26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:
    Bijdrager
    Macbook29

MacBook Pro langzamerhand trager aan het worden, mnd oud

Ik heb nu enkele maanden een MBP en ik was er heel erg tevreden mee. Geen Windows meer maar lekker stabiel en snel mac! Maar sinds enkele dagen vind ik mijn mbp wel wat slomer geworden. Bijvoorbeeld het inladen van een webpagina in Safari, het opstarten van OpenFtd en NNTgrab (newsgroepen). Ik doe geen gekke dingen op mijn mac gewoon het bekijken van films, en gebruik van newsgroepen meer niet. Is er een manier om mijn MBP ff weer wat sneller te maken dmv een app die de mac scant en dan de trage factor kan identificeren en verbeteren want dit begint toch wel irritant te worden.

Ik heb ook al overgeschakeld naar de 2e videokaart maar dat maakt geen moer uit. Als ik de mac een opschoonbeurt moet geven hoe doe je dat dan?

alvast bedankt!

Bijdrager
    Marike

Mijn MBP is van vorig jaar, maar vertoont dezelfde verschijnselen. Overigens pas sinds ik de update naar 10.5.8 heb geïnstalleerd.

Bijdrager
    prullenbak

sinds enkele maanden een Macbook Pro en je kijkt alleen films en je download wat? Zonde van het geld. Een macbook of iMac was wellicht beter geweest…

Maar om een antwoord te geven op je vraag: Heb je de update naar 10.5.8 geinstalleerd? Dit kan een deel van de problemen misschien verhelpen.

Programma’s die je mac scannen enzo…blijf daar maar ver vandaan, die maken het alleen maar erger. Dat deed je nog toen je met windows werkte, die tijd is voorbij;)

Bijdrager
    prullenbak
    ”Marike”

Mijn MBP is van vorig jaar, maar vertoont dezelfde verschijnselen. Overigens pas sinds ik de update naar 10.5.8 heb geïnstalleerd.

o, dat spreekt dan weer percies tegen wat ik net zei…

Eh..:roll:

Help :P

:?

Bijdrager
    Macbook29
    ”prullenbak”
    ”Marike”

o, dat spreekt dan weer percies tegen wat ik net zei…

Eh..:roll:

Help :P

:?

ik denk dat het gewoon met de update te maken heeft, ik heb supersnel internet maar het inladen van een pagina duurt nu ineens langer.. heel vreemd:roll:

Bijdrager
    prullenbak

In safari? want safari 4.02 (automatisch met de update) zou aanzienlijk sneller oeten zijn.
    Probeer het anders even in firefox (of juist in safari, als je firefox normaal gebruikt).

Is dat het enige punt waar ie langzaam is geworden? Of ook met opstarten, filmpjes kijken, enz?

Bijdrager
    KingAchille

Altijd enkele dagen wachten met de update uit te voeren. Apple test weliswaar de updates zéér nauwkeurig maar bij een massa verspreiding van ettelijke miljoenen zullen er altijd problemen opduiken. Nu weet ik bijvoorbeeld dat ik nog eventjes moet wachten met 10.5.8:)

Bijdrager
    prullenbak
    ”KingAchille”

Altijd enkele dagen wachten met de update uit te voeren. Apple test weliswaar de updates zéér nauwkeurig maar bij een massa verspreiding van ettelijke miljoenen zullen er altijd problemen opduiken. Nu weet ik bijvoorbeeld dat ik nog eventjes moet wachten met 10.5.8:)

En dan? Wachten tot 10.5.9? Ze gaan heus 10.5.8 niet meer aanpassen:P

Bij mijn MBP (late 2007) merk ik juist dat ie ietsjes sneller is geworden…of dat idee heb ik in ieder geval.

Bijdrager
    Macbook29
    ”prullenbak”

In safari? want safari 4.02 (automatisch met de update) zou aanzienlijk sneller oeten zijn.
    Probeer het anders even in firefox (of juist in safari, als je firefox normaal gebruikt).

Is dat het enige punt waar ie langzaam is geworden? Of ook met opstarten, filmpjes kijken, enz?

Safari is de enige webbrowser die ik gebruik, beviel prima voorheen nu groot drama met lange tijden van het inladen van elke willekeurige pagina. Als dit met de update te maken heeft nou lekker dan. Als dit zo blijft zet ik hem terug naar fabrieksinstellingen en dan hopen dat het weer zo lekker draait als voorheen…

Bijdrager
    lowfi

Kijk eerst eens in de activiteiten monitor of je daar niks raars ziet.

Bijdrager
    kx22
    ”prullenbak”

sinds enkele maanden een Macbook Pro en je kijkt alleen films en je download wat? Zonde van het geld. Een macbook of iMac was wellicht beter geweest…

tis vakantie, gun hem ook ff de tijd om te wennen aan apple

Bijdrager
    iDuck

Sinds 10.5.8 zijn er flink wat meldingen van een slechte airport verbinding met werken op de accu. Misschien dat hierin een oorzaak ligt?

Bijdrager
    Double_UK
    ”lowfi”

Kijk eerst eens in de activiteiten monitor of je daar niks raars ziet.

Inderdaad. Ik had dat ook een keer en toen kwam ik via een draadje op een forum erachter dat soms een cue van je printer (dus zaken die nog geprint moeten worden en op pauze staan) de boel behoorlijk kan vertragen.

Dus ik echo deze suggestie: check je activiteiten monitor :D

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Wat ook wel kan helpen:
    Herstel de bevoegdheden (doe je met “schijfhulpprogramma”)
    Download en installeer de 10.5.8 combo update

Soms gaat er iets mis wat door de combo update hersteld wordt.

Moderator
    Poezenbeest

Die AirPort-klachten zijn er al vanaf de release van de vorige firmware-versie, dus dat heeft weinig met OSX te maken.

Mijn advies zu eerder zijn om bij systeemvoorkeuren > gebruikers > loginopties te kijken wat er allemaal opgestart wordt bij het inloggen.

Bijdrager
    prullenbak
    ”kx22″

tis vakantie, gun hem ook ff de tijd om te wennen aan apple

Is ook zo.:)

Moderator
    Rivanov

Ik ondervind weinig problemen met 10.5.8..zowel op m’n iMac als MacBook.

Bijdrager
    iDuck
    ”Zerk”

Die AirPort-klachten zijn er al vanaf de release van de vorige firmware-versie, dus dat heeft weinig met OSX te maken.

Er zijn sinds 10.5.8 problemen met de Airport met het werken op de accu alleen. Er lopen tig draadjes over wereldwijd. Helaas ondervind ik het ook, de doorvoer snelheid ‘hikt’ en Airtunes werkt niet meer, alleen op de accu wel te verstaan.

Een mogelijke oplossing is om 2 airportdrivers uit 10.5.7 te kopiëren naar 10.5.8

edit 1208: er is een fix in de software-update voor de desbetreffende MacBook (Pro)’s

Bijdrager
    Macbook29
    ”hendrik

Wat ook wel kan helpen:
    Herstel de bevoegdheden (doe je met “schijfhulpprogramma”)
    Download en installeer de 10.5.8 combo update

Soms gaat er iets mis wat door de combo update hersteld wordt.

Nou ik heb dat net gedaan en ik heb de indruk dat hij weer iets sneller geworden is. Toch vind ik dat hij nog steeds minder fijn werkt dan voorheen. Ik heb gekeken hoe AirPort werkt maar de internet snelheid is dik ok (2mb/sec) gewoon zoals voorheen. Het is voornamelijk het inladen van internetpagina’s in Safari dan komt dat icoontje dat hij laadt terwijl het gewone sites zijn (gametrailers.com bijv) laadt die eens in die hoort gewoon vrij snel te komen.

Ik weet niet of het aan de update ligt maar ik wil wel weten waar het aan ligt..

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Zowel Safari als FireFox zijn binnen 3 sec. klaar met laden van gametrailers.com.
    Bij problemen met een browser wil het wel eens helpen de cache te legen, maar bepaalde sites (o.a. OMT zelf) komen bij mij altijd razend snel binnen.

Je zou eens met het programma menumeters kunnen kijken wat je actuele download snelheid is als je een site inlaad.
    http://mac.softpedia.com/get/System-Utilities/MenuMeters.shtml

Bij mij geeft dit programma waarden aan tussen de 15 en 20 kB/sec (met soms een piek naar 100) Ruim voldoende zo blijkt om gametrailers.com binnen 3 seconde binnen te hebben.

Hier staan tips om safari (weer) sneller te maken: http://www.macfixit.com/article.php?story=20070416000657464

Bijdrager
    Macbook29
    ”hendrik

Zowel Safari als FireFox zijn binnen 3 sec. klaar met laden van gametrailers.com.
    Bij problemen met een browser wil het wel eens helpen de cache te legen, maar bepaalde sites (o.a. OMT zelf) komen bij mij altijd razend snel binnen.

Je zou eens met het programma menumeters kunnen kijken wat je actuele download snelheid is als je een site inlaad.
    http://mac.softpedia.com/get/System-Utilities/MenuMeters.shtml

Bij mij geeft dit programma waarden aan tussen de 15 en 20 kB/sec (met soms een piek naar 100) Ruim voldoende zo blijkt om gametrailers.com binnen 3 seconde binnen te hebben.

Hier staan tips om safari (weer) sneller te maken: http://www.macfixit.com/article.php?story=20070416000657464

internet speeds zijn DIK ok. Het is gewoon het inladen van pagina’s in Safari en het opstarten en multitasken op de mbp. Ik lees veel meer verhalen over problemen sinds de nieuwe update. Kan ik gemakkelijk downgraden of moet je dan de hele boel opnieuw formatten/installen?!

Bijdrager
    vogel

Ik zou, voordat je gaat downgraden, eerst eens in de Activiteitenweergave kijken of er een proces loopt, dat rekenkracht of geheugen vreet. Zit in programma’s>hulpprogramma’s.
    Verder Safari even opnieuw instellen.
    Downgraden is namelijk best een werkje, als je dat nog nooit gedaan hebt. Dit doe je met de installatie-dvd en voor je gaat installeren bij aangepaste installatie kiezen voor archiveer en installeer. Is ff zoeken. Kies dan voor behoud van je account en knallen maar.
    Toch zou ik hiermee niet te snel van start gaan, eerst de andere dingen controleren.

Bijdrager
    Macbook29

hmmm nou ik heb Safari opnieuw ingesteld maar kan nog niet veel veranderingen merken. Ik zie net dat er een update is voor Safari! Wellicht dat deze wat helpt…. keeping my fingers crossed..:evil:

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    ”Macbook29″

hmmm nou ik heb Safari opnieuw ingesteld maar kan nog niet veel veranderingen merken. Ik zie net dat er een update is voor Safari! Wellicht dat deze wat helpt…. keeping my fingers crossed..:evil:

Denk het niet, het is een security update.

Zie je trouwens vaak de strandbal cursor verschijnen?
    Dan kan het inderdaad een cpu vretend proces zijn dat de boosdoener is.

Bijdrager
    Macbook29
    ”hendrik
    ”Macbook29″

Denk het niet, het is een security update.

Zie je trouwens vaak de strandbal cursor verschijnen?
    Dan kan het inderdaad een cpu vretend proces zijn dat de boosdoener is.

JA! die zie ik regelmatig en dat gaat echt nergens over. Ik doe niets bijzonders gewoon wat safari en rondsnuffelen op de HDD. Ik heb al gekeken bij het activiteitenoverzicht maar niets erg dat eruit springt. Welke tab in venster moet ik bekijken want er zijn er meerdere…

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Na het openen van activiteitenweergave selecteer je “alle processen”
    Vervolgens sorteer je de lijst op %CPU gebruik. (e.v.t. 2e keer klikken om de hoogste boven te zetten)
    Kies nu (steeds) één van de processen die vrij veel cpu tijd gebruikt, en klik op “info”
    Kijk naar het getal achter “poorten”
    Deze waarde kan/mag enigszins variëren , maar als het gedurende ±20 min alleen maar oploopt,
    gaat dit proces overvloedig veel cpu tijd vragen terwijl het eigenlijk niets doet. (een z.g.n. CPU leak)

Dit kan dan ten koste gaan van andere zaken. Ik heb dat wel eens gehad met scanner software waardoor menu’s e.d. van de Finder uiteindelijk 20, 30 seconde duurde.

Ook kun je eens de lijst bekijken van de log-in items (in je account gegevens) en deze tijdelijk verwijderen (eerst even noteren) en vervolgens één voor één weer terug zetten. Tussentijds dan steeds even opstarten om te kijken of het wat uit maakt. Is het probleem in eerste instantie weg, dan lag het aan een van die log-in items.

Een andere oorzaak v/d strandbal kan de harddisk zijn. Met utilities zoals diskwarrior, SMART utility en natuurlijk schijfhulpprogramma zou je de hardisk kunnen testen/repareren. Waar het dan om gaat is het aantal “relocated” sectors/blocks. Als dat aantal hoog is, (wat gezien de “ouderdom” niet zou mogen) is er iets mis.

(Ik had last van de strandbal vlak voordat een externe drive met een OS er op crashde)

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.