9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    macstremist

Macbook Pro kopen in de States, waarop te letten?

De titel behoeft verder maar weinig uitleg; in mei ga ik naar New York en ik denk erover om met de huidige dollarkoers een nieuwe Macbook Pro te kopen. Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden bij deze koop, zoals
    – garantie
    – keyboard
    – voeding

of dergelijke complicaties?

Alvast bedankt!

Geblokkeerd
    Anoniem

-invoerbelasting

Bijdrager
    tobiasvs

Garantie: Apple hanteert wereldwijde garantie. Het is natuurlijk iets minder makkelijk om ‘m naar de winkel terug te brengen, maar in principe is dit geen probleem. Test ‘m daar wel even uit als je ‘m koopt, zodat je eventuele breuken meteen herkent.

Keyboard: Je zult een toetsenbord met liggende Enter-toets krijgen. Dit is een standaard toetsenbord-layout in Nederland en werkt (mijns inziens) fijner dan de standaard Nederlandse-layout die je krijgt als je een Mac in Nederland koopt.

Voeding: De adapter kan je gewoon gebruiken, alleen zal het stekkertje niet passen. Dit stekkertje is echter los te bestellen via eBay en kost nog geen 5 euro. De lange stekker aan het snoer is iets duurder. Je kunt altijd een verloopstekkertje gebruiken van 1 euro, daarmee werkt het ook. Heb je thuis een officiële iPod-lader liggen? Deze bevatten ook hetzelfde soort “stekkerhoekje” en is dus gewoon uitwisselbaar met je MagSafe-adapter.

Belasting in de States: vergeet niet dat je in de USA ook nog Sales Tax moet betalen. Dit percentage verschilt per staat, maar ga er van uit dat je in New York City 8.875% extra betaalt.

Bijdrager
    joke_name

Let op bij de invoerbelasting.

Je moet als je door de douane gaat altijd kunnen aantonen dat er in Nederland belasting over is betaald.

Dus stel nou dat je over 1,5 jaar heen en weer vliegt naar Azië(of in de EU) en je komt terug mogen je ze altijd het bewijs van aankoop van een Nederlandse winkel vragen.

Hier geldt een omgekeerde bewijslast voor. Dus jij moet het bewijzen.

Bijdrager
    macstremist

@Joke_name

Wil je hiermee zeggen dat het eigenlijk niet mag?

Bijdrager
    joke_name

@macstremist.

Als je iets in nederland invoert vanuit buiten de EU hoor je daar gewoon belasting over te betalen. Als je dit dus niet wil dan loopt je altijd een risco om gepakt te worden.

Bijdrager
    macstremist

Dus aangeven @ douane, wat neertellen en alles is dan prima? (sorry dat ik een beetje een leek ben op dit gebied…)

Bijdrager
    Stirf

Klopt.
    Maar als je de aankoopprijs en de invoerrechten bij elkaar optelt, dan kom je waarschijnlijk tot de conclusie dat je er niets mee opschiet.

Zoek even op het forum op douane of gerelateerde keywords. In het verleden is hier al uitleg gegeven, maar ik ben even te lui om dat voor je te doen.

Bijdrager
    Sam Rijver

Ik weet dat het niet helemaal netjes is maar toen ik mijn Mac uit Amerika meenam heb ik het volgende gedaan.

1. In Nederland een verloopstukje gekocht voor stroom en in koffer mee naar Amerika
    2. 16 gb USB stick met allerlei data en docs van mjizelf (een time machine is ook goed natuurlijk)
    3. Mac gekocht in Vegas, data erop, doos verstuurt via post naar huis
    4. Gecontroleerd bij douane en zonder enig probleem vol kunnen houden dat ik de Mac al had en mee heb genomen op vakantie

Misschien een beetje overdreven en redelijk wat moeite maar het scheelde mij in ieder geval genoeg om het op deze manier aan te pakken, en het is ook ee soort avontuur en dat is natuurlijk altijd spannend.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.