30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 51)
  • Q:
    Bijdrager
    verwijderd-profiel

MacBook Pro Late 2011 uitbreiden met SSD

Bijdrager
    SMTR
    Dr. op 15 juni 2015

En dan nog over het fysieke: Ik kan het best de SSD op de plaats van de HDD plaatsen, en de HDD met HDDCaddy op de plaats van de CD-speler?

Nee, HDD op originele plek houden, SSD in de optical drive bay.

Bijdrager
    PhilipFisser

Ik zou helemaal geen HDD meer doen, ik zou het gewoon bij een SSD houden, is ‘tie een stuk sneller. Je kunt dan een kabeltje kopen waarmee je bestanden van je HDD af kunt halen zodat dit een soort ‘externe harde schijf’ is.

Bijdrager
    Soulshaker
    SMTR op 15 juni 2015
    Dr. op 15 juni 2015

En dan nog over het fysieke: Ik kan het best de SSD op de plaats van de HDD plaatsen, en de HDD met HDDCaddy op de plaats van de CD-speler?

Nee, HDD op originele plek houden, SSD in de optical drive bay.

Neen , de optical drive connectie heeft sata II (3.0Gb/s) , de HDD bay heeft sata III (6Gb/s)

Bijdrager
    FloorvN

@ Soulshaker,

de Late 2011 modellen, hebben ook in de optical drive bay een Sata 6GBS (III) verbinding !!

De early 2011 en modellen daarvoor Sata 3GBS (II)

Ik heb zelf een late 2011 2.5Ghz, met 1TB SSD erin, draait uitstekend.. !
    Heb de Crucial M550 1TB erin zitten hier..

Bijdrager
    Soulshaker

Ok Floor !!
    Dank u !

Bijdrager
    PhilipFisser
    Dr. op 15 juni 2015
    PhilipFisser op 15 juni 2015

Ik zou helemaal geen HDD meer doen, ik zou het gewoon bij een SSD houden, is ‘tie een stuk sneller. Je kunt dan een kabeltje kopen waarmee je bestanden van je HDD af kunt halen zodat dit een soort ‘externe harde schijf’ is.

Alleen iPhoto is al zo’n 120gb.

Dan koop je een SSD met meer geheugen

Bijdrager
    SunKeeper
    Bijdrager
    Maurits

ik heb op de manier van SunKeeper een Fusion drive van 120 + 500 GB gemaakt en die werkt prima, en nu anderhalf jaar zonder problemen.
    Dus voor een kleine investering bijna de snelheid van een 620GB SSD (want het voelt zo snel als een SSD)
    Upgraden naar El Capitan zal geen problemen geven.
    Let nog beter op Backuppen van een Fusion Drive dan met 1 schijf, want er zijn 2 schijven, en dus 2x zoveel kans op storingen. (maar dan nog een erg kleine kans met goede spullen en als je de macbook niet laat vallen:-)

Dus als je kiest voor Fusion Drive, zou je ook nog iets kunnen besparen door net als Apple een SSD van 128 GB te doen ipv 256.
    Ik zou een SSD van de bekende merken doen, ik heb een Samsung 840.

Bijdrager
    TheBigZ

Crucial BX100: http://tweakers.net/product/418573/crucial-bx100/

Lees wat de echte experts er over schrijven:
    http://www.anandtech.com/show/9144/crucial-bx100-120gb-250gb-500gb-1tb-ssd-review/12

On that basis I would pick the BX100 over the two since the price delta is rather insignificant anyway (and obviously, pricing fluctuates on a daily and retailer basis). The 850 EVO is also very close in price and offers a little higher performance, but it can’t challenge the BX100 in power efficiency, so for mobile users my recommendation would be the BX100, whereas the 850 EVO does offer marginally better value for desktop users.

In a nutshell, I have nothing but positive things to say about the BX100 for its price point, especially when it comes to the higher capacities. The performance is good for all workloads, the power efficiency is top of the class and most importantly, the overall value you get is simply outstanding. If you are on the market for an SSD right now, especially for laptop, I would highly recommend the BX100 even if your workload happens to be heavier than average.

Bijdrager
    TheBigZ
    Bijdrager
    TheBigZ
    Jeroen op 16 juni 2015

Ben voor de Samsung 850 EVO 250GB gegaan.

Voordat je TRIM gaat aanzetten (niet dat het nodig is), lees dit nog even:
    https://blog.algolia.com/when-solid-state-drives-are-not-that-solid/

Bijdrager
    SunKeeper

Waarom zou je TRIM aanzetten?

Ik werk al jaren zonder TRIM op non-Apple SSD’s (toevallig Samsung) en er is niets bijzonders aan de hand. Alles is net zo snel als vanaf de eerst minuut.

Bijdrager
    TheBigZ

SunKeeper heeft gelijk. TRIM hoef je niet aan te zetten.

Bijdrager
    telskie12
    Bijdrager
    SunKeeper

Wi-Fi/Bluetooth/camera zit allemaal op dezelfde kabel.:wink:

Bijdrager
    FloorvN

@ Dr. User,

Je kan ook eenvoudig in systeemprofiel, de sata link-speed zien van je SSD !
    Dus ook redelijk eenvoudig na te gaan welke snelheid hij draait..

Nu kan je voor de gein bijv. eens deze gratis app draaien, om te benchmarken :
    https://itunes.apple.com/nl/app/blackmagic-disk-speed-test/id425264550?mt=12

succes !

Bijdrager
    SunKeeper
    Dr. op 19 juni 2015

Wel 2 aansluitingen, tenminste dat maak ik op uit stap 5 en 6.

Whoops, ik denk dat ik in de war ben met de Mid 2010 MBP. Excuseer.

Bijdrager
    FloorvN

je kan eens kijken of Trim Enabler wat prestaties levert..

https://www.cindori.org/software/trimenabler/

voor yosemite, lees het even goed door !!

Bijdrager
    TheBigZ

Hij heeft het over de schrijf/leessnelheid naar zijn harde schijf, niet naar zijn SSD.

Bijdrager
    FloorvN

whoops,

sry idd verkeerd gelezen..

probeer eens andere je permissies te controleren en te herstellen indien nodig, met schijfhulpprogramma

Bijdrager
    SunKeeper

Maar waarom is je Mac traag als alleen het benaderen van de harde schijf minder snel is?
    Welke snelheden haal je op de SSD?
    Je kunt alleen hinder van de harde schijf ondervinden als de reactiesnelheid te laag is, niet zozeer van een ruwe doorvoersnelheid.

Bijdrager
    syltheboy

Ik heb een 15″ MBP Early 2011 en deze zou ik graag van een SSD willen voorzien. Nou is mijn oog gevallen op de Samsung 850 EVO 500GB, maar er is ook nog een Pro versie van 80 euro duurder (bij Media Markt ten minste). Is het prijsverschil de moeite waard of zou het weinig verschil maken?

Bijdrager
    fixar

De EVO volstaat meestal

Bijdrager
    syltheboy

Oké, het is denk ik sowieso een hele vooruitgang of valt dat in de praktijk tegen? En zijn die van Sandisk ook goed?

Bijdrager
    SunKeeper

De Pro heeft ook langer garantie (5 jaar) dan de EVO (3 jaar).

Bijdrager
    Dommel

syltheboy
    Oké, het is denk ik sowieso een hele vooruitgang of valt dat in de praktijk tegen? En zijn die van Sandisk ook goed?

De vooruitgang is echt heel goed merkbaar. En het is aan jezelf om te kiezen of je de pro versie wilt. Bedenk wel dat die 80 euro extra jou computer niet veel sneller maakt. Tevens denk ik dat 90% van de mensen op dit forum, die zelf een ssd ingebouwd hebben, niet de pro versie hebben.

Ik heb zelf een samsung evo en in mijn andere mac een crucial mx merk nagenoeg geen verschil tussen die twee. Verschil met de hdd is levensgroot.

Bijdrager
    syltheboy

Oké, bedankt voor de tip. Ik ga wel gewoon voor de EVO, denk ik. Dan maar 2 jaar minder garantie. Sandisk geeft 10 jaar garantie op de Extreme Pro.

Bijdrager
    Soulshaker

Eventjes corrigeren

De 850 Evo heeft 5 jaar garantie . De 850 pro heeft 10 jaar.

linkje

Bijdrager
    syltheboy

Oké, dat scheelt wel.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 51)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.