7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    brandrob

MacBook Pro is niet aan te krijgen

Beste mede-OMTers,

Ik heb iets meer dan een maand geleden tweedehands een MacBook Pro overgenomen. Het is een model uit begin 2011 met 2,2GHz i7, Radeon HD 6750M (1GB) en mat hires-scherm.
    De Superdrive is uit de MacBook verwijderd en vervangen door een Optibay. Ik heb er twee SSD’s inzitten, en het geheugen is geüpgraded naar 16GB.

Vanmiddag heb ik in Boot Camp opgestart om te gamen. De game die ik heb gedraaid is niet heel zwaar (Unreal Tournament 2004). De MacBook maakte niet overdreven herrie en leek gewoon normaal te functioneren. Direct na het sluiten van Unreal Tournament 2004 heb ik (via het Boot Camp configuratiescherm) opnieuw opgestart in OS X.

Bij het opstarten in OS X bleef de MacBook 5 minuten hangen op het Apple logo met dat draaiende laden-indicatortje. Daarna stopte het draaien, en omdat ik niet het idee had dat ie nog verder ging met opstarten heb ik ‘m toen uitgezet door de powerknop ingedrukt te houden. Toen ik ‘m vervolgens weer aan probeerde te zetten, was er behalve een witte LED en de bekende ‘Boing’ geen teken van leven. Het scherm bleef ook zwart.

Ik krijg ‘m dus niet meer opgestart. Dit is wat ik heb geprobeerd:

1. SMC reset: geen resultaat, het lijkt er niet op dat het SMC überhaupt gereset wordt.
    2. NVRAM wissen: de MagSafe adapter springt even van oranje naar groen en weer terug. Geen verder resultaat.
    3. Origineel (Apple) geheugen terugplaatsen: zelfde resultaat
    4. Opstarten met één geheugenslot: beide slots geven hetzelfde resultaat
    5. Opstarten zonder geheugen: de LED knippert een paar keer en de MacBook valt weer uit. Geen opstartgeluid.
    6. SSD loskoppelen: Geen resultaat.
    7. Als de computer even aan staat is ‘ie nog steeds duidelijk niet aan het opstarten. De toets capslock doet niks en er gaat geen lampje branden.
    8. De MacBook wordt in een mum van tijd relatief warm. De fans gaan echter niet harder draaien.
    9. Er staat spanning op de USB-poorten maar een apparaat wordt verder niet aangesproken.
    10. Target disk mode starten is niet mogelijk
    11. Accu en voeding loskoppelen en een uur wachten, vervolgens opnieuw proberen: Geen resultaat.
    12. Ruime tijd geven om op te starten: Geen resultaat.

Weet iemand toevallig nog wat ik kan proberen? Ik ben bang dat ik anders mijn Logic Board moet (laten) vervangen, en dat wordt voor mij een onbetaalbaar grapje..

Alvast bedankt voor de moeite!

Bijdrager
    tarun

Kan je de PRAM zappen (opstarten met cmd-optie-P-R, 2x boing laten doen)?

Kan je starten in safe mode (met shift ingedrukt)?

Bijdrager
    1984
    1984 op 21 mei 2009

Als de computer geen SDRAM (Synchronous Dynamic Random Access Memory, of simpelweg het RAM) detecteert of het geïnstalleerde RAM niet voldoet aan de toepasselijke specificaties, blijft het scherm zwart, maar knippert de LED voor stroom aan de voorkant van de computer één keer per seconde om de fout aan te geven. Deze foutconditie wordt mogelijk veroorzaakt door fysiek beschadigd RAM, de installatie van een onjuist type RAM of de afwezigheid van RAM……

http://support.apple.com/kb/HT2341?viewlocale=nl_NL

Bijdrager
    brandrob

@tarun: Helaas, het PRAM (NVRAM officieel bij Intel-Macs) is niet te resetten. Na de ‘Boing’ doet ie niets meer, dus ik kan ook niet in safe mode opstarten. Ik hoor dan ook maar één ‘Boing’.

@1984: Ik heb het, zoals ik zei, met het originele geheugen geprobeerd, en ook zonder geheugen. Zonder geheugen krijg ik inderdaad de fout zoals jij quote, maar ik ben er dus zeker van dat het RAM hier niet het probleem is.

Bijdrager
    brandrob

Ik denk dat het logic board kapot is, ik denk iets met de GPU.

Ik heb ‘m gisteren proberen te ‘bakken’, maar mijn oven gaat niet warmer dan 200 graden, wat geloof ik te weinig is. Vanmiddag probeer ik ‘m 10 minuten in een andere oven die wél tot 250 graden gaat, en dan hopen dat ie het weer gaat doen. Iets te verliezen heb ik toch niet, want optie 2 is een nieuw logic board – en dan maakt het toch niet uit of de oude kapot of kapot is.

Voor mensen die dit probleem in de toekomst wellicht nog tegenkomen zal ik hier ook het resultaat en mijn uiteindelijke oplossing plaatsen.

Bijdrager
    brandrob

Wellicht wat laat, maar: Ik heb uiteindelijk een week later (voor 400 euro) het Logic Board laten vervangen bij de Apple store

Bijdrager
    MacKevin11

Wellicht handig, even een link naar dit gerelateerde artikel.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.