8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    jeffo

MacBook Pro loopt vast

Mijn nieuwe MacBook Pro (maand oud) loopt vast tijdens presteren in Powerpoint en Keynote. Het lijkt alleen te gebeuren als er een extern scherm aangekoppeld is. Zowel HDMI als VGA.
    Het gebeurt niet steeds maar af en toe, maar nu al een keer op 6 in de afgelopen 3 weken.
    iemand een idee waar dat aan kan liggen?

Anoniem

Loopt hij alleen vast of valt hij ook uit?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Je zult toch even iets meer info moeten geven. Zie je b.v. de strandbal cursor of reageert de Mac helemaal niet meer? En werk je met Mojave? Daar zijn ook nog niet alle bugs uit.

Er zijn/waren namelijk nogal wat problemen met o.a. de nieuwe MacBook Pro vanwege de T2 chip. (Die kan dan voor een kernel panic zorgen)

Dat laatste zou in het system log bestand (te bekijken via het programma ‘console’ in de map “hulpprogramma’s”) de tekst “bridge OS” opleveren. Staat dat er dus in dan is je probleem zeer waarschijnlijk gerelateerd aan de T2 chip.

Bijdrager
    jeffo

Ja ik werk met Mojave en hij reageert helemaal niet meer, valt niet uit maar alles is vast en moet dan echt een harde herstart doen door de aan/uit knop ingedrukt te houden.

Zit nu in de Console te kijken maar zie veel maar geen Bridge OS. De log gaat maar terug tot 19.35 toen ik weer ben opgestart. Ik ga dat volgende keer als het gebeurt checken. Tks. Kan ik er nog iets anders mee?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Wat bedoel je? Met het system log? Het console programma is bedoeld om problemen te achterhalen met het OS of een programma. Maar in de meeste gevallen moet je dan wel meer weten dan de doorsnee gebruiker anders weet je niet waar je naar moet zoeken.

Moderator
    Night

Wat heb je zelf allemaal al geprobeerd (testen in een nieuwe gebruiker, opstarten in Safe mode, macOS over oude heen geïnstalleerd)?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Je zei dat het misschien te maken had met een aangesloten tweede beeldscherm. Zoek dan als het weer gebeurt naar de tekst “MirrorDisplays” in het system log. Dat is een proces dat nodig is voor een tweede scherm. Kijk dan vervolgens bij het juiste tijdstip of je daar iets opvallends ziet staan zoals “error” of “not found” etc. of een constante herhaling van de zelfde melding. Een oplossing heb je dan nog niet maar je weet dan in ieder geval of het misschien met dat externe scherm heeft te maken.

Bijdrager
    Melle

Of makkelijker – om een issue met dat specifieke scherm uit te sluiten – kan je tijdelijk een ander extern scherm gebruiken en zien of het dan nog gebeurd?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.