30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 44)
  • Q:
    Bijdrager
    Idgie

Macbook Pro kokendheet na installatie Lion

Sinds in Lion heb geïnstalleerd wordt mijn MBP (gekocht 8 juni 2011) kokendheet en staat hij voortdurend keihard te ventileren.
    Voor Lion was hij juist heerlijk koel en geruisloos.
    Heb ‘m nu ter observatie bij reparatieservice van Apple gebracht. Die zeggen dat hij niet heter wordt dan andere MBP’s maar ik vind het onacceptabel. Hij wordt binnen 5 minuten zo heet dat je ‘m niet meer op je schoot kunt hebben en hij maakt voortdurend lawaai.
    Nu denk ik er over om toch nog terug naar de winkel te gaan (iCentre waar ze altijd erg aardig en klantvriendelijk zijn) of ik ga terug op Snow Leopard. Maar eigenlijk vind ik dat ik op een gloednieuwe MBP Lion zou moeten kunnen draaien.
    Is die oververhitting na Lion upgrade herkenbaar?
    *Wat adviseren jullie mij?
    *Terug naar de winkel of terug naar Snowleopard?

Inactief
    Anoniem

Mijn bijdrage in deze is als nutteloos gekwalificeerd door iemand die er verstand van schijnt te hebben.

Bijdrager
    Idgie

Waar kan ik dat zien? En zou hij daar na twee weken nog mee bezig kunnen zijn??

Bijdrager
    Oldekamp

Inderdaad, wat Meh1965 aangaf over het indexeren. Als hij daarmee klaar is even PRAM-reset doen en even laten afkoelen. Als hij dan nog blijft blazen, schakel dan alle niet-Apple software eens uit. Als hij dan nog blijft blazen, zou je een herinstallatie kunnen doen en anders inderdaad toch maar terug. Van wat ik gehoord heb zijn er wat problemen met de koelpasta op de 2011 modellen Macbook Pro’s.

Bijdrager
    Artell

Heb mijn MBP een dag later aangeschaft en die draait heerlijk koel onder Lion.. Moet dus kunnen. Terug naar de winkel dus…

Ik heb de fan geloof ik zelfs nog nooit gehoord…:lol:

Bijdrager
    JeanT

Idgie,
    Exact zelfde probleem. Hoef ‘m maar aan te raken of hup daar gaan de fans weer aan. Heb ‘de MacBook al op een verhoging gezet omdat het bureaublad wel erg heet werd. Kan niet helemaal gezond zijn…….

Bijdrager
    Idgie

Sorry, te snel gevraagd. Heb het gezien, Spotlight is up to date.

Bijdrager
    Hansi2124

Dus het is nu opgelost?

Bijdrager
    Idgie

Nee hoor Hansi2124 het is helaas niet opgelost, ik heb enkel gezien dat spotlight niet meer aan het indexeren is.

Bijdrager
    recoiller

Onder Lion hoorde ik de ventilatie niet meer. Of hij heter wordt merk ik ook niet (staat meestal op een standaard). Wel merk ik dat de batterij een stuk sneller leeg is onder Lion. Scheelt denk ik wel anderhalf uur met SL.

Bijdrager
    Retyro

Probeer anders eens uit te vinden waardoor hij zo warm wordt. Zijn er bepaalde processen bezig die veel CPU vermogen vreten?

Bijdrager
    Idgie

Hij wordt trouwens vooral links heet, ongeveer onder de 3,4,w,e,r, in die regio ongeveer.
    Misschien brengt dat iemand nog op een idee.
    En ook de oplader wordt héél erg heet.
    Ik begrijp werkelijk niet dat ze dat ‘normaal’ noemen, vooral om het voor Lion niet zo was.

Bijdrager
    MadSven

Mijn optie zou zijn als ik deze problemen zou hebben:
    Backup maken en terug naar SL (aangezien dit wel goed werkte). Kijk dat eens een paar dagen aan… Geen oververhitting? Dan harde schijf op nullen wissen en Lion opnieuw downloaden en installen. Backup terug en kijken of de problemen zich opnieuw voordoen.

Heel rigoreus, ik weet het, maar ik zou graag in dit geval willen zien waar het probleem zich voordoet. Hardware, danwel software matig. Lion vraagt qua ramprestaties wel iets meer dan SL…

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

@Idgie: APR’s vinden heel veel normaal.

Bijdrager
    Hansi2124

Mijn MBP wordt daar ook het meeste heet, maar ik heb hem altijd op een plateau op m’n schoot.

Bijdrager
    MadSven

Misschien ten overvloede: Apple maakt notebooks, geen laptops. Notebooks kunnen op momenten makkelijk 80-90 (en zelfs 100) graden worden. Die wil je dus niet op je schoot houden op dat moment.
    De verwarring tussen ‘laptop’ en ‘notebook’ wordt vaak gemaakt namelijk…

Bijdrager
    Idgie

Madsven, die optie neem ik mee, helemaal terug naar het begin.
    Deze macbook staat nog niet zo gek veel op dus zo rigoureus is het niet.
    En als dat niet werkt toch snel (binnen 90 dagen??) terug naar iCentre.

En dat ’t geen laptop is, oké! Mee eens.
    Maar ook mijn vingers worden heel heet:)
    En dat mag ook niet met een notebook van dit kaliber.

Bijdrager
    gamjam

Jammer van de vrij nieuwe MBP, de mijne twee dagen geleden gekocht en alles werkt/snel prima onder lion en windows 7.Het Fan toerental zit voor 99% rond de 2000rpm. Probeer eens met ‘istat menu’, dan kan je beter zie je wat meer of waar het systeem/warmte probleem zit. Het hoge fan geluid is in ieder geval niet normaal.

Bijdrager
    MadSven

En daar heb jij een punt:D
    De eerste keer dat ik Lion installeerde liep mijn hele Mac de soep in en deed ie helemaal niets meer, en kon ik sowieso alles opnieuw doen. 2e keer installen loopt alles inmiddels soepel en netjes. It’s worth a try! Anders zeker terugbrengen naar iCentre. Mazzel dat jouw ervaringen met deze mensen wel goed is, zelf haal ik er niets meer… ben er 5 keer geweest en alle keren proberen ze me met een kluitje in het riet te sturen… Dat geldt voor zowel Uitgeest als Amsterdam.

Suc6!

Bijdrager
    throttlemeister

Al een SMC reset uitgevoerd? Dit wil nog wel eens helpen.

– Computer uitzetten
    – Voeding aangesloten laten!
    – Linker shift-ctrl-option en powerknop tegelijkertijd indrukken
    – 10s vasthouden
    – loslaten en de computer aanzetten met de powerknop

Bijdrager
    Maverick9898

De verwarring tussen ‘laptop’ en ‘notebook’ wordt vaak gemaakt namelijk…

Wat is dan volgens jou het verschil? Als ik op internet zoek, krijg ik dit.

Bijdrager
    mbelier

Bij mij wordt ie ook veel heter sinds Lion, en de batterij is eerder leeg. Lawaai maken deed ie ook, maar dat is nu weer over….

Bijdrager
    Oppie

Met zo’n probleem begin je eerst eens te kijken welk proces e.e.a. veroorzaakt; te zien in Activiteitenweergave>Alle processen.

Moderator
    unSOUND

Bij mij was het ook na de installatie van Lion. Ik denk dat er op de achtergrond iets gebeurt, Activiteitenweergave laat niks zien… Ik heb hem een paar uurtjes aan laten staan, en toen ging het vanzelf weg na een paar uur…

Bijdrager
    iep

Kijk vooral of al je software ook daadwerkelijk voor Lion geschikt is. Er zijn een aantal die dat niet zijn en onder Lion met de cpu aan de haal gaan waardoor de Mac traag en heet wordt waardoor de fans weer gaan staan loeien, je notebook meer stroom nodig heeft (en je lader dus heter wordt), etc. (het bekende sneeuwbaleffect). Zoals Oppie al aangeeft is het meest makkelijke om Activiteitenweergave op te starten, alle processen weer te geven en dan te kijken naar wie het hoogste percentage cpu gebruik heeft.

@Maverick9898: zoek hier anders ook maar eens. Apple heeft een officieel statement met het verschil tussen notebook en laptop n.a.v. enige kritiek. Bottomline: Apple maakt notebooks en die behoor je niet op schoot maar op een tafeltje o.i.d. te gebruiken. Het staat ook in de handleiding van je Mac.

Bijdrager
    Maverick9898

Waar is hier?
    Dit zegt Apple: ‘Do not place your MacBook on your lap or other body surface for extended periods of time. Prolonged body contact can cause discomfort and potentially a burn.’ Je kan ‘m dus wel gebruiken op je schoot, maar niet voor lange periodes. Dat Apple dit niet zo noemt, zal wel een legal issue zijn. Op het moment dat je zegt ‘laptop’ en mensen krijgen verbrandingen omdat ze het op hun schoot gebruikte, kan Apple direct een lawsuit krijgen. Daar hebben ze geen zin in, dus noemen ze het ‘notebook’. In de praktijk is er echter geen verschil tussen een notebook en een laptop, net als dat in de praktijk iedereen weet dat koffie heet is. McDonald’s zet het er wel alleen altijd op, in fear of lawsuits. En zo kan ik wel meer dingen noemen.
    Je kan een Apple computer gewoon op je schoot gebruiken, maar ja het kan soms wat heet worden;).

Bijdrager
    Thoomas
    iep op 03 augustus 2011

Apple heeft een officieel statement met het verschil tussen notebook en laptop n.a.v. enige kritiek. Bottomline: Apple maakt notebooks en die behoor je niet op schoot maar op een tafeltje o.i.d. te gebruiken.

Ehh..

Bijdrager
    AppleStef

@Thoomas

haha:grin:

Maar kijk eens op de doos van een MacBook Pro daar staat notebook op.
    Hier ook :

Moderator
    unSOUND
    Thoomas op 03 augustus 2011

Ehh..

Dat is gewoon inspelen op de zoekwoorden die de gemiddelde mensen gebruiken…

Bijdrager
    Duyster

Ik heb sinds enkele dagen ook last van een hard blazende Macbook Pro (early 11 gekocht op 4 juni).
    De hitte en het harde blazen is niet constant, maar het valt me wel op dat het meer gebeurt dan vroeger.
    Als ik niets doe is mijn processor 40°C en draaien mijn fans op 2000 rpm. Maar als ik Garageband opzet en wat pruts met mijn audiointerface, schiet dit naar 70-80°C en 6000 rpm. Is Garageband dan zo zwaar? Hij doet dit ook bij iMovie, iPhoto, Final Cut en Rome Total War (dit gebeurde enkele weken geleden niet).

Ik heb onlangs ook een nieuw setje RAM in mijn Macbook gestoken, zou dit hieraan kunnen liggen. Het zijn twee Corsair latjes van 8GB en ze worden herkend door Lion.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 44)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.