rekening mee dat studenten geen 3.000,- hebben voor een computer.

Het betreft de studie informatica aan de UU, waarvoor op deze pagina wat specificaties zijn benoemd: https://students.uu.nl/beta/studentenlaptop-specificaties. De studieadviseur geeft al aan dat veel studenten MacOS gebruiken op hun laptop dus een probleem zou het niet moeten zijn (ook gezien haast alles kan draaien via MyWorkspace wat de universiteit blijkbaar gebruikt). Voor de zekerheid te mogelijkheid hebben om Windows te draaien mocht een enkel programma het misschien toch vereisen zou geen overbodige luxe zijn.

Voor games doe ik het niet. Er staat al een prima Windows-desktop op mijn bureau. Echter bevalt het dagelijks gebruik van Windows mij niet, zodanig dat ik zelfs MacOS High Sierra op mijn pc (als dualboot hackintosh dus) heb geïnstalleerd en sindsdien volledig over ben gegaan. Windows bevalt simpelweg slecht.

Die 16GB RAM vind ik zelf gewoon fijn. Het biedt meer zekerheid voor de toekomst. Ik merk zelf daarnaast al dat ik bij twee lichte programma’s waaronder Safari met een stuk of 10 tabbladen en 1 of 2 programma’s op de achtergrond (STACK bijv.) al rond de 5 à 6GB RAM gebruik. Ik wil kunnen blijven multitasken – ook met zwaardere programma’s, want ladende programma’s irriteer ik me nog wel het meeste aan.

Nu zie ik dat zeer recent het instapmodel MacBook Air is ge-update met (correct me if I’m wrong) alleen een andere CPU en iets mindere graphics dan het duurdere model van €1999. 1,4-Ghz quad-core i.p.v. 2,4-Ghz quad-core, maar alsnog een Turbo Boost van 3,9 Ghz i.p.v. 4,1 Ghz. Dit lijkt me nog altijd prima voor de aanbevolen minimale te behalen 2Ghz die de uni stelt, denk ik?

Bijdrager
    Thijs

Nogmaals een correctie: Recent is het instapmodel van de MacBook Pro ge-update – niet die van de Air.

Bijdrager
    Stijn82

<p class=”cite”>Thijs op 10 juli 2019 om 17:10</p>

<p class=”cite”>Stijn82 op 9 juli 2019 om 22:52</p>

Ik geef altijd de voorkeur aan nieuw, altijd al gedaan. Vertrouw nooit erop dat een computer nog “zo goed als nieuw” is als wordt beweerd. Wil er echt zo lang mogelijk mee kunnen doen, dus om na een jaar al batterijen te moeten vervangen e.d. heb ik liever niet.

Jouw goed recht, maar dan moet je het er ook maar voor over hebben om de hoofdprijs te betalen. Bij een nieuwe MBP zit je dan rond de 3000€, eentje van pakweg 2015 (met robuust toetsenbord en handige aansluitingen) rond de 1000€ en een batterij laten vervangen kost 210€ bij apple zelf.

Als je voor nieuw gaat heb je wel het voordeel dat de SSD prijzen recent verlaagd zijn, en dat de nieuwe processoren heel krachtig zijn. Mijn late 2013’er heb ik nieuw gekocht en de upgrade naar een nieuw model zo lang mogelijk uitgesteld omdat het er qua specs niet zo enorm op vooruit gegaan was en hij het gewoon prima bleef doen. De nieuwe 8-core met 32gb ram vond ik wel de moeite waard, maar als pro heb ik een ander budget dan een student.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.