21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    Steviioo

MacBook Pro loopt vast bij opstarten

Hoi

Ik heb een MacBook Pro (10.6.8) van net geen twee jaar oud schat ik die vooral bij het opstarten verschrikkelijk traag is bij werkelijk elke actie. Dat is gisteren begonnen toen ik een Youtubefilmpje aan het bekijken was. Het openen van Safari gaat ook ongelofelijk traag, ik moet zeker tien minuten wachten vooraleer de browser geopend is. Vreemd genoeg gaat vanaf dat moment (bijna) alles prima. Ik heb wat gezocht op het internet voor mogelijk oplossing en heb onder andere macpaw gebruikt om mijn laptop een beetje op te kuisen, verder heb ik ook alle overbodige documenten en programma’s verwijderd. Momenteel heb ik dan ook meer dan 115 GB over…

Waar zou dit aan kunnen liggen en is dit snel op te lossen tegen morgen? Oh ja, ik ben echt de grootste computerleek ever…

Vast bedankt.

Bijdrager
    makasa

Zet mavericks er op

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ja lekker, kan er nog meer mis gaan…:roll:

Controleer je harde schijf eens met schijfhulpprogramma.

Bijdrager
    Floris

Ik denk dat je een nieuwere software er op moet zetten. Aangezien OS X 10.9 Mavericks uit en GRATIS is, raad ik aan om die te downloaden en zo je MCBook te updaten

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Geen onzin verkopen jongens. Ik draai hier al enkele jaren 10.6.8 zonder ook maar 1 probleem. Je gaat toch niet upgraden omdat het gratis is?
    Problemen zijn er om opgelost te worden maar niet op de Windows manier…

Als de oorzaak de harde schijf is of een proces dat in de weg zit helpt Mavericks echt niet hoor. En lees de topics ook eens over problemen die men kreeg na Mavericks. Daar schiet je ook niet mee op.

Bijdrager
    belfortmac

@hendrik ijzerbroot

Zuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuucht
    We weten nu wel dat je al Apple gebruiker van de beginjaren bent.
    We weten ook, dat je veel weet.
    We weten ook dat je een Apple heilige bent.
    We weten ondertussen ook, dat je overal op reageert, ook als dit geen toegevoerde waarde is.
    Je gaat zelf niet over naar Mavericks, maar weet er wel zelf alles er over te melden.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Je weet donders goed dat alleen jou eerste twee regels kloppen.
    En wat voor waarde heeft jou reactie dan? Ik geef tenminste nog een mogelijke oplossing. Nu jij nog…

Bijdrager
    belfortmac

Mijn waarde naar het onderwerp is niks.
    Mijn reactie slaat op jou persoonlijk.
    Als je daar niet tegen kunt, jammer dan.

Bijdrager
    Nic

Pik terug in de broek mannen: dit is geen verplas-wedstrijd.

@Steviioo
    : dat je computer tergend langzaam is tijdens het opstarten is typerend voor wanneer je met een mechanische HDD werkt. Het duurt nu eenmaal even voordat je computer alles geladen heeft, zeker als je harde schijf al aardig vol zit. Mocht je je echt zorgen maken kun je, zoals hendrik ijzerbroot al aangaf, middels schijfhulpprogramma je harde schijf controleren (en eventueel herstellen).

Het programmaatje Smart Utility kan je ook helpen om iets meer informatie te verkrijgen over de status van je harde schijf (het programmaatje is gratis de eerste 30 dagen).

Bijdrager
    Haike

Ik heb een MBP early 2011. Daar begonnen ze mee ergens in Februari van 2011 mee. De mijne is geleverd met OS X 10.7 die is van September 2011 en een van de laatste van de early 2011 serie. Maar is dus net wat ouder dan de jouwe op het moment van dit schrijven als ik het goed lees. Hoe kan het dan dat jij een MBP met OS X 10.6.8 erop hebt?

In ieder geval; heb je al schijfhulpprogramma al losgelaten op je HD zoals hendrik adviseert?

Bijdrager
    Haike
    Nic op 30 oktober 2013

Pik terug in de broek mannen: dit is geen verplas-wedstrijd.

@Steviioo
    : dat je computer tergend langzaam is tijdens het opstarten is typerend voor wanneer je met een mechanische HDD werkt. Het duurt nu eenmaal even voordat je computer alles geladen heeft, zeker als je harde schijf al aardig vol zit. Mocht je je echt zorgen maken kun je, zoals hendrik ijzerbroot al aangaf, middels schijfhulpprogramma je harde schijf controleren (en eventueel herstellen).

Het programmaatje Smart Utility kan je ook helpen om iets meer informatie te verkrijgen over de status van je harde schijf (het programmaatje is gratis de eerste 30 dagen).

Ja maar geen tien minuten dat is verre van normaal, en z’n HD zit niet meer vol, hij heeft 115 GB over…

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    daalhofmac op 30 oktober 2013

Mijn waarde naar het onderwerp is niks.
    Mijn reactie slaat op jou persoonlijk.
    Als je daar niet tegen kunt, jammer dan.

Waarom reageerde jij dan eigenlijk? Is er soms iets waar jij niet tegen kan?
    Je speelt nu op de man en dat is altijd fout in een forum want je kent mij niet.

Bijdrager
    belfortmac

Ach gut! gepikeerd .
    Niet tegen commentaar kunnen, en altijd het laatste woord willen hebben.
    Nee, dat maakt indruk.8-)

Bijdrager
    Stirf

Probeer je nog de TS te helpen?

@TS: heb je al eens een nieuwe user gemaakt?

Bijdrager
    Toine van rijthoven

Met alle respect maar Hendrik IJzerbrood heeft gelijk.
    Aangeven dat er een nieuwer besturingssysteem op een computer gezet moet worden is geen zinvolle oplossing, zeker niet als ik kijk naar de diversiteit aan problemen die verschillende gebruikers in mijn directe omgeving hebben na de installatie van Mavericks.

Wat zorgelijk is zijn opmerkingen van personen als Daalhofmac die meteen op de man gaan spelen.
    Jammer dat steeds meer mensen dit als een goede en blijkbaar voor hen geaccepteerde vorm van communicatie zien.
    Beetje meer respect en normale omgangsvormen zou zeer welkom zijn om te voorkomen dat dit forum omgedoopt moet worden tot het OneMoreTokkies forum.

Wat Hendrik wil zeggen klopt als een bus, als hij met een vergelijkbaar besturingssysteem deze problemen niet heeft dan is het zeker geen besturingssysteem issue.

Bijdrager
    SunKeeper
    Haike op 30 oktober 2013

Ik heb een MBP early 2011. Daar begonnen ze mee ergens in Februari van 2011 mee. De mijne is geleverd met OS X 10.7 die is van September 2011 en een van de laatste van de early 2011 serie. Maar is dus net wat ouder dan de jouwe op het moment van dit schrijven als ik het goed lees. Hoe kan het dan dat jij een MBP met OS X 10.6.8 erop hebt?

Dat ligt er natuurlijk maar net even aan uit welke voorraad je je MacBook Pro hebt gekregen. Als een APR een bepaald model een tijdje niet verkoopt en jij koopt hem net wel, dan heb je nog Snow Leopard.

De MBP Early 2011 kan als laagste versie 10.6.6 draaien. Draai je een lagere versie dan kom je met graphics in de problemen. Een retail-disk met 10.6(.0) geeft om die reden dus een Kernel Panic als je die wilt opstarten.

Upgraden omdat je problemen hebt is ongeveer hetzelfde als iemand die met een auto met lekke banden rijdt, adviseren om er gratis een krachtiger motorblok in te laten zetten. Waardoor je vervolgens dus alleen maar meer kans hebt dat je keihard uit de bocht vliegt.

Overigens denk ik dat de TS het kippenhok al heeft verlaten. Zo niet, post dan even de huidige status en wat er al allemaal geprobeerd is als oplossing.

Bijdrager
    Haike
    SunKeeper op 31 oktober 2013
    Haike op 30 oktober 2013

Dat ligt er natuurlijk maar net even aan uit welke voorraad je je MacBook Pro hebt gekregen. Als een APR een bepaald model een tijdje niet verkoopt en jij koopt hem net wel, dan heb je nog Snow Leopard.

De MBP Early 2011 kan als laagste versie 10.6.6 draaien. Draai je een lagere versie dan kom je met graphics in de problemen. Een retail-disk met 10.6(.0) geeft om die reden dus een Kernel Panic als je die wilt opstarten.

Ik snap je redenatie wel en die klinkt ook redelijk plausibel. Maar toch wil hij er bij mij niet helemaal in. Als de machine van de TS van 2011 is, zoals de mijne, maar later geproduceerd/gefabriceerd is dan de mijne, en toch kan worden uitgeleverd met een ouder OS erop?

Nou ja, het is een feit, en daar zullen we het mee moeten doen. Nou een oplossing voor de TS. Als ik het zo lees denk ik eerder aan een stervende HD.

@Steviioo
    als je 10.6 erop hebt staan, heb je neem ik aan ook een DVD met 10.6 erbij gekregen. Van die DVD kun je ook opstarten. Dat doe je door onmiddellijk na het opstart geluid de C-toets op je toetsenbord in te drukken, en ingedrukt te houden tot je een scherm met beeld te zien krijgt. Dat duurt iets langer dan normaal, maar mag zeker geen 10 min duren!! Als dat redelijk vlotjes verloopt kan je er eigenlijk vanuit gaan dat je interne HD aan het dood gaan is, en moet er een nieuwe in je machine.

Bijdrager
    Bruce27

Ik heb deze ervaring met de mbp uit 2009 en kan op de diverse forums in OMT niets vinden wat recent is behalve deze dan.
    mbp start niet meer verder dan het strandballetje wat na 20 sec. stopt en dan begint het feest weer opnieuw, schakelt dus automatisch naar zwart en start opnieuw en breekt dan zelf weer af.
    Dit was 14 dagen geleden ook het geval en (na eerst alle andere ..tig pogingen) er vanaf een usb (bij een kennis) een nieuwe instal gedaan + mavericks en ja hoor, helemaal goed.
    Tot gisteravond.. tijdens werken maar nadat ik 10 min. weg was gegaan bij terugkomst een flikkerend scherm en cursor vast.
    Aleen harde reset was mogelijk maar daarna geen opstart meer. Ook nu weer PR gedaan, met V en C opstarten, accu uit/in, etc,. etc.; niets helpt.
    Er zit een ssd geheugen in waarvan ik weet dat het min. nog 50 Gig vrij heeft.
    Wat kan ik nog doen behalve nog een keer weer helemaal (tijdrovend, usb halen) her-installatie met de vraag of dat ook nu weer helpt.

BVD!

Bijdrager
    Haike

Die SSD zal nog wel in orde zijn denk ik, maar de symptomen die je beschrijft gaan meer richting moederbord wat het om wat voor een reden dan ook niet meer goed doet. Kan ook zijn dat bepaalde verbindingen het niet meer goed doen, daar je beschrijft dat hij het soms wel, soms niet doet. Een accu die veel warmte afgeeft kan invloed hebben op gesoldeerde verbindingen die warm worden en dan minder goed contact maken of zelfs helemaal loslaten.

Bijdrager
    Bruce27

klinkt goed, nog geen 1,5 jaar geleden vervangen (of was het de videokaart? Zoveel ellende mee gehad)

Betekent dit dat als ik de ssd eruit haal en aan mijn iMac hang dat ik dan nog wel bij de bestanden kan?
    Zo ja, dan gaat de mbp na 5 jaar de container maar in.

(en wéér werkt de mail notificatie niet….)

Bijdrager
    Haike

Voor die SSD zal je nog wel ff een externe behuizing moeten aanschaffen maar ja, dan kan je wel bij je bestanden. Zo heb ik het destijds zelf ook opgelost, ik ging van een G4 1.4 MHz, naar mijn huidige MBP (2011) Die 2 verschilden zo sterk van elkaar dat ik niet via de T-mode de gegevens kon overzetten van de G4 naar de MBP. Dus een externe behuizing gekocht, schijf uit de G4 uitgebouwd, en in de behuizing gemonteerd, en toen ging het wel. Daarna heb ik die schijf gewist en tot TM gebombardeerd.

Maar zou je niet ff laten uitzoeken of het inderdaad je moederbord is voor je je MBP in de container flikkert?

En verder zijn er altijd mensen blij te maken met onderdelen. Zo heb ik ooit een OMT-er blij kunnen maken met een witte macbook waar bijna alles kapot aan was behalve het geheugen en het moederbord. Laat hij nou zo’n zelfde Macbook hebben liggen waarvan alleen het moederbord kapot was…

OMT heeft er een speciaal draadje voor..

En geheugen kun je eruit halen en verkopen, dat drukt weer een ietse pietsie bij de prijs van een nieuwe aanschaf. Dat kan bv hier verkocht worden. Volgens mij zit er ergens in Utrecht een bedrijf die graag overleden mac’s inkoopt…

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.