14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Lambertini

Macbook pro krijgt warm

Als ik macbook op mijnschoot zet in de zetel krijt hij enorm warm.
    Nu en dan hoor ik hem “blazen”…
    Kan dat kwaad en kan ik dat inschatten qua temperatuur ?
    Thx

Bijdrager
    LighScan

Het systeem kan zich goed van warmte afweren, wanneer nodig zal hij inderdaad even gaan blazen om af te koelen. Geen zorgen om maken.

Voor de schoot is het weliswaar wat minder leuk (de hitte), maar daar kan je het programmaatje smcFanControl voor gebruiken, waarmee je de snelheid van je ventillator kunt verhogen.

Bijdrager
    Stirf

Het is dan ook geen laptop, maar een notebook:wink:
    Maar even serieus, pas op dat je geen brandblaren krijgt op je benen. Het beste is om bij de Blokker zo’n kussen te halen met een harde bovenkant.

Bijdrager
    AppleStef
    LighScan op 23 februari 2012

Voor de schoot is het weliswaar wat minder leuk (de hitte), maar daar kan je het programmaatje smcFanControl voor gebruiken, waarmee je de snelheid van je ventillator kunt verhogen.

[size=4]Niet[/size] downloaden, het kan leiden tot een SMC reset omdat je fans zich niet meer normaal gedragen.

Een notebook is niet bedoeld om op je schoot te nemen. Zeker een MacBook Pro niet, die gebruikt zijn onderkant (de alu plaat) voor warmte af te geven. Schadelijk? Nee, als hij het te warm krijgt gaat hij blazen en als hij echt veel te warm is sluit hij zichzelf af.

Bijdrager
    LighScan

Ik gebruik smcFanControl al sinds 2007 op 3 laptops, waarmee ik nog nooit problemen heb gehad. Stel dat die zich wel zouden voordoen: een SMC reset is zo moeilijk niet.

Bovendien kan smcFanControl je ventillators enkel sneller laten draaien (waardoor de hitte beter afgevoerd wordt), en in geen geval trager. Hierdoor is het niet schadelijk voor het systeem, maar krijg je wel meer comfort op de zetel.

Een notebook is niet bedoeld om op je schoot te nemen.

Ik heb een aardig prijsje voor mijn MacBooks betaalt, dus waar ik het voor gebruik en hoe ik het gebruik, bepaal ik zelf.:wink:

Bijdrager
    Hansi2124

Ik gebruik deze om mijn MBP op te leggen:

€8 bij de Blokker

Bijdrager
    Lambertini

Thx
    Ik ga naar de blokker en de apotheek:-)

Bijdrager
    SunKeeper

@AppleStef: Als het zover moet komen zit je al op de eerste hulp met je benen verbrand.

Als je het ten minste over een 2011/Core i7 hebt, want die schakelen bij een processortemperatuur van 116 ºC pas in sluimerstand.

En NOOIT smcFanControl installeren, dat kan je moederbord beschadigen. Fan Control werkt wel goed onder Lion, en kan niets beschadigen.
    Daar is ook geen SMC-reset voor nodig als je het wilt verwijderen.

Overigens kan ik al die programma’s afraden, als je het niet echt nodig hebt, kan je Mac het ook zeker prima zelf allemaal regelen.

Bijdrager
    AppleStef

Ik heb een aardig prijsje voor mijn MacBooks betaalt, dus waar ik het voor gebruik en hoe ik het gebruik, bepaal ik zelf.:wink:

Idd, je mag doen wat je wilt. Maar je mag niet klagen dat hij te warm wordt dan oid. (wat veel mensen hebben gedaan, daarom noemen ze het voortaan notebooks ipv laptops zodat er geen verwarring ontstaat met ‘lap’ wat ‘schoot’ betekent)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Bovendien kan smcFanControl je ventillators enkel sneller laten draaien (waardoor de hitte beter afgevoerd wordt), en in geen geval trager. Hierdoor is het niet schadelijk voor het systeem, maar

Het is onzin om dit soort tools te gebruiken. Bij elke Mac draaien de fan’s precies hard genoeg daar heeft het OS helemaal geen hulp bij nodig.
    En wat denk je dat er met de levensduur gebeurt als je fans 2 tot 3 keer sneller laat draaien dan nodig is?

Bijdrager
    LighScan

Het is geen onzin om smcFanControl te gebruiken, hierdoor kan ik zonder problemen de laptops op de schoot gebruiken, wat ik al jarenlang doe zonder problemen.

Die ventillator heeft heus een lange levensduur hoor, die van 2007 werkt nog steeds uitstekend en wordt dagelijks gebruikt door de gezinsleden hier sinds het begin.

Quote van SunKeeper
    En NOOIT smcFanControl installeren, dat kan je moederbord beschadigen.

Hoe zou het het moederbord kunnen beschadigen dan? Graag een bron.

Quote van AppleStef
    Maar je mag niet klagen dat hij te warm wordt dan oid.

Ik klaag dan ook niet dat hij te warm wordt, I have an app for that.:wink:

Edit: ik trek mij terug uit deze discussie. Er zullen altijd voor- en tegenstanders zijn, de TS moet voor zichzelf maar uitmaken wat voor zijn situatie het beste is: een extra ding op zijn schoot leggen om de laptop op te zetten, of een (gratis) appje installeren om de temperatuur omlaag te brengen.

Moderator
    unSOUND

Aangezien dat extra ding totaal geen kwaad kan, spotgoedkoop is, geen geluid maakt, en het op schoot gebruiken door Apple expliciet wordt afgeraden in de handleiding… Zou ik lekker voor de eerste optie gaan.

Bijdrager
    Afroman

Gewoon niet op je schoot CPU-intensieve programma’s gebruiken/taken uitvoeren. Bij normale omstandigheden lukt het hier prima. (13 inch MacBook pro)

Bijdrager
    CedricH

Ik heb een goed jaar lang SMCfancontrol gebruikt op mijn oude MacBook om hem wat koeler te maken toen ik hem pas had maar dat ga je je beklagen. Het minimum toerental had ik verhoogd van de standaard 1800 naar 2200 rpm. Nu ratelt die fan dat het een lieve lust is tussen 2000 en 3000 rpm dus ik kan alleen maar zeggen AFBLIJVEN, je Mac kan het zelf goed genoeg en leg iets tussen je Mac en je benen als je hem op je schoot legt:wink:

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.