12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    ratbones

MacBook Pro medio 2010 opnieuw installeren of SSD?

Mijn Macbook pro van medio 2010 begint tegenwoordig wat “log” aan te voelen. Eigenlijk zowat sinds Mountain Lion. Het is logisch dat een laptop van 2010 niet meer zo “snappy” aanvoelt na 3 jaren en 2 OS upgrades, maar ik vraag me af of een volledige herinstallatie van OSX misschien verbetering zou brengen?

Aan de andere kant overweeg ik ook een SSD (Samsung evo 500 GB), maar dan twijfel ik of het nog wel de moeite is om te investeren in een laptop die waarschijnlijk niet meer ondersteund gaat worden bij de volgende release van OSX…. ?

Wat denken jullie?

Inactief
    Anoniem

Hier op een 17″ mid 2010 MacBook Pro de door jou overwogen SSD in gebruik en kan alleen maar zeggen dat ‘ie weer als nieuw aanvoelt. Alleen voor dingen als fullscreen flyover in de nieuwe Maps app heeft hij niet altijd genoeg rekenkracht… Dus ik kan het alleen maar aanbevelen.:) En mocht je hem later willen verkopen, zal een SSD de waarde flink vergroten, al is hij niet meer origineel. In dat geval kun je de HDD weer terugzetten en de SSD ergens anders voor gebruiken of los verkopen.

Bijdrager
    jurwis

Ik heb gister mijn macbook pro van 2009 (13 inch, 2.53 ghz) geüpgraded met een ssd. een Samsung Evo 250 GB. Een jaar eerder had ik het ram al verhoogd van 4 naar 8 gb, en dit samen maakt mijn laptop weer razend snel! Mijne was nog geen 145eu, maar als je de pricewatch op tweakers in de gaten houdt, kun je ze misschien nog wel voor goedkoper krijgen..

Inactief
    Anoniem

Even goed om te vermelden is dat in mijn MacBook ook 8gB zit en het topmodel was (2.66Ghz i7 etc.).:roll:

Bijdrager
    loverlover

Ik heb zelf diezelfde Samsung Evo 500GB geplaatst op de plek waar de superdrive zit (Dmv. een OWC Data Doubler, online gekocht van een Nederlandse shop). Ik heb een clean install gedaan op de SSD en voor de rest handmatig dingen over gezet en georganiseerd. Mijn computer is net zoals die van Mitchell, 2,66Ghz, i7 met 8Gb. Mijn computer voelde als nieuw met de SSD, en het is zeer zeker de moeite/investering waard vind ik.
    Hoewel je met de 2010 Macbook pro’s niet de volledige snelheid van de SSD gebruik zult maken is het al een hele verbetering en mocht je je Macbook pro gaan verkopen later, dan kun je altijd de SSD er weer uit halen. Ik zeg doen…

Bijdrager
    sam-105

zeker doen, ik heb ook de 13″ mid 2010 ssd 128 gb samsung 840 pro op de plek van de superdrive en een 1 tb op de originele plek en hij voelt bijna net zo “snappy” als de 1012 macbook air van mijn zusje. ook met 8 gb ram moet ik zeggen, maar dat heb je tegenwoordig ook al voor 6 tientjes.

Bijdrager
    Balsjer

Zoals de meeste reacties hier, zeg ik ook gewoon upgraden. Ik heb mijn Macbook pro mid 2010 13″ in juni geüpgraded van 4 Gb naar 16 Gb intern geheugen en een Samsung 840 SSD (500 GB) geplaatst. Hij is weer razend snel voor hetgeen ik er mee doe zoals VM’s draaien. Kijk inderdaad eens op Tweakers pricewatch wat de actuele prijzen doen.

Bijdrager
    loverlover

@Balsjer
    Ik wist niet dat je Macbook Pro’s mid2010 kon upgraden naar 16 Gb. Weet je misschien of dat alleen voor de 13” versie geldt of ook de 15″ en 17″?

Bijdrager
    Balsjer

@loverlover, jazeker kun je een macbook pro mid 2010 13″ upgraden naar 16 gb intern geheugen. Zie dit linkje Macbook pro 13″ 16 gb geheugen. Ik heb gekozen voor OWC geheugen en moet zeggen het werkt stabiel. De 15 en 17 inch series uit 2010 kun je alleen upgraden tot 8 gb intern geheugen. Op de site van Mac4us en Apple4you kun je ze kopen. Zijn wel iets duurder dan wat ik er in juni voor betaald heb.

Bijdrager
    Balsjer

@loverlover en andere belangstellenden, Over het upgraden van een 13″ macbook pro mid 2010 moet men wel de allerlaatste firmware (EFI) hebben geïnstalleerd. Tevens moet met minimaal OS X LION 10.7.5 hebben geïnstalleerd. Zie deze website Everymac en lees de informatie onder het tabblad ‘Tech specs’.

Bijdrager
    Sachin

Zeker voor een SSD gaan! Mijn 15″ MacBook Pro uit 2007 is nog supersnel voor gewone taken dankzij zijn SSD. Voor zware toepassingen zoals videobewerking is de processor natuurlijk iets te oud. Zelfs Mavericks werkt nog prima en is ondersteunt. Dus ik denk niet dat jouw laptop de volgende keer niet zal voldoen aan de systeemvereisten.

Bijdrager
    TKroon

Zeker doen! En de volgende OS X zal gewoon beschikbaar zijn voor alle huidige modellen. Het lijkt alsof de Intel-processors de enige vereiste zijn. Ik heb mijn Mac Mini (eind 2009) afgelopen week nog van een SSD voorzien, hij is meer dan 4x sneller, en dat strandballetje bij het opstarten van een applicatie? Die zie ik niet meer:)

Maak wel een goede backup (met Time Machine)!!! Daarna een bootable USB-stickje maken met Mavericks, en je bent met vervangen en herinstalleren hooguit anderhalf uur kwijt:)

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.