17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    ChrisMax

MacBook Pro, late 2008 (unibody) uitbreiden RAM geheugen

Mijn MacBook Pro met 2GB RAM geheugen is voor mij de laatste tijd te langzaam. Mijn iTunes library is bijvoorbeeld best groot en dan duurt het lang voordat alle albumhoezen zijn geladen. Ook als ik meerdere programma’s draai gaat het allemaal niet zo snel meer. In oktober dit jaar is die dan ook al weer 3 jaar oud maar heb voor de rest nog geen problemen. Is het de moeite om te upgraden naar 4GB? Ga ik dat verschil echt merken? Ik ben een leek als het gaat om welk geheugen ik moet kopen en daarom graag advies. Welk type geheugen en kan ik dit zelf doen? Graag ervarinen en reacties. Bedankt.

Bijdrager
    Pieterr

Ja dat kun je zelf doen. Jouw MacBook heeft dit type RAM nodig: 1066 MHz PC3-8500 DDR3 SDRAM. Er past maximaal 6GB in (4GB + 2GB).

Bijdrager
    ChrisMax

Bedankt. En wat zijn de risico’s van het zelf doen? En neem aan dat Kingston gewoon een goed merk is?

Bijdrager
    Pieterr

Iedere jan drieletter kan het.:lol:

<p>

Bijdrager
    Afroman

Inderdaad, kudo’s voor het Apple hardware-engineering-team. Dat was bij de PowerBooks, Pre-macBook pro’s en iBooks wel anders.

Bijdrager
    Hansi2124

Vragen over geheugen kan je in dit grote topic kwijt:

Macs en Ram, veel gestelde vragen…

Bijdrager
    4iam

net hetzelfde gedaan. zeer de moeite waard.
    toen hij toch openlag er meteen maar een snellere, grotere HD ingezet.

Bijdrager
    plonserd
    Afroman op 27 januari 2011

Inderdaad, kudo\’s voor het Apple hardware-engineering-team. Dat was bij de PowerBooks, Pre-macBook pro\’s en iBooks wel anders.

Bij m’n iBook was dat toch ook maar kwestie van het toetsenbord eraf klikken en 4 vijsjes losdraaien hoor..bij m’n powerbook 3 vijsjes..
    Als ik het kan, kan iedereen het:p

Bijdrager
    yannickerke

Er kan perfect 8gb ram in sinds dat Snow Leopard uit is,…

Bijdrager
    Pieterr

@yannickerke: De maximale hoeveelheid geheugen die je Mac ondersteunt hangt niet af van de OS X versie die je gebruikt. (Het is 6GB in het geval van de TS)

Bijdrager
    yannickerke

@ Pieterr: In dit geval wel, aangezien voor dat Snow Leopard er was nog geen support had voorzien voor 8gb voor dit model (ook al kan dit slot dit hardwarematig wel aan).
    Ik heb zelf ook dezelfde laptop en heb hier 8gb ram ingestoken in combinatie met een ssd.
    Zo is dit nog een zeer snel en up2date toestel.

Bijdrager
    Michaeldw

Yannickerke, ik zou het graag zeker willen weten.
    Ik heb een late 2008 Macbook Pro, modelaanduiding 5,1. Heb je in hetzelfde type notebook 8gb intern geheugen gestopt?

Alvast bedankt.

Bijdrager
    StarX

Heb dezelfde set-up en 8GB draait zonder problemen met Snow Leopard.

Bijdrager
    Soulshaker

Ik had ook een eerste unibodygeneratie van de Macbook Pro en naar mijn weten ging het het maar tot 6GB
    Je kan 8GB plaatsen , en het werkt wel , tot op het moment dat je meer dan 6GB gaat aanspreken ,dan pas loopt het mis.

Nu het kan zijn dat het nu veranderd is , maar dat zou voor mij het eerste zijn dat ik dit hoor

Daarbij heb ik de vraag aan StarX en yannickerke, hebben jullie het 2,4Ghz , 2,53Ghz of 2,8Ghz model?

Bijdrager
    TheBigZ

Op de everymac link die Pieterrrr heeft gegeven kun je zien dat er inderdaad 8GB in kan mits de juiste firmware is geinstalleerd.

*Apple officially supports a maximum of 4 GB of RAM. Originally, this model was only unofficially capable of stably supporting 6 GB of RAM, but as confirmed by site sponsor OWC, it is capable of supporting 8 GB of RAM if updated to Boot ROM Version MBP51.007E.B05 and running MacOS X 10.6 “Snow Leopard.”

Bijdrager
    Michaeldw

Ondertussen al een tijdje met 8GB aan t werk.
    Werkt perfect! Lekker snel switchen met LR/PS/ID
    Heb trouwens ook minder strandballen bij simpele taken heb ik het idee (wellicht ook door kwalitatief beter geheugen dan hiervoor – nu Kingston).

Bijdrager
    valandil

Een aantal mbp hebben updates gehad met snow leopart dat ze tot 8 kunnen de late met standaard 2 word gezegd dat hij max 4 kan.. (15 inch)
    en de 17 inch ou tot 8 kunnen (begrijp ik van apple)
    Maar als je twijfelt kan je altijd save spelen en 6 plaatsen (ben ik elf met een pre-unibody van plan)

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.