18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    crazy_cook

Macbook pro is heel erg traag.

Beste forumgebruikers,

Ik heb een Macbook pro 15 inch OSX 10.9.5 begin 2011. Processor 2 GHz intel Core I7 met een geheugen van 8 GB 1333 MHz DDR3.

We zijn fervent gebruiker van Indesign en Photoshop maar hij loopt elke keer vast. Als ik nu Safari open heb staan, photoshop en werk in Indesign dan begint de ellende. Ik vind hem ook warm worden aan de onderkant en heb de ventilatoren al een keer schoongemaakt. Ook krijg ik af en toe stoom van de behuizing.
    Hebben jullie een idee wat ik kan doen om hem weer normaal te kunnen gebruiken?

Dank alvast groeten, Léon

Bijdrager
    TheBigZ
    Bijdrager
    crazy_cook

Er is niets mis met het scherm zoals ik kan lezen in de twee links die je stuurde. Hij is gewoon fckng traag geworden en loopt vast tijdens het Indesign gebruik.

Bijdrager
    TheBigZ

Heb je Mavericks schoon geinstalleerd of over een eerdere OS X versie heengezet? Indien dat laatste: installeer Mavericks (of Yosemite) op een externe schijf, start ervan op, en kijk of je nog steeds last hebt van de problemen.

Bijdrager
    crazy_cook

Moet ik dan alle programma’s ook op die andere schijf installeren?

Bijdrager
    TheBigZ

Dat kun je doen. Als het allemaal goed blijkt te werken kun je in één klap de inhoud van de externe schijf overzetten naar je interne schijf (met Carbon Copy Cloner of SuperDuper of Schijfhulpprogramma).

Bijdrager
    bassbug

Ik heb ook een wat oudere Mac (iMac 2006) en die was soms ook niet vooruit te branden in Safari.
    Ik had al een vermoeden dat Flash hier de oorzaak is, maar je hebt toch Flash vaak nodig. Hierdoor was de Mac ook traag bij andere programma’s.

Nu heb ik een Safari extensie geïnstalleerd (ClickToFlash) en sindsdien vliegt Safari!
    Als ik een Flash onderdeel wilt zien, dan klik je erop en dan werkt Flash alleen voor dat onderdeel.

Probeer het eens.

Bijdrager
    crazy_cook

Ik heb een clean instal van osx 10.8.5 en daarna 6.0 via de apstore en vervolgens 10.9.1 etc.

Bijdrager
    crazy_cook

Ehhh ik zie net de nieuwe udate voor yosemite. Ik zal die installeren en als het dan niet beter is dan rigoureus aan de gang gaan en alles opnieuw installeren.

Bijdrager
    crazy_cook

Laatst wel een update voor flash geinstalleerd en daarna is eigenlijk ook de ellende begonnen. hmmm thanks voor de tip ga ik ook bekijken na de update.

Bijdrager
    Hansi2124
    TheBigZ op 21 december 2014

Heb je Mavericks schoon geinstalleerd of over een eerdere OS X versie heengezet? Indien dat laatste: installeer Mavericks (of Yosemite) op een externe schijf, start ervan op, en kijk of je nog steeds last hebt van de problemen.

Je kan m.i. beter even een nieuwe gebruiker aanmaken en kijken of je daarmee geen problemen tegenkomt.

Bijdrager
    TheBigZ

Dat is ook een goede tip van Hans.

Bijdrager
    crazy_cook

Niet echt veel geluk… Heb de installatie gestart maar nu start hij niet meer door. Appeltje met een balkje er onder en vervolgens een scherm met een rondje en dan gebeurt er niets meer. Ben bang dat hij naar de kloot is. Bedankt voor jullie hulp en tips.

Bijdrager
    crazy_cook

Appeltje R en opnieuw geïnstalleerd en hij doet het weer. Nog steeds traag maar ik heb jullie tips nog niet toegepast. Bedankt!!

Bijdrager
    fixar

Check ook even de status van de harde schijf. Het is niet zelden dat plotselinge traagheid wordt veroorzaakt door een stervende HD. Testen kan eenvoudig met het programmaatje Smart Utility wat hier te downloaden is.

Groen is goed, Geel en Rood duiden op problemen.

Bijdrager
    crazy_cook

Leuk programma! Ik denk dat ik een andere harde schijf nodig heb….. Of heb je nog andere ideeën?

Bijdrager
    dennisgodderie

SSD’tje van Samsung (EVO 840) erin doen en je Macbook is weer rete snel!

Bijdrager
    crazy_cook

Allemachtig wat een verbetering! Met recht retesnel!! Samsung SSD evo 840 gekocht op advies van dennisgodderie, gekloond met Carbon Copy Cloner op advies thebigz en hoppa we draaien weer.
    Iedereen bedankt voor jullie bijdrage en een gelukkige apple gebruiker wenst jullie allen een goed uiteinde!

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.