23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    mathijsvanderhurk

MacBook Pro Late 2008 wordt wakker uit slaapstand

Hallo!

Ik zet ’s avonds mijn MacBook Pro in slaapstand via [cmd] [alt] [eject]. Dat gaat prima, maar na een tijdje wordt hij weer wakker en gaan m’n programma’s aan, m’n Time Machine gaat aan (wat een pokke herrie maakt!) en mn monitor gaat aan.

Hoe kan ik dit probleem oplossen?

Mathijs

Bijdrager
    Pieterr

Time Machine automatische backup uitzetten? Of de kabel naar je TM schijf losmaken.

Bijdrager
    zwiep

Misschien Systeemvoorkeuren > Energiestand iets aan- of afgezet?

Bijdrager
    jabesse

System Preferences -> Energy Saver -> Wake for network access: staat die uit? (Als die aanstaat, kan een ander apparaat ‘m via (draadloos) netwerk wakker maken.)

Bijdrager
    prullenbak

Ik heb met mijn macbook pro uit 2007 een soortgelijk probleem. Ik klap m dicht, maar soms hoor ik dan om de zoveel minuten dat bekende geluidje wat die dingen maken als ze uit slaapstand komen (volgens mij is dat de dvd speler die aangaat ofzo?).

Irritant is dat…

Bijdrager
    mathijsvanderhurk

@Pieterr, dat is juist het fijne van een Mac, dat ie dat automatisch voor mij doet zonder moeite

@Zwiep
    , dat staat allemaal uit. Alleen Schakel sluimerstand uit voor Netwerktoegang staat aangevinkt.

Ik werk met externe monitor en wired keyboard en een muis.

De stroom blijft er continue op staan, heb dat expres gedaan, want toen ik de adapter los haalde ging hij ook weer aan. Erg irritant voor zo’n duur apparaat.

Bijdrager
    Maverick9898

Je kan toch gewoon je Mac afsluiten? Zoveel moeite lijkt het me niet om je computer aan en uit te doen en je MacBook start gewoon snel op neem ik aan:p.

Bijdrager
    mathijsvanderhurk

Ja, dat is waar, maar ik vind het teveel moeite om ’s ochtends mijn klep open te doen, op de aan knop te drukken, klep weer dicht te doen en te wachten, als hij ook gewoon met spatiebar uit de slaapstand kan komen!

Heeft ie nooit problemen mee gehad, en daar is ’t ook voor.

Overigens laat ik sommige programma’s open staan, waar ik de volgende dag mee verder kan werken.

Bijdrager
    zwiep

Je Mac afsluiten? Een oude Russische gewoonte?

Bijdrager
    mathijsvanderhurk

Een apparaat heeft niet voor niets een sluimerstand functie :-)!

Bijdrager
    Maverick9898

Dat is waar, maar ik vraag me af of het verstandig is om je Mac altijd aan te laten staan, zeker een laptop. Maar goed daar verschillen de meningen over.

Bijdrager
    mathijsvanderhurk

Waarom niet?

Bijdrager
    Maverick9898

Ondanks dat ie slaapt zijn bepaalde delen toch nog actief. Dat betekent dat die uren maken zonder dat je de computer gebruikt, zoals bijv de accu. Weliswaar minder dan bij normaal gebruik maar toch. Sluimerstand is handig voor, zeg maar een half uur tot 3 uur maar als je 8 uur slaapt (wat het gemiddelde ongeveer is) zou ik ‘m gewoon uitzetten. Tenzij je natuurlijk iets wilt downloaden maar dan kan je ‘m ook niet in slaapstand zetten, want dan kapt dat proces.

Bijdrager
    Vinhelper

Ben ik het niet mee eens, maar goed, even ontopic:

Ik heb ook wel eens dat ik hem met die toetscombinatie in sluimerstand zet en 2 seconden later springt ie dan weer aan, soms een paar keer achter elkaar. Inderdaad vervelend, zeker omdat die van mij niet automatisch sluimerstand inschakelt. (moet dat nog eens op gaan lossen) Van beide problemen weet ik de oorzaak niet.

Volgens de ervaringen van verschillende computerbedrijven (is mijn werk momenteel) is het beter een computer gewoon aan of in sluimerstand te laten staan, zeker Macs. Het iedere dag starten van komt van Windows, want dat wordt traag en instabiel als een sessie dagenlang duurt, het VG wordt een bende. Als je het over hardware hebt: iedere keer als je een computer inschakelt, komt er een kleine stroompiek door alle onderdelen. Vooral RAM en moederbord (hoofdzakelijk dus geheugenchips) kunnen daar slecht tegen. Vaak aan- (en uit) zetten bekort daarom dus de levensduur.

De batterij heeft er niet veel mee te maken, behalve dat het altijd beter is om deze in beweging te houden. Staat de computer uit, staat ie dus ook stil. Afname van de capaciteit gaat op dat moment het snelst. Het zijn namelijk altijd de batterijen die weinig gebruikt zijn, (onder de 60 cyclussen in een jaar bijv.) die als een speer op 30% zitten.

Bijdrager
    Maverick9898

Volgens de ervaringen van verschillende computerbedrijven (is mijn werk momenteel) is het beter een computer gewoon aan of in sluimerstand te laten staan, zeker Macs. Het iedere dag starten van komt van Windows, want dat wordt traag en instabiel als een sessie dagenlang duurt, het VG wordt een bende. Als je het over hardware hebt: iedere keer als je een computer inschakelt, komt er een kleine stroompiek door alle onderdelen. Vooral RAM en moederbord (hoofdzakelijk dus geheugenchips) kunnen daar slecht tegen. Vaak aan- (en uit) zetten bekort daarom dus de levensduur.

Ik zeg ook niet dat je hem vaak aan- en uit moet zetten;).

De batterij heeft er niet veel mee te maken, behalve dat het altijd beter is om deze in beweging te houden. Staat de computer uit, staat ie dus ook stil.

Een batterij beweegt toch niet:P?

Maar laten we maar on-topic blijven. Hier heeft de TS ook niks aan;).

Bijdrager
    prullenbak

Apple adviseert zelf om je mac alleen helemaal af te sluiten als je van plan bent m “langer dan een paar dagen niet te gebruiken”…

Bijdrager
    Maverick9898

Echt? Dat wist ik niet:) (dat meen ik dat is niet sarcastisch ofzo:P). Mag ik een link:)?

Bijdrager
    mathijsvanderhurk

Goed, allemaal fijn om te weten, maar nou weet ik nog niet hoe ik ’t probleem kan oplossen..

Ik zal vanavond eens proberen de Time Machine los te halen.

Bijdrager
    Pieterr

Ik ben benieuwd….:smile:

Bijdrager
    prullenbak

@maverick9898
    Ik kan de exacte link niet meer vinden, maar ik weet zeker dat het ergens op de support pagina’s van apple terug te vinden was.

Bijdrager
    mathijsvanderhurk

Nou, geen idee wat het is, maar sinds gister nacht blijft hij gewoon in de slaapstand. Terwijl toen ik de Time Machine er af had, hij ook aan ging.

Daarna TM weer aangesloten, en sinds gister blijft hij ineens in slaapstand. Bijzondere dingen, die Apples;-)

Inactief
    Anoniem

ik heb precies hetzelfde. ook al met apple gechat, er is blijkbaar geen oplossing voor. het gebeurt niet alleen bij slaapstand maar ook als je de schermen (mbpro 17″ en cinema 20″) met shift-control-eject uitzet. bij mij staat het spul in de woonkamer en iedere keer die aan en uitflikkerende schermen is gewoon irritant. en uitzetten is geen optie, ik heb het spul iedere paar uur nodig.het gebeurt ook als time machine er af ligt, of als er totaal niets aangesloten is, en ook als de cinema display er af is. daarnaast komt het scherm van de mbpro vaak niet meer tevoorschijn, blijft donker wat je ook doet. moet je m toch nog uitzetten en weer inschakelen. niet happy met deze machine, hoop dat de volgende beter is.

Bijdrager
    zwiep

Heb, ondertussen al meer dan een jaar geleden, door gebruik van een Sitecom Xpress Cardreader, het probleem van een steeds wakker wordende Macbook Pro gehad. Sinds ik de kaart niet meer gebruik is het probleem over.

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.