14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    PICAPICA

Macbook Pro loopt steeds vast, advies gevraagd?

Dag allemaal,

met het hele Covid-19 gedoe en het vele thuisonderwijs dacht ik mijn oude Macbook weer van onder het stof te halen als extra scherm in huis… Deze werd ooit vervangen omdat hij soms zomaar vastliep. Beeld bevroor en nadien startte deze weer op. Maar aangezien het een extra laptop was om wat te internetten was dat geen groot probleem.

Ik heb een filmpje gemaakt in een poging om het geluid vast te leggen. Iemand enig idee wat er hier misgaat? En vooral, denken jullie dat het nog de moeite is om deze laptop te laten repareren?? Kostelijke grap of twee keer niks? Want een extra betrouwbare laptop kan zeker geen kwaad.
    https://youtu.be/H4Dv5_tFAR8

Alvast bedankt voor jullie advies!

Inactief
    Anoniem

Ventilator of harddisk die vastloopt? Ik denk het laatste omdat je zegt dat ie bevriest. In ieder geval in beide gevallen prima te repareren op het eerste gezicht. Uit welk jaar is hij?

Bijdrager
    PICAPICA

Het gaat om een Macbook Pro Retina 13-inch Early 2015
    2,7 Ghz Dual Core Intel Core i5
    8GB DDR3

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Nieuwe SSD erin laten zetten, kost 150 euro of zo, NIET bij Apple uiteraard!

(misschien is het iets anders, maar dat weet die reparateur wel, vraag daar advies)

Top-laptopje heb je dan. En ik zou het OS niet nieuwer doen dan Mojave 10.14.6

Inactief
    Anoniem

Thanks PICAPICA, dan kunnen we weer iets uitsluiten ?: dat model heeft geen HDD maar flash opslag. De tip van aartjan heeft  geen zin dus (kan niet eens!). Het enige bewegende onderdeel in je MacBook is de ventilator.

Dit geluid klinkt zo bizar dat het wel lijkt of er iets in of tussen is gekomen. Ik zie op je filmpje ook iets vlak bij de ventilatieopening liggen dat er niet hoort.. Open maken en dat eens onderzoeken is wellicht al voldoende. Na 6 jaar hoort zo’n fan normaal gesproken nog prima te werken.

https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+13-Inch+Retina+Display+Early+2015+Fan+Replacement/45131

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Staat er iets in het systeemlog over waarom hij vastloopt? Kijk wanneer hij vastloopt hoe laat het is; als hij opnieuw opgestart is open je de Console (in Hulpprogramma’s) waar je bijvoorbeeld in system.log en onder /var/log bij powermanagement kunt kijken wat er rond die tijd gebeurde. Je krijgt daar niet gegarandeerd een bruikbaar antwoord, maar wie weet staat er een foutmelding waar je iets wijzer van wordt of blijkt dat er elke keer hetzelfde gebeurt net voordat de computer ermee ophoudt.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Open maken en dat eens onderzoeken is wellicht al voldoende. Na 6 jaar hoort zo’n fan normaal gesproken nog prima te werken.

Dat denk ik ook. Klinkt als iets mechanisch en enige draaiende onderdeel is de fan. Achterkant eraf schroeven dan weet je meer. Volg de aanwijzingen van iFixit en zorg ervoor dat je de juiste maat schroevendraaier gebruikt. Let ook op welk schroefje waar vandaan komt, ze zijn niet allemaal even lang.

Bijdrager
    PICAPICA

ok dank voor de reacties, dan zal ik maar eens beginnen met met enkele schroevendraaiers aan te schaffen;-)

Bijdrager
    Pjotr

Het is een geweldige MBP met supersnelle SSD op een latje. Dat maakt inderdaad het geluid niet. Een ventilator ligt voor de hand. Schoonmaken is een goed idee.

Ifixit.com is the way to go.

https://nl.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+13-Inch+Retina+Display+Early+2015+Fan+Replacement/45131?lang=en

Inactief
    Anoniem

Ja, dat zei ik inderdaad Pjotr, inclusief link ??.

Bijdrager
    PICAPICA

haha, toch bedankt voor de reactie…
    kleine update, ik moest even geduld hebben vooraleer ik de juiste schroevendraaier te pakken kreeg… maar nadat ik de onderkant eraf schroefde kon ik alleen maar vaststellen dat het geluid effectief uit de ventilator komt. Ik probeerde op allerlei manieren stof of vuiltjes eruit te krijgen maar zonder resultaat. Zag er ook allemaal netjes uit.
    Zonder behuizing koelt de computer blijkbaar voldoende af want dan loopt hij niet meteen vast;-)
    Er zal dus niets anders opzitten dan een poging te wagen om de iFixit-guide verder te volgen en een nieuwe ventilator te bestellen alsook zo een mini Torx!

bestel ik zo een ventilator het best via ifixit??

Inactief
    Anoniem

iFixit is vrij duur qua onderdelen, wel betrouwbaar. Even googelen op typenummer 076-1450 (en zelf checken of dat echt de goeie is voor jouw model). Ik zie ‘m op Amazon.nl al voor €17 volgens mij..

Bijdrager
    PICAPICA

Ik heb de ventilator vervangen (volgens info via link ifixit) alsook de koelpasta (kwam ik pas aan het eind op)… maar allemaal zonder resultaat. Ik kan zelfs niet zien in de console welke foutmeldingen er zijn want dan loopt de computer alweer vast.
    Het lijkt wel alsof de ventilator zelfs niet draait. Ik hoor alleszins niets.
    Ik heb nu opgestart met -D ingehouden. Maar nu blijft hij maar verbinden op safari. zucht

Bijdrager
    PICAPICA

via Je Mac controleren geen problemen gevonden én de ventilator duidelijk horen draaien!!

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.