30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 38)
  • Q:

Bijdrager
    stefsegers

Macbook Pro kleine irritaties.

Hey allen,

Heb net mijn Apple Cinema Display verkocht omdat er geen MagSafe op zit en met de nieuwe MBP heb je USB-C nodig om te laden.
    Ik heb daarom een nieuwe 4K LG monitor gekocht en gebruik deze nu via USB-C. Wat me opvalt is dat de ene keer laad hij de Mac wel op en de Andere keer niet. Mijn vermoedden is dat het alleen werkt als je je MBP afsluit en dan je monitor aansluit en vervolgens opstart.
    Ben ik de enige met deze irritatie?

Nog een klein dingetje, speakers in de monitor krijg ik niet aan de praat via de USB-C en het blijft er stil wanneer ik de monitor’s speakers kies.

Wat me ook is opgevallen is dat wanneer je de monitor op volledige resolutie gebruikt (4K) alles veeeeeel trager wordt. Ik dacht eerst dat het aan mij lag maar wanneer de monitor terug gaat naar een lagere resolutie merk je dat hij meteen sneller wordt in alles.
    Waarom bieden ze de 4K aan als de computer zo traag wordt?

Bijdrager
    KarelWillem

Netjes dat je het kleine irritaties noemt. .:-D

Maar daar staat voor een flinke aantal groene lappen op je bureau.
    Dan zou je toch op zijn minst mogen verwachten dat alles probleemloos werkt.

Bijdrager
    Arjan110

Zeker netjes.

Gezien de bedragen die je mag neertellen voor de macbook mag je verwachten dat deze foutloos werkt.
    Als ik alle problemen zo lees rond de nieuwe macbook zou ik ervoor kiezen om het 2016-model lekker terug naar
    de winkel te brengen en over te stappen naar een goed werkende, betaalbare macbook van het modeljaar 2015 met lekker
    veel poorten en een toetsenbord wat wel lekker weg tikt.

Moderator
    Mac Daddy

Dat opladen. Is het niet zo dat de accu gewoon vol is op het moment dat ie niet oplaadt? Dat zou nog een logische verklaring zijn.
    Maar als je iedere keer je MBP moet uit- en aanzetten om te kunnen opladen, gaat het gebruisgemak flink omlaag van dat USB-C.

Voor de speakers. Kan USB-C geluid doorvoeren? Het lijkt mij van wel, anders heb je nog 2 kabels nodig en dat is niet wat Apple voor ogen had.

Over 4K. Welke MBP heb je? En is dat de LG monitor van Apple?
    4K is nog steeds niet een resolutie die makkelijk is aan te sturen voor computers. Iedere fabrikant promoot er lekker mee, maar wanneer je het wilt gebruiken is het een andere zaak.
    Maar Apple claimt dat ook het 13 inch model de resolutie tot 2 externe displays ondersteunt, dus daar kan je ze aan houden. Hoe soepel het werkt, zeggen ze er helaas niet bij. Er zijn wel wat klachten over de grafische chips van de machines. Wellicht dat jij daar ook last van hebt?

Bijdrager
    stefsegers

wow wat een hoop reacties, dank voor de snelheid:)

Voor wat de batterij… deze is vol als hij aangesloten wordt. Na een paar duur zie je m steeds meer leeg lopen. Vandaag op 1% maar uit gezet en opgestart met de kabel erin voor hij aan ging. Nu laadt hij weer op.

Het toetsenbord is wel mega lekker!!

Ik heb deze gekocht vanwege de videokaart, deze is veel sneller dan het vorige model. Ik werk met Capture One en exporteer nu foto’s vele malen sneller met deze laptop. Helaas nog niet zo snel als mijn MacPro, maar op 1500 foto’s is hij 25 minuten trager dan de Mac Pro dus dat is redelijk acceptabel:)

Geluid kan zeker over USB-C en daar promoot LG ook over. Ik moet nog ff kijken hoe het verder gaat.

Het 4K verhaal is echt onwerkbaar, ik moet m helaas terug zetten naar 3008×1692. Dat is dus een fractie hoger dan het Retina scherm. Liefst werk ik in 3840×2160 maar even door foto’s heen bladeren met Photo Mechanic is reete traag dan terwijl als ik m terug zet naar de huidige resolutie is hij weer op volle snelheid:(

Kortom, geen mega verbetering voor die 3600e die ik betaald heb:(

Moderator
    Mac Daddy

Het zou natuurlijk kunnen dat de speakers die niet werken, het niet direct opladen en het niet soepel 4K beeld gewoon resultaat zijn van een maandag-ochtend modelletje van de LG monitor. En dat omruilen de beste oplossing is.
    Maar daarvoor zou je uiteraard het een en ander kunnen testen.

– Zit er nog een mini-jack aan dat LG scherm? Zou je het met een ander apparaat kunnen testen?
    – Is er maar 1 USB-C aansluiting waatop die MBP kan opladen? Zo niet. Test eens een andere poort.
    – Een andere USB-C poort testen op de MBP kan ook, maar zal je vast geprobeerd hebben.
    – Heb je een mogelijkheid om een andere (4K of iets minder) te testen op de MBP?

Wat betreft 4K. Het is 1 ding om een stilstaand 4K beeld te laten zien. Dat zouden een heleboel computers moeten kunnen. Het is nog een ding om daar video op te laten zien. Dat wordt alweer lastiger. Nog een stapje hoger komt dat interactief beeld zoals een GUI met een boel foto’s. En dan heb je nog gaming.
    Ik begrijp dat je het topmodel hebt met top GPU, dus lijkt mij dat die met gemak door die foto’s moet kunnen bladeren.

Mijn vermoeden zegt dat het display meer het probleem is, maar ik zou proberen het een en ander uit te sluiten.

Bijdrager
    stefsegers

Hi MacDaddy,

Dank je wel.. Beeld scherm is het zeker niet. Alles loopt mega soepel op 4K wanneer je bijvoorbeeld een video op 4k afspeelt en dat is echt super mooi!
    Probleem is dat osx gaat nadenken wanneer je ff snel tussen foto’s wilt wisselen, schakel je terug naar minder resolutie dan is alles weer topsnelheid.

Het lijkt alsof de mac gewoon niet 4k kan bij benen:(

Er zit een analoge kabel in de LG volgens mij maar die ga ik niet testen. Het moet gewoon over USB-C gaan net als Thunderbolt ook altijd heeft gedaan.

Er zit ook maar 1 usb-c op en op alle poorten hetzelfde probleem op de MBP qua opladen. Enige oplossing is mac uit zetten en dan usb-c erin en opstarten.

Moet wel zeggen dat ik nog een USB-C ext hdd eraan gekoppeld heb… Ik vermeen iets te hebben gelezen over meerdere apparaten via USB-C dat niet lekker werkt?

Moderator
    Mac Daddy

Dat laatste zou ik dan zeker even uittesten.

En over het perse willen via USB-C. Dat snap ik heel goed, maar ik bedoel ook niet dat je permanent via een andere aansluiting zou moeten werken, maar puur als test om het een en ander uit te kunnen sluiten.

Wat bedoel je met analoge kabel? Voor audio zou dat inderdaad mini-jack zijn. Voor video is de enige analoge aansluiting VGA, maar dat zal niet in de door zitten, vermoed ik.

En nogmaals. Het is puur om te testen, want stel dat er wel mankementen aan je display zitten, kan je die beter zo snel mogelijk ontdekken. Het zou toch zonde zijn als je een stel defecte speakers er in hebt zitten bijvoorbeeld.

4K video is gemakkelijker te bereiken dan 4K interactief werken. De nieuwe Playstation en Xbox claimen ook 4K te zijn. Voor zover 4K video klopt dat, maar de games zullen niet een native 4K resolutie hebben, maar worden geupscaled. Dat komt omdat inderdaad de processor en GPU wat werk moeten verrichten.

Bijdrager
    Facundo

€3600??? Goeie genade! Mijn (half jaar geleden gekochte) maximaal geconfigureerde HP Spectre x360 15 inch kostte minder dan de helft! En dat is een apparaat dat er in vrijwel alle vergelijkingstests (veel) beter uit komt dan die MBP. Nou is dat op zich niet zo’n prestatie. Maar ik verwacht ook voor €1750 een klasbak zonder irritaties. En irritaties heb ik dan ook niet; wèl heel veel plezier in het gebruik.

Bijdrager
    Wauters

3600€ is inderdaad veel geld voor een toestel met kinderziektes maar we gaan er toch door moeten.
    vooruitgang gaat met vallen en opstaan.

En ik werk ook al 10 maanden voor ’t werk op een HP Spectre x360. Mooi machientje maar het kan verre van typen aan OSX.
    Windows 10 is de goeie weg op maar sukkel constant met mijn extern scherm in lage DPI en hoge DPI van de spectre.
    Die touchpad is wel multitouch maar zelfs mijn touchpad van mijn macbook 2009 is véél beter!
    En na 1 maand heb ik hem ook moeten binnendoen door BSOD.

Geblokkeerd
    Anoniem
    Wauters op 10 december 2016

3600€ is inderdaad veel geld voor een toestel met kinderziektes maar we gaan er toch door moeten.
    vooruitgang gaat met vallen en opstaan.

Och, je kunt ook wachten tot anderen die kinderziektes hebben geconstateerd en opgelost. Nergens staat geschreven dat je een zo’n apparaat meteen moet kopen.

Of überhaupt.

Bijdrager
    Ganymedus
    stefsegers op 09 december 2016

Er zit een analoge kabel in de LG volgens mij maar die ga ik niet testen. Het moet gewoon over USB-C gaan net als Thunderbolt ook altijd heeft gedaan.

Dit klinkt alsof je de LG 27UD88-W gebruikt, en niet de LG UltraFine 4K, klopt dat?
    Want ik ging bij aanvang van je post uit van de LG UltraFine 4K…. dit is belangrijk want ik lees namelijk meer problemen met de LG 27UD88-W en het niet goed voeden van de MBP. klik bijv. hier

Bijdrager
    stefsegers

Hi Gany

Ik heb de LG 27UD88-W – 4K Monitor idd omdat deze USB-c heeft
    Ik heb de doos ook al weg gegooi ook:(

Wat nu?!?

Bijdrager
    Ganymedus
    stefsegers op 10 december 2016

Hi Gany

Ik heb de LG 27UD88-W – 4K Monitor idd omdat deze USB-c heeft
    Ik heb de doos ook al weg gegooi ook:(

Wat nu?!?

Hi Stef,

Dat vind ik moeilijk te beoordelen. Ik veronderstel dat je ook gewoon garantie hebt zonder de doos.
    Anderzijds, ja terugbrengen gaat misschien wat moeilijker worden, al denk ik dat wanneer je een goed verhaal hebt de winkel niet mega moeilijk zal doen? Zeker als je uitlegt welke problemen je ervaart? Misschien moet je wat voorbeelden meenemen (print andere gebruikerservaringen die hetzelfde probleem melden) om aan te tonen dat dit een probleem van de monitor is en dat het dus niet aansluit bij het product wat jij verwacht had te kopen?

Bijdrager
    stefsegers

Ik zal bol.com ff mailen vd week

Bijdrager
    stefsegers

Ik had juist deze 4K gekocht omdat er nog USB op zit en je oude apparaten kan aansluiten. Die nieuwe Lg monitors hebben alleen maar USB-c:(

Bijdrager
    Ganymedus

Succes!

Ik begrijp je teleurstelling. Aan de andere kant, waarschijnlijk praat je over de USB hub functionaliteit en die kun je voor een paar tientjes zo oplossen…

Bijdrager
    stefsegers

Is er al bekend wanneer de 5K van LG te koop is?

Bijdrager
    KarelWillem

Nee.

Bijdrager
    KR1275

Er staat me iets van bij dat alleen het model dat ‘samen met Apple’ is geïntroduceerd in staat is om je MBP op te laden. Ik vermoed dat jouw monitor prima als hub kan dienen, maar niet meer dan dat.
    Staat er niks over in de gebruiksaanwijziging?

Als je het scherm binnen de bedenktijd wil terug sturen, moet het vaak in ongebruikte staat of in elk geval met alle verpakking zijn…

Dit staat op de site van bol.com (je krijgt wel dubbele bedenktijd, netjes!):

Retourvoorwaarden bol.com
    Je hebt 30 dagen om aan te geven dat je wil retourneren. Als je meerdere artikelen in één keer besteld hebt, dan begint deze termijn te lopen nadat je het laatste artikel hebt ontvangen. Vanaf het moment dat je hebt aangegeven je artikel te willen retourneren moet je het binnen 14 dagen versturen.
    Het artikel is, indien redelijkerwijs mogelijk, in de originele verpakking. De seal van een cd, cd-rom, dvd, blu-ray, game of softwareartikel mag niet verbroken zijn. Bij kleding moet het label/kaartje nog aan de kleding zitten.

Bijdrager
    stefsegers

thnx voor het uitzoeken.. ik zal marktplaats maar gaan gebruiken helaas dus…. echt zo jammer dat dit slecht is vermeld bij Apple… als ik dit had geweten had ik niets gekocht:(

Bijdrager
    Ganymedus
    stefsegers op 11 december 2016

thnx voor het uitzoeken.. ik zal marktplaats maar gaan gebruiken helaas dus…. echt zo jammer dat dit slecht is vermeld bij Apple… als ik dit had geweten had ik niets gekocht:(

Ik denk dat eerder LG dit zou moeten vermelden? Niet welke computer compatible zou zijn (al zou dat verrekte fijn zijn) maar meer aan welke specificaties een computer moet voldoen om gebruik te kunnen maken van de oplaad-functionaliteit.

Moderator
    Pete.Z

Dus toch het display, en niet de computer.

Bijdrager
    KR1275

Volgens LG moet de monitor in staat zijn om een laptop op te laden. Volgens mij zie ik een MMP 2016 op de foto, aangesloten aan dit scherm…

http://www.lg.com/us/monitors/lg-27UD88-W-4k-uhd-led-monitor

USB Type-C™
    Display 4K video, transfer data and charge a laptop or mobile device, all at the same time using a single cable with USB-C™

Misschien toch maar eens nagaan of er niet wat mis is. Zoniet, dan zou ik het gooien op het feit dat het wel zou moeten kunnen…
    In de reviews onderaan de pagina staat een vergelijkbare klacht. Er wordt ook een tip meegegeven:

You have to use a usb-c cable other than the one that came with the macbook charger. ps – search for how to enable 60hz;-)

Bijdrager
    SunKeeper

Deze ook gelezen?

De ene USB-C-kabel is de andere niet

Misschien wel de verkeerde kabel?

Bijdrager
    stefsegers

Ik heb deze monitor ook gekocht mede doordat op de LG website vermeld staat dat hij de computer via USB-C laadt.

@ KR1275 Tnx voor de update. Ik heb nu als connectie de bijgeleverde kabel van LG gebruikt.
    Ik ga deze week testen met de kabel die je van Apple krijgt.

In het artikel waar SunKeeper naar verwijst wordt duidelijk het verschil uitgelegd in de kabels. Ik ga er ook een beetje vanuit dat de laadkabel die je bij de MBP die beste is die wordt vermeld.

Kortom ik houd jullie op de hoogte.

Bijdrager
    Average User

He Stef,

Ik dacht laatst ook een stukje gelezen te hebben dat er nogal wat verschil tussen de usb-c kabels zit. Heb je al eens een andere kabel geprobeerd?

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik ben zelf ook van plan die LG 27UD88 te halen, deels omdat het een USB-C monitor is, en deels omdat hij een USB-A hub heeft en een 4K IPS monitor heeft. Ik heb ook begrepen dat de wereld van de USB-C kabels echt een hel is waarbij het ene USB-C naar USB-C kabeltje wel een laptop kan laden, en de ander niet.

Gelukkig heb je “out of the box” 2 kansen: je kunt het proberen met de USB-C kabel die je bij je LG krijgt (die volgens 9to5mac moet werken met een MacBook), en de USB-C kabel die je bij je MacBook Pro krijgt. Het enige waar je rekening mee moet houden is dat hij maximaal 60W kan leveren, en dat opladen van een MacBook Pro 15″ wat langzamer gaat omdat die een 87W lader heeft.

Ik twijfel alleen een beetje tussen die LG 27UD88, of een 1440p monitor (met dezelfde workspace als de 27″ non-retina iMacs). Maar ik vind ’t erg lastig bepalen of en hoe een 4K monitor me bevalt met o.a. Photoshop en Illustrator, want dat kun je niet zo even testen in de winkel ten slotte.

p.s.: ik heb het topic op Macrumors gevonden waar mensen het laden van een MacBook Pro 15″ wel voor elkaar krijgen met de LG 27UD88. Het kost soms net een beetje moeite, en je moet blijkbaar niet de laadkabel van Apple gebruiken (of een aparte laadkabel kopen als die van LG niet werkt), maar het moet wel gewoon werken: http://forums.macrumors.com/threads/lg-27ud88-w-macbook-pro-15.2012010/

Bijdrager
    stefsegers

Hi Joram,

Leuk jou gedachte, zo ben ik zelf ook bezig geweest.
    Ik heb alleen de kabel van LG geprobeerd. Zal vd week de laadkabel van Apple proberen.

Nog even voor de zekerheid. Ik kan mijn MBP WEL laden, maar alleen als je m UIT zet, dan aansluit en dan weer opstart. Sluit je m gewoon aan terwijl hij draait (zoals je gewend bent) dan loopt hij leeg en laad hij niet op helaas.

Verder merk ik als ik m op 4K zet dus de hoogste resolutie dan heb je echt een SUPER bureaublad, ALLEEN je mag wordt 2x zo traag.. het scrollen door een lijst met foto’s op je Laptop scherm is stukke trager terwijl wanneer je de resolutie lager zet je daar minder last van hebt.

Vandaar dit topic, de kleine irritaties;)

Bijdrager
    veenbeest

Heb je de 13 inch? Was het niet zo dat de 4 USB-C poorten op dat model toch stiekem niet helemaal gelijk aan elkaar zijn? Oftewel: ook andere USB-C poort geprobeerd?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 38)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.