30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 49)
  • Q:
    Bijdrager
    click66

Macbook Pro is super traag geworden, Wat te doen?

Hoi,

Ik heb zo het gevoel dat mijn mbp super traag is geworden, het duurt al 3 tot 4 minuten om op te starten en dan nog is hij niet onmiddellijk responsive. MBP is 1 jaar oud en bevat het volgende:

2,4 GHz I7, 4GB Ram 1333 MHz DDR3.

Is er zo een tool zoals soluto voor mac of andere alternatieven waarmee ik kan kijken aan wat dit ligt? Want ik zou liefst geen format doen van mijn pc aangezien ik ook nog bootcamp heb draaien voor visual studio, etc…

Groetjes,

Bijdrager
    GastonM

Een trage Mac is vaak te wijten aan een defecte harde schijf. Controleer je schijf eens met bijvoorbeeld Smart Utility en Schijfhulpprogramma.

Bijdrager
    Niels

Of herstart je MacBook en voer een hardware test uit

Bijdrager
    click66

Ik heb net smart ut gebruikt en hij zegt passed dus bij de HDD zijn er geen problemen. Kan ik nog iets anders bekijken?

Bijdrager
    LighScan

Via Activiteitenweergave kan je eens kijken (sorteren) welke processen cpu & ram opeisen.

Bijdrager
    Loek1991

Mijn oude MacBook Pro werd op een gegeven moment ook steeds trager. Ik heb toen het ram-geheugen uitgebreid van 4GB naar 8GB en een clean-install uitgevoerd en toen werkte hij weer alsof ie zo uit de doos kwam.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Een clean instal help altijd Loek (ook zonder extra RAM). Maar dan weet je nog steeds niet waardoor het kwam.

Probeer eens een safe-boot. Daarna gelijk normaal opstarten.

Bijdrager
    Mars

Eerst een andere gebruiker aanmaken, daarmee inloggen en kijken of het probleem zich daar ook voor doet…..

Bijdrager
    Loek1991

Als een clean install altijd helpt, waarom zou je dat dan niet gewoon direct doen? Een back-up van de belangrijkste bestanden is zo gemaakt, en tegenwoordig hoef je met iCloud en alle andere clouddiensten niet eens zo gek veel te back-upen. Ik vind zo’n clean install juist wel fijn, als je computer wat ouder wordt, raak je (ik tenminste) soms een beetje het overzicht kwijt en een clean install is een mooie kans om weer lekker fris te beginnen, zonder uren bezig te zijn met opruimen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Een clean instal is zo “Windows” en een beetje te ‘gemakkelijk’.
    Nergens voor nodig als je normaal omgaat met een computer. Die van mij staat 24/7 aan en is haast 3 jaar oud en draait nog alsof hij net uit de doos komt zonder ook maar 1 clean instal. Het hele idee van een ‘schone’ computer zit tussen de oren want zodra je je backup weer terug zet ben je terug bij af en is die hele clean instal voor niets geweest. En als je het overzicht kwijt raakt ben je toch echt verkeerd bezig net als bij een niet opgeruimde kamer waar je 15 minuten naar je sokken loopt te zoeken.

Bijdrager
    fred44nl

als je een schone installatie doet, moet je alle programma’s die je nodig hebt opnieuw installeren.
    het enige wat je uit je backup mag terughalen is data.
    anders heeft het geen enkele zin.
    bovendien weet je dan ook niet, wat de oorzaak ik geweest.
    met als resultaat, dat het probleem over 1 of 2 jaar weer terug kan zijn.

Bijdrager
    Loek1991

Ik maak ook geen complete back up, ik kopieer alleen enkele belangrijke bestanden naar een externe schijf en installeer de programma’s die voor mij noodzakelijk zijn na de clean install opnieuw.

Overigens heb ik een Mac omdat ie lekker simpel en intuïtief werkt en niet om tussen program files naar een of andere oorzaak te zoeken. Dát geeft mij nou juist een windows-gevoel. Ook is een clean install op een Mac uitvoeren ‘Appletje eitje’, in tegenstelling tot op een windows.

Het kan op mijn studentenkamer van 11m2 best wel eens voorkomen dat er sneller spullen en/of papieren bij komen dan dat ik ze kwijt kan. Zo ook op mijn computer. Opruimen vindt dan ook geregeld plaats, zowel in mijn kamer als op mijn computer, maar toch vind ik het fijn om af en toe alles eruit te halen en schoon te beginnen.

Bijdrager
    fred44nl

iedereen doet alles op zijn/haar eigen manier.
    daarom is ook de naam “Personal Computer” uitgevonden:)

echter, ik heb alle windows versie vanaf 3.1 tot XP meegemaakt.
    en op m’n eigen pc heb ik nog nooit een her-instllatie gedaan, omdat ie traag werd.
    altijd alles uitgezocht en opgelost.

nu heb ik bijna 4 jaar OS X.
    nog nooit een her-instllatie gedaan.
    nergens voor nodig.

een trage MacBook heb ik nog nooit gehad:)

Bijdrager
    Mars

Helemaal eens met Fred en Hendrik. Ik wilde al niet meer reageren omdat ik ook vind dat je niet te snel naar een nieuwe install moet grijpen. Dat moet met een Mac niet nodig zijn. En is inderdaad een erg windowsachtige oplossing.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Overigens heb ik een Mac omdat ie lekker simpel en intuïtief werkt en niet om tussen program files naar een of andere oorzaak te zoeken.

Dat je als student zijnde geen zin of tijd hebt om naar de oorzaak te zoeken kan ik mij voorstellen. Toch is dat de beste manier om in de toekomst problemen te voorkomen dan wel snel op te lossen. Je leert er van en soms is de oplossing heel simpel. Wat is b.v. de reden dat ik in mijn eerste post een safe-boot adviseer? Omdat dan o.a. het z.g.n. system cache bestand(en) dat er voor moet zorgen dat bepaalde zaken sneller gaan tijdens o.a. opstarten ge-reset wordt. Is dit namelijk corrupt dan kan het juist voor vertragingen zorgen en een opstarttijd van 3 a 4 minuten is niet goed natuurlijk. Mocht dit dus helpen (een garantie heb je nooit) dan hoef je geen ‘tool’ te gebruiken die soms meer kwaad dan goed doen in de ‘verkeerde’ handen.

Bijdrager
    Willumpie
    fred44nl op 18 april 2013

iedereen doet alles op zijn/haar eigen manier.
    daarom is ook de naam “Personal Computer” uitgevonden:)

echter, ik heb alle windows versie vanaf 3.1 tot XP meegemaakt.
    en op m’n eigen pc heb ik nog nooit een her-instllatie gedaan, omdat ie traag werd.
    altijd alles uitgezocht en opgelost.

nu heb ik bijna 4 jaar OS X.
    nog nooit een her-instllatie gedaan.
    nergens voor nodig.

een trage MacBook heb ik nog nooit gehad:)

Beste Fred, ik zit met hetzelfde probleem als in dit topic, ook regelmatig een enorm trage MBP (2GHz Intel Core i7 / 8GB 1333 MHz DDR3 / OS X 10.8.3)
    Wat zou(den) we/ik dan anders / fout gedaan kunnen hebben dan jij waardoor het bij ons wel traag wordt? En hoe kom je daar achter of zorg je dat ie weer loopt zoals in het begin? En nog belangrijker hoe voorkom je dat hij traag wordt?

Ik ben een gebruiker die handig is met een PC en meer niet. Dus ik ga niet zitten graven in systemen enz. Een van de redenen waarom ik naar een mac ben overgestapt is dat ik hoopte er juist vanaf te zijn dat mijn pc na een tijdje traag ging worden. En dat is nu wel aan de hand…

Bijdrager
    MIVE

Een overvolle harde schijf is een voorname oorzaak voor trage systemen. Probeer als vuistregel 10% van het diskvolume leeg te houden.

Bijdrager
    fred44nl

@Willumpie
    welke MacBook heb je ??
    hoeveel heheugen ??
    hoe is het met de HD, zoals MIVE ook al aangeeft.

Bijdrager
    Willumpie
    Moderator
    unSOUND

Jouw vorige post was een half jaar geleden… Is de traagheid er überhaupt nog ?

Bijdrager
    Willumpie
    unSOUND op 15 oktober 2013

Jouw vorige post was een half jaar geleden… Is de traagheid er überhaupt nog ?

Jep… helaas wel. Ene keer meer dan de andere…

Moderator
    unSOUND

Ikzelf sluit de harde schijf toch niet helemaal uit. Dat zo’n programma zegt dat hij goed is, zegt toch niet altijd alles, dat voorop. Hebbje met Schijhulpprogramma de schijf gecontroleerd ?

De standaard dingen die je kunt doen zijn kijken of er een gemeenschappelijke factor is tijdens de vertraging. Draaien steeds dezelfde programma’s ? Start er veel software automatisch op ? Heb je steeds dezelfde software of bestanden open staan ? Randapparatuur ?

Bijdrager
    Willumpie
    unSOUND op 15 oktober 2013

Ikzelf sluit de harde schijf toch niet helemaal uit. Dat zo’n programma zegt dat hij goed is, zegt toch niet altijd alles, dat voorop.

Over welk programma heb je het? Dat wat goed is…?

Moderator
    unSOUND

SmartUtility. Was even abuis, omdat dat bericht niet van jou was, maar van de topicstarter.

Bijdrager
    fred44nl

de schijf is best wel vol.
    en daar kun je toch last mee krijgen, qua snelheid dan.
    veelal wordt 10% vrije ruimte aangehouden.
    er zit 8 GB geheugen in, wat voldoende zou moeten zijn.
    tenzij er erg zware programma’s gebruikt worden.
    wat zegt Activitenten-weergave over gebruikte swap, page-ins en -outs ??

Bijdrager
    Willumpie
    fred44nl op 15 oktober 2013

en daar kun je toch last mee krijgen, qua snelheid dan.
    veelal wordt 10% vrije ruimte aangehouden.
    er zit 8 GB geheugen in, wat voldoende zou moeten zijn.
    tenzij er erg zware programma’s gebruikt worden.
    wat zegt Activitenten-weergave over gebruikte swap, page-ins en -outs ??

Wat versta je onder zware programma’s? Ik draai Window’s onder parallels (nieuwste versie) kan dat een boosdoener zijn?
    Hoe vind ik Activiteiten weergave en ‘swap, page-ins en -outs’ (wat dat ook moge zijn…?)

Dus advies is schijf opruimen, kijken wat eraf kan…?

Bijdrager
    fred44nl

parallels heeft nog steeds de “gewoonte” om heel veel van de cpu te vragen.
    dat overkomt mij ook, zo nu en dan.
    maar ik neem niet aan dat je parallels altijd actief hebt.

Bijdrager
    Willumpie

@Fred44nl

Hoe kom ik bij zo’n scherm?

Bijdrager
    fred44nl

met het hulpprogramma Activiteitenweergave:)

Moderator
    unSOUND
    fred44nl op 15 oktober 2013

en daar kun je toch last mee krijgen, qua snelheid

36GB vrije ruimte is meer dan zat. Daar zou je echt geen last mee moeten krijgen. Die 10% stamt nog uit de tijd dat schijven kleiner waren. Als je je tijdelijke swap maar kwijt kan…

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 49)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.