One More Thing » Community » Forum » Mac Hardware » Laptop » Macbook pro in ruim 3 jaar 3 keer stuk

Macbook pro in ruim 3 jaar 3 keer stuk

Profielfoto van SvS

SvS op 17 augustus 2017 #

Misschien een hele gekke vraag, maar waarom een laptop in kluis stoppen als je een grote iMac kan beveiligen met een beveiligingskabel?

Profielfoto van Victor96

Victor96 op 17 augustus 2017 #

Nee, wij (althans ik) werk niet voor Apple. Ik probeer alleen zo objectief mogelijk te reageren, zonder gevoel mee te laten spelen. Gevoelens zijn subjectief en bevorderen het komen tot een conclusie niet, daarom zijn er dan door de wetgever ook regels gesteld. Dat “juridische gedoe”:wink:

Even terugkomend op waarom consumenten het consumentenrecht hebben en zakelijke klanten niet. Zakelijke klanten betalen minder, en schrijven hun spullen in 3 jaar financieel af. Gaat er een MacBook Pro kapot in een bedrijf, dan is dat rot. Wel kan een bedrijf dit risico gemakkelijk dragen, wordt gewoon in de budgettering geld voor IT gereserveerd. Voor de meeste consumenten daarentegen is €650 even ophoesten best een smak geld waar niet op gerekend was. Daarom zijn consumenten extra beschermd middels het consumentenrecht.

Gezien jij de MacBook Pro dus zakelijk binnen een bedrijf gebruikt, en dat bedrijf als het goed is de MacBook Pro economisch heeft afgeschreven, zou het aanschaffen van een nieuwe als het goed is op de planning moeten staan.

Ik heb al jaren MacBook Pro’s, ook niet altijd zonder problemen maar de kwaliteit is hier vaak veel beter gebleken dan andere merken. Stiller, dunner, koeler, solide gebouwd.

Profielfoto van marcel fischer

marcel fischer op 17 augustus 2017 #

Ik werk niet op een bureau maar op een hele grote, mooie tafel die op maat gemaakt is, d.w.z. lager is dan een normale tafel zodat het fysiek verantwoord is om aan te werken. Eenmaal binnen neemt een inbreker heus wel je imac binnen. Alleen dan is ook je tafel gesloopt. En lukt het niet is je Imac gesloopt zo ook je tafel.

Profielfoto van marcel fischer

marcel fischer op 17 augustus 2017 #

Dus fotografen kopen voortaan een macbook pro omdat deze in 3 jaar toch is afgeschreven?
Zelf hoor ik tot het kleine groepje succesvolle fotografen met een bovenmodaal inkomen maar de meeste fotografen, lees 99 procent heeft moeite met rondkomen.

Helaas Victor maar ik ben hier niet zozeer voor mezelf bezig maar om anderen te waarschuwen / te adviseren. En dan met name straks de fotografen.

In Nld en ook in het buitenland. Ik heb in landen als Jemen of Afghanistan nooit een apple service station mogen bespeuren. Zijn warme landen trouwens. Ver boven kamertemperatuur.

Maar laten we niet te ver zoeken.
Je betaald extra voor een extra smal model.

Een goede laptop van bijvoorbeeld Dell binnen 3 jaar afschrijven vind ik al logischer klinken (althans voor iemand die 5 dagen per week achter zijn laptop zit en dat doet een fotograaf niet als het goed is…hooguit 2 of 3).

Profielfoto van Joid

Joid op 17 augustus 2017 #

Ik ben nog steeds benieuwd waar jij je mac ter reparatie hebt ingediend. In welke stad was dit? Zou je mij dat kunnen vertellen?

Profielfoto van bartvdv

bartvdv op 17 augustus 2017 #

@victor96:

Even terugkomend op waarom consumenten het consumentenrecht hebben en zakelijke klanten niet. Zakelijke klanten betalen minder, en schrijven hun spullen in 3 jaar financieel af. Gaat er een MacBook Pro kapot in een bedrijf, dan is dat rot. Wel kan een bedrijf dit risico gemakkelijk dragen, wordt gewoon in de budgettering geld voor IT gereserveerd. Voor de meeste consumenten daarentegen is €650 even ophoesten best een smak geld waar niet op gerekend was. Daarom zijn consumenten extra beschermd middels het consumentenrecht.

LOL. Zakelijke klanten kunnen (vaak) geen gebruikmaken van het consumentenrecht omdat de wetgever er vanuit gaat dat zakelijke klanten verstandiger zijn op het vlak van zakendoen. Beter begrijpen wat er in de kleine lettertjes staat en zelfs kunnen onderhandelen over uitzonderingen. Niet omdat ze ‘minder’ zouden betalen voor hun producten. Want wat bv. met zakelijke klanten die omwille van hun statuut geen btw kunnen inbrengen ? Al de rest is nonsens.

Profielfoto van Victor96

Victor96 op 17 augustus 2017 #

In het algemeen kopen bedrijven notebooks met de gedachte ze in drie jaar af te schrijven. Dat is een gebudgetteerde kostenpost binnen vrijwel elk bedrijf.

Je hebt als fotograaf je eigen eenmansbedrijf? Begrijp ik dat goed?
Zoals ik het lees verdient ‘het bedrijf’ bij vele fotografen niet genoeg om apparaten in die snelheid af te schrijven (en dus een nieuwe te kunnen kopen). Je kunt je dan wel afvragen of het dan niet daadwerkelijk verstandiger was geweest de MacBook Pro als consument te kopen (of AppleCare erbij).

Als je vindt dat je anderen moet waarschuwen, mag je dat zeker doen.

Zelf ben ik geen fotograaf. Ik gebruik wel op m’n MacBook Pro met enige regelmaat Photoshop voor m’n studie met plusminus 5-10 lagen, dat gaat prima zonder dat de temperatuur omhoog schiet.

Profielfoto van Victor96

Victor96 op 17 augustus 2017 #

bartvdv op 17 augustus 2017

@Victor96:

Even terugkomend op waarom consumenten het consumentenrecht hebben en zakelijke klanten niet. Zakelijke klanten betalen minder, en schrijven hun spullen in 3 jaar financieel af. Gaat er een MacBook Pro kapot in een bedrijf, dan is dat rot. Wel kan een bedrijf dit risico gemakkelijk dragen, wordt gewoon in de budgettering geld voor IT gereserveerd. Voor de meeste consumenten daarentegen is €650 even ophoesten best een smak geld waar niet op gerekend was. Daarom zijn consumenten extra beschermd middels het consumentenrecht.

LOL. Zakelijke klanten kunnen (vaak) geen gebruikmaken van het consumentenrecht omdat de wetgever er vanuit gaat dat zakelijke klanten verstandiger zijn op het vlak van zakendoen. Beter begrijpen wat er in de kleine lettertjes staat en zelfs kunnen onderhandelen over uitzonderingen. Niet omdat ze ‘minder’ zouden betalen voor hun producten. Want wat bv. met zakelijke klanten die omwille van hun statuut geen btw kunnen inbrengen ? Al de rest is nonsens.

Uiteraard. Mijn reactie was dan ook puur om aan te geven waarom consumenten extra beschermd zijn t.o.v. business. Dat is simpelweg de draaglast van het risico dat het apparaat stukgaat, en inderdaad ook dat consumenten niet altijd even slim zijn. Zakelijke klanten betalen minder, maar kunnen (meestal) wel het risico dragen dat een apparaat stukgaat. Van hen wordt verwacht dat ze daar in hun budgettering geld voor opzij zetten. Ze zijn geen consument dus geen consumentenrecht.

Profielfoto van bartvdv

bartvdv op 17 augustus 2017 #

‘Draagkracht’ of ‘budgettering’ heeft daar niks mee te maken.

Profielfoto van marcel fischer

marcel fischer op 17 augustus 2017 #

Alles is een keuze.

Denk dat we op dit forum te diep in de rechten zijn gaan duiken. Het ging mij in eerste instantie om de vrijwillige service van apple bij uitzonderlijke gevallen.

Laten we het houden bij de prijs kwaliteit. Die is uit balans.

En of je nu particulier bent of zakelijk :

Als je 3 dagen je pc gebruikt voor je werk of je zit 3 dagen te chatten met je buurman of 3 dagen porno te kijken te kijken of 2 tot 3 dagen te photoshoppen zoals ik dan mag je verwachten dat een macbook pro van deze prijsklasse langer mee gaat dan 3 jaar. Ongeacht particulier of zakelijk. Wat als ik nu 5 dagen per week mijn macbook zou gebruiken. Dan had ik in 3 jaar tijd 3 macbook pro’s nodig gehad doordat ik foto’s bewerk en daardoor sneller oververhitting ontstaat.

Nu ben ik iets wijzer geworden en raad een apple laptop af aan mensen die programma’s gebruiken die veel eisen van een processor.

Mocht ik een laptop kopen is dat zeker geen apple meer. Of ze moeten binnenkort dikker gemaakt worden. Vind overigens 15 inch erg klein kwa beeld maar dat ter zijde. Ook met retina scherm zoals ik heb.

Dan liever een Dell of zo. Gaat ook die kapot binnen 3 jaar ben je minder geld kwijt. Laptops zijn kwetsbaarder. Klopt. Ook die dure van apple.

Ik las trouwens dat de macbook pro’s duurder zijn geworden dan 3 jaar terug. Een relatief verhaal maar toch. Echt waanzin.

Een vaste pc blijft voor mij waarschijnlijk een apple imac. Die is mooi en groot.

Toch ga ik daar eerst nog onderzoek naar doen. Misschien worden ook die oververhit doordat ze smaller zijn dan het model waarmee ik nu typ.

Ben nu al benieuwd naar de ervaringen van een imac van de afgelopen paar jaar.

Profielfoto van SvS

SvS op 17 augustus 2017 #

Fotografen die ik ken werken trouwens gewoon met een of meer iMac(s). Die gaan niet zitten klungelen met kleinere schermen van de laptops (welk merk dan ook), wel als ze mobiel zijn ‘voor erbij’, maar echte fotobewerking doen ze dan op de iMac (of PC), maar dan puur ivm grote scherm en ergonomie. Dus je waarschuwing is voor een deel terecht.

Prijs is nu ook te hoog, dat vind ik zelf ook.

Profielfoto van marcel fischer

marcel fischer op 17 augustus 2017 #

De fotografen die ik spreek de afgelopen dagen hebben allemaal problemen met oververhitting.

Vanaf de eerste dag al. Alleen gaat ie dan nog niet kapot.

Elke 3 jaar 3000 zakelijk afschrijven kunnen de meeste fotografen niet. Plus in mijn geval had ik 2 MacBooks nodig in ongeveer 3 jaar.

En een apple care is trouwens ook maar tot 3 jaar. Daarna niet meer.

Als consument verliest je ook alle hulp na 2 jaar. Dit ipv 1 jaar als zakelijke klant.

Kortom langer dan 3 jaar moet je niet van uit gaan.

Dan is 3000 euro te veel geld omdat je voor veel minder exact dezelfde laptop kunt krijgen van een ander merk. Dit los van het prachtige design.

Wanneer apple weer bekend staat met laptops minimaal 1 tot 2 jaar langer mee gaan ben ik er weer bij.

Profielfoto van Hansi2124

Hansi2124 op 17 augustus 2017 #

marcel op 17 augustus 2017

Alles is een keuze.

Dat zal de rest van je leven ook zo zijn.

Ben nu al benieuwd naar de ervaringen van een imac van de afgelopen paar jaar.

Als er hier 30 reacties zijn van: niets mee aan de hand, en 3 reacties zijn van: dit en dat ging er aan mijn iMac kapot, wat zal dan jouw keuze zijn?

Mijn MBP uit 2016 (en al mijn vorige ook trouwens) staat gemiddeld 14u per dag aan en er wordt gemiddeld 8 uur per dag op gewerkt. Behalve erkende problemen die onder verlengde garantie zijn verholpen heb ik geen problemen met de MBP’s gehad. Sterker nog: mijn vorige MBP’s uit 2009 en 2011 werken nog steeds bij mijn familieleden….

Profielfoto van marcel fischer

marcel fischer op 17 augustus 2017 #

Nu komen we op een ander punt Victor.

Maar ook dat is een keus.

Ik gebruik niet eens lightroom meer. Niet meer nodig.

Als ik over mezelf spreek weet ik hoe groot het verschil in kwaliteit kan zijn door de jaren heen.

Dus heb geen groot scherm meer nodig.

Profielfoto van Tegenwind

Tegenwind op 17 augustus 2017 #

Aangezien je geen garantie meer hebt kun je beter een 3rd-party reparatietoko zoeken. De diagnose “valt uit door oververhitting dus moederbord vervangen” vind ik nogal vaag. Leuk als het binnen garantie valt maar op deze manier is het natuurlijk geen optie. Ik zou er niet mee akkoord gaan.

Als onlangs de koelpasta al is vervangen kun je je beter af gaan vragen of dat wel goed gedaan is. Als je een beetje handig bent met een schroevendraaier zou je dit zelfs prima zelf kunnen doen met een duidelijke handleiding van iFixit erbij. Tubetje goeie thermische pasta kost een tientje. Tel uit je winst.

Profielfoto van marcel fischer

marcel fischer op 17 augustus 2017 #

Hans. Precies wat ik ook zeg over mijn imac van 9 jaar oud.

Groot en sterk. Koelt dus prima.

Tegenwind: zal ik de volgende keer doen. Heb er nu voor gekozen om wederom terug te brengen naar conserve in Den Bosch. Omdat zij de problemen al kende.

Gek genoeg deed de pc het goed de eerste week. Toen plotseling niet meer.

Misschien is de paste niet goed aangebracht maar dat is speculeren voor mij.
Ik heb 2 links handen als het gaat om techniek. De kamer moet volgens mij stofvrij zijn enzv.

Profielfoto van Victor96

Victor96 op 17 augustus 2017 #

bartvdv op 17 augustus 2017

’Draagkracht’ of ‘budgettering’ heeft daar niks mee te maken.

Nou en of dat er wat mee te maken heeft.

marcel op 17 augustus 2017

Als consument verliest je ook alle hulp na 2 jaar. Dit ipv 1 jaar als zakelijke klant.

Kortom langer dan 3 jaar moet je niet van uit gaan.

Het consumentenrecht schrijft geen bepaalde termijn voor. Maar ik denk dat je als consument na 4 jaar inderdaad niet gratis een reparatie had gekregen. Wel had het denk ik je kans op coulance (bijvoorbeeld reparatierekening 50/50 in goed overleg) vergroot. Maar inderdaad, alles is een keuze. Helaas horen daar ook de eventuele nadelen bij.

Ik denk dat je pech hebt gehad met twee maandagmorgen modellen. Tig mensen die 0 problemen hebben met hun MacBook Pro’s. Over het algemeen zit die kwaliteit echt wel goed. Al begrijp ik dat je nadat je dit toeval treft daar mogelijk anders over denkt.

Daar komt wel bij (even er vanuitgaande dat je als consument geen coulance zou hebben gekregen) dat je nu waarschijnlijk nog steeds goedkoper uit bent na reparatie dan wanneer je het als consument gekocht had;
Consument: Aanschafprijs MacBook Pro + BTW aanschaf + Reparatie €650 inc BTW
Zakelijk: Aanschafprijs MacBook Pro + Reparatie (BTW aftrekbaar?)

Ik zou nagaan of die €650 het waard is om een 4 jaar oude computer te repareren, of dat je hem misschien beter kan verkopen en daar die €650 bij kan leggen voor een nieuwe notebook.

Profielfoto van marcel fischer

marcel fischer op 17 augustus 2017 #

Apple had idd 50/ 50 aan moeten gaan in dit soort gevallen.

Feit is dat apple dit niet doet. Je brengt 2 foute modellen op de markt en neemt hiervoor geen verantwoording. Ook niet deels.

Profielfoto van Victor96

Victor96 op 17 augustus 2017 #

Dat is dus het punt. Die verantwoording nemen ze wel. Die eerste MacBook Pro is omgeruild zonder gedoe. De tweede heeft 3 jaar lang probleemloos gewerkt. Zowel het eerste jaar fabrieksgarantie als de economische afschrijving/levensduur (van normaal gesproken ongeveer 3 jaar in de zakelijke wereld) heeft ie probleemloos overleefd.

Voor een consument die na 4 jaar gebruik net ongeveer een jaar buiten het consumentenrecht zou vallen is een 50/50 coulance regelening een nette oplossing, al zijn ze er niet toe verplicht.

Dat ze voor een zakelijke klant die al 3 jaar buiten fabrieksgarantie zit geen 50/50 coulance regeling toepassen begrijp ik wel. Dat wilt niet zeggen dat ze hun verantwoording niet pakken.

De MacBook Pro mag dan nu defect gegaan zijn, maar ten tijde van de aanschaf en de garantieperiode was het een apparaat zonder technische problemen. Ze hebben je destijds een perfect product geleverd.

Profielfoto van marcel fischer

marcel fischer op 17 augustus 2017 #

Over ergonomie: 3 plankjes op maat zagen naar je eigen lichaam en laptop. Even lijmen en klaar. Ik heb 3 plankjes extra besteld toen ik de werktafel op maat liet maken.

Apple beweert dat 15 inch meer dan voldoende is en maakt wellicht daarom geen grotere laptop. Geen idee. Ik vind het beeld vlijmscherp en heb niet meer nodig.

Maar ik merk ook dat een klein scherm mij minder energie kost, de afstanden met werken zijn kleineer wat fijn is voor mijn ogen. Raak minder vermoeid. En dat is prettig. Minder pingpong.

Profielfoto van marcel fischer

marcel fischer op 17 augustus 2017 #

Zonder problemen na aanschaf?
Ik kreeg al een nieuwe na een paar maanden. Fabrieksfout.

En kreeg overigens niet zomaar een nieuwe. Heb echt maandenlang elk dag lopen tobben.

Oftewel overlast.

Nu dus 3 keer lange tijd pc kwijt en telkens tijdverlies door de problemen.

Nogmaals er vanuit gaande dat ik en uitzondering ben: apple had mij tegen moet mogen / moeten komen.

In 3 jaar toch zeker 4 maanden lang lopen kloten met problemen.

Profielfoto van Victor96

Victor96 op 17 augustus 2017 #

En die nieuwe, die is nu toch al zeker 3, bijna 4 jaar probleemloos in gebruik geweest tot het onlangs defect raakte?

Profielfoto van Hansi2124

Hansi2124 op 17 augustus 2017 #

Dan had ik als ik jou was een MBP tijdelijk gehuurd en met je actuele backup (of NAS o.i.d.) hierop doorgegaan.
Maar je hebt ook nog die iMac. Waar je ook op door had kunnen gaan, lijkt mij. In afwachting van de reparatie. Dus onthand was je niet.

Profielfoto van marcel fischer

marcel fischer op 17 augustus 2017 #

Niet onthand klopt.
Wel nog steeds veel tijdverlies.

Je gaat niet zomaar bellen maar eerst uitvinden wat het is. Dan dingen uitproberen dan bellen, lang bellen, vaak bellen, achteraf niet zo handig geweest dat bellen want misschien goed bedoeld maar zo zinloos.

En dan idd achter je oude beestje kruipen.

Maar verzekeren, huren, allemaal opties. Ik heb en oude als back-up.

En natuurlijk actuele backups.

Maar nogmaals wat heeft het toch allemaal te maken met het onderwerp, namelijk hoe gaat apple om met uitzonderlijk slechte modellen tot 2 keer toe in ruim 3 jaar tijd. En is een dure macbook pro wel zijn geld waard.

Ik ben voor het eerst van mijn leven op een forum met een klacht en vragen.   

Ik denk dat apple mij op zijn minst 50 / 50 tegenmoet had mogen komen na alle overlast en al mijn geduld.

En huren kost ook heel veel tijd trouwens voordat je aan het werk bent met je foto’s of wat dan ook.

Ik dank iedereen voor de adviezen en hulp.

Profielfoto van marcel fischer

marcel fischer op 17 augustus 2017 #

En ook de nieuwe had vanaf het begin last van oververhitting.

Een vriendin zij hierover het volgende.

Langer pauze nemen en daar extra van genieten!

Profielfoto van Hermanko

Hermanko op 17 augustus 2017 #

Nou, zo kan die wel weer .. keus genoeg in computerland.

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 17 augustus 2017 #

marcel op 17 augustus 2017

En huren kost ook heel veel tijd trouwens voordat je aan het werk bent met je foto’s of wat dan ook.

Onzin. Kwestie van een goede backup of (nog beter) een bootable clone maken. Dan ben je binnen een half uurtje weer waar je was gebleven.

Profielfoto van Joid

Joid op 18 augustus 2017 #

Ik heb er twee keer na gevraagd, maar geen antwoord gekregen. Maar uiteindelijk zie ik dit in een reactie verschijnen:

Heb er nu voor gekozen om wederom terug te brengen naar conserve in Den Bosch. Omdat zij de problemen al kende.

Je bedoelt waarschijnlijk ComServe. En dat staat dus volledig los van Apple (maw: is geen Apple). Ik vrees met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat zij niet een Apple gecertificeerde reparatiecentrum zijn. En als ik je relaas goed ontcijfer, hebben zij dus ook eerder al je MacBook gerepareerd? Waarom niet bij een Apple gecertificeerde reparatiecentrum (Amac in Den Bosch) ingeleverd?
Je klaagt over service en garantie, maar je laat een locale ‘beunhaas’ aan je Mac knutselen?

Oh, en hier ben ik ook nog benieuwd naar:

Mij werd tijdens telefonische aankoop een zakelijk lidmaatschap voorgesteld

Wat was dat voor een zakelijk lidmaatschap?

Profielfoto van Q-collective

Q-collective op 18 augustus 2017 #

Joid op 18 augustus 2017

Je bedoelt waarschijnlijk ComServe. En dat staat dus volledig los van Apple (maw: is geen Apple). Ik vrees met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat zij niet een Apple gecertificeerde reparatiecentrum zijn. En als ik je relaas goed ontcijfer, hebben zij dus ook eerder al je MacBook gerepareerd? Waarom niet bij een Apple gecertificeerde reparatiecentrum (Amac in Den Bosch) ingeleverd?
Je klaagt over service en garantie, maar je laat een locale ‘beunhaas’ aan je Mac knutselen?

Die aanname klopt niet. Comserve staat netjes in de lijst:

Joid op 18 augustus 2017

Oh, en hier ben ik ook nog benieuwd naar:

Mij werd tijdens telefonische aankoop een zakelijk lidmaatschap voorgesteld

Wat was dat voor een zakelijk lidmaatschap?

Daar verbaasde ik me ook over. Ook over de “korting” die hij van Apple zou hebben gehad. Als het om de BTW aftrek gaat, betaal je die volgens mij toch echt aan Apple en declareer je die weer bij de belastingaangifte aan het einde van het kwartaal. Maar goed, het zal wel.

Profielfoto van Joid

Joid op 18 augustus 2017 #

Je m’excuse. Ik had alleen hun website bekeken, en ik zag daar nergens een melding van staan. Ik had verwacht dat ze dat toch wel ergens duidelijk hadden vermeld (doen ze namelijk wel met andere merken).

Ach ja, aannames, daar gaat het hele draadje over.

Over dit topic

Gestart op 15 augustus 2017 door marcel fischer

Laatste reactie door Night

Het onderwerp ‘Macbook pro in ruim 3 jaar 3 keer stuk’ is gesloten voor nieuwe reacties.