16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:

Bijdrager
    hbraamhaar

MacBook Pro late 2011 upgrade SSD en RAM

Beste OMT-ers,

Ik wil mijn MacBook uit eind 2011 een kleine upgrade geven. Ik zat te denken aan het plaatsen van een SSD en een verdubbeling van het geheugen. Zelf weet ik alleen niet goed welke SSD en geheugen ik het beste kan aanschaffen, ik kwam zelf tot:

Corsair Mac Memory – DDR3
    8 GB : 2 x 4 GB – SO DIMM 204-PIN – 1333 MHz / PC3-10666 – CL9 – 1.5 V – niet-gebufferd – niet-ECC

Samsung 860 EVO 500GB – Solid state drive
    intern – 2.5″ – SATA-600 – 6.8mm

Zijn de goede keuzes? Zo nee, wat kan ik het beste aanschaffen?

Ik twijfel ook nog om mijn CD drive te gebruiken voor de SSD. Maar klopt het dat deze connectie minder geschikt is omdat deze minder kan trekken?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Bijdrager
    hbraamhaar

Bedankt voor je snelle reactie @thebigz!

Zou iemand mij kunnen helpen met: Ik twijfel ook nog om mijn CD drive te gebruiken voor de SSD. Maar klopt het dat deze connectie minder geschikt is omdat deze minder kan trekken? Of eventuele andere aanraders voor de SSD of memory.

Bijdrager
    petermr

ik heb mijn MBP (early 2011) al enige tijd geleden geupgrade met samsung evo850 500Gb, en het geheugen naar 16 Gb (2×8). loopt weer als een zonnetje(opstarten binnen 20sec). Hou er wel rekening mee dat een SSD meer stroom verbruikt dan een HD, in combinatie met een wat oudere accu beperkt dit je mobile werktijd behoorlijk. ik zou de dvd drive gewoon laten zitten en de HD door de SSD vervangen

(een nieuwe accu komt binnenkort)

Bijdrager
    Rick

<p class=”cite”>petermr op 17 maart 2019 om 22:25</p>
    … Hou er wel rekening mee dat een SSD meer stroom verbruikt dan een HD, …

Heb je hier een goede bron voor? Ik dacht dat dit juist andersom was…

Bijdrager
    petermr

<p class=”cite”>Rick op 17 maart 2019 om 22:55</p>

Ik dacht eerst zelf ook dat een SSD zuiniger zou zijn, maar merkte aan mijn MBP dat ik er veel korter mee kon werken. Heb toen de gegevens maar eens opgezocht. Alleen de startup van een HD kost meer , de rest is zuiniger dan SSD

Volgende gegevens zijn van de specsheets(heb dit even opgezocht)

AVERAGE POWER CONSUMPTION Samsung EVO850
    120 GB: Average 2.1 W Maximum 2.4 W
    250 GB: Average 2.2 W Maximum 2.4 W
    500 GB: Average 2.5 W Maximum 3.5 W

AVERAGE POWER CONSUMPTION  Samsung EVO860
    500 GB: Average 2.5 W Maximum 4.0 W  idle 50mW sleep 0,4mW
    Actual power consumption may vary depending on system hardware & configuration

Hitachi
    Startup (W, peak, max            4.5
    Read/Write (W, avg)                 1.
    Low Power Idle (W, avg)          0.8
    Standby (W, avg)                     0.2
    Sleep (W)                                 0.14

Bijdrager
    Rick

<p class=”cite”>petermr op 17 maart 2019 om 23:14</p>

<p class=”cite”>Rick op 17 maart 2019 om 22:55</p>

Hmmm, interessant overzichtje, bedankt! Twee hersenspinsels:

1. In ‘sleep’ verbruikt een 960 dus (0,4/140mW) slechts 0,3 % van een HDD in sleep modus.
    2.  Het gemiddeld vermogen van een SSD ligt ca. 2,5x hoger dan dat van een HDD, maar hij is ook zeker >2,5x zo snel en dus >2,5x minder lang bezig.

Het hangt er dus helemaal van af hoe de HDD/SSD wordt gebruikt.

PS Excuus voor het kapen van dit topic, maar alle nuttige tips zijn al gegeven zag ik;-)

Bijdrager
    hbraamhaar

ik heb mijn MBP (early 2011) al enige tijd geleden geupgrade met samsung evo850 500Gb, en het geheugen naar 16 Gb (2×8). loopt weer als een zonnetje(opstarten binnen 20sec). Hou er wel rekening mee dat een SSD meer stroom verbruikt dan een HD, in combinatie met een wat oudere accu beperkt dit je mobile werktijd behoorlijk. ik zou de dvd drive gewoon laten zitten en de HD door de SSD vervangen

(een nieuwe accu komt binnenkort)

Kunnen de MacBooks uit deze periode 16GB draaien? Volgens: https://support.apple.com/en-us/HT201165#2 zou mijn MacBook Pro een maximum van 8GB hebben, of geldt dit per slot?

Zijn de verschillen tussen de verschillende SSD’s nog goed merkbaar? Anders lijkt: https://tweakers.net/pricewatch/1126239/crucial-mx500-2-komma-5-inch-500gb.html een goede optie!

Bijdrager
    TheBigZ

hbraamhaar op 18 maart 2019 om 18:58

Kunnen de MacBooks uit deze periode 16GB draaien?

Ja dat kunnen ze.

https://everymac.com/systems/apple/macbook_pro/specs/macbook-pro-core-i5-2.4-13-late-2011-unibody-thunderbolt-specs.html

Bijdrager
    TheBigZ

hbraamhaar op 18 maart 2019 om 18:58
    Zijn de verschillen tussen de verschillende SSD’s nog goed merkbaar?

Ja de Samsung is vooral een stuk duurder. Technisch merk je geen verschil.

https://tweakers.net/pricewatch/compare/1131813;1126239/

Bijdrager
    petermr

ik heb de Samsung EVO met een €30 kortingsactie van staples voor ca €50 gekocht, dus dat was voor mij een goede deal

Bijdrager
    Gilles0502

Ik beschik over dezelfde Macbook Pro. Vorig jaar heb ik de hdd vervangen door een ssd ( Samsung Evo 850 250GB) icm met 10GB werkgeheugen (1x8GB en 1x2Gb). Dus enkel 1 reepje aan werkgeheugen vervangen. Dit werkt heel goed en vooral snel:)

Bijdrager
    hbraamhaar

<p class=”cite”>Gilles0502 op 18 maart 2019 om 21:32</p>
    Ik beschik over dezelfde Macbook Pro. Vorig jaar heb ik de hdd vervangen door een ssd ( Samsung Evo 850 250GB) icm met 10GB werkgeheugen (1x8GB en 1x2Gb). Dus enkel 1 reepje aan werkgeheugen vervangen. Dit werkt heel goed en vooral snel:)

Ook nog een optie. Apple geeft hierover zelf wel aan dat twee repen van hetzelfde werkgeheugen wel het beste werkt? Of is dit niet of nauwelijks merkbaar?

Voor het geheugen zat ik nu te kijken naar de 2 x 8gb variant van: https://tweakers.net/pricewatch/291227/corsair-mac-memory-cmsa8gx3m2a1333c9.html

Bijdrager
    Gilles0502

<p class=”cite”>hbraamhaar op 19 maart 2019 om 19:54</p>

<p class=”cite”>Gilles0502 op 18 maart 2019 om 21:32</p>

Ook nog een optie. Apple geeft hierover zelf wel aan dat twee repen van hetzelfde werkgeheugen wel het beste werkt? Of is dit niet of nauwelijks merkbaar?

Voor het geheugen zat ik nu te kijken naar de 2 x 8gb variant van: https://tweakers.net/pricewatch/291227/corsair-mac-memory-cmsa8gx3m2a1333c9.html

<span style=”font-size: 16px; background-color: #ffffff;”>

Apple geeft inderdaad aan, dat dit niet mogelijk is. Het werkgeheugen zit er nu ongeveer 2 jaar in en heeft tot op heden nog geen problemen gegeven. Het is dus perfect mogelijk om 2 verschillende reepjes in te bouwen in jouw Macbook Pro. Het is wel raadzaam om hetzelfde merk (Kingston) te nemen, wat al in de Macbook Pro zit. Het verschil van 4GB naar 10GB werkgeheugen is een enorme verbetering. </span>

Bijdrager
    hbraamhaar

Mijn laatste reactie voordat ik mijn aankoop definitief ga doen;-)

Zit alleen nog met het geheugen, gaan deze twee strips: https://azerty.nl/product/corsair/555273/mac-memory-geheugen-ddr3-16-gb–2-x-8-gb?gclid=CjwKCAjw7MzkBRAGEiwAkOXexIHz8jTK_TEd4j88rSdytv6ZyOKPbS1O2dgRrrPmsQExUP33ZR2CuxoCH3UQAvD_BwE werken?

Edit: Wat is het verschil tussen bovenstaande en: https://azerty.nl/product/corsair/469864/mac-memory-geheugen-ddr3-sodimm

Edit edit: ik zie het al, ik moet de 1333MHz hebben!

Bedankt voor alle reacties!

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.