12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    MacKevin11

MacBook Pro heeft kuren

Sinds vandaag opeens een hoop problemen met mijn 15″ MacBook Pro retina.
    Het begon allemaal toen ik vanmorgen mijn laptop mee naar school nam.

– Thuis was deze bezig met een Time Machine kopie van 14GB, heb hem toen dichtgeklapt
    – Op school open geklapt (dan gaat hij niet verder met de back-up want ik heb geen NAT ingeschakeld)
    – Toen startte Coda 2 en iMovie niet op (deze bleven hangen, strandballen en er kwam geen venster), VMWare Fusion startte op, maar laadde geen informatie over welke os’s ge├»nstalleerd zijn, Finder liep vast toen ik iets probeerde te markeren en het afsluiten resulteerde in een strandbal.
    – Time Machine geeft aan dat de schijf al gebruikt wordt (dit heb ik een tijdje aangekeken, en vervolgens de TimeCapsule opnieuw opgestart)
    – Computer geforceerd afgesloten, omdat gewoon afsluiten niet werkte, Safari, Activiteitenweergave en iTunes moesten geforceerd gestopt werden en daarna bleef ik maar dat witte scherm houden met het draaiende wieltje.
    – Na een restart startte Coda 2 wel op, maar iMovie nog niet. Ook werden er geen miniatuurweergaven geladen van afbeeldingen ect. in mappen.
    – Na nog een restart was dit alles weer normaal, tot vannacht, nu weer precies hetzelfde probleem. Ook na ├ę├ęn restart gedeeltelijk opgelost en na een tweede restart laden ook de miniatuurweergaven weer.
    – Nu mount de Time Machine schijf (van mijn Time Capsule) wel, maar blijft deze staan op ‘Reservekopieschijf zoeken’. Wat me opvalt is dat als ik kijk op de reservekopieschijf dat zich daar de back-up ‘2013-05-30-232305.inProgress’ bevindt met eigenschappen; aanmaak: donderdag 23:23, bewerking: vrijdag 02:02.
    – Vanmorgen weer twee keer zo’n zelfde crash gehad in een kwartier tijd.

Diagnoses die ik al geprobeerd heb;
    – Apple Hardware Test (short): Geen problemen aangetroffen (3 min)
    – Apple Hardware Test (long): Geen problemen aangetroffen (33 min)
    – Schijfcontrole; controle Macintosh HD: schijf lijkt inorde
    – Schijfcontrole; controle permissies Macintosh HD: com.apple.alf.plist is 80 moet 0 zijn
    – Nieuwe account aangemaakt; ook op die account last van het probleem
    – Safe boot; geen resultaat

Iemand die ook maar enig idee heeft wat er aan de hand zou kunnen zijn, waar dit aan zou kunnen liggen en misschien hoe ik het op kan lossen?
    Als laatste redmiddel kan ik OS X opnieuw installeren, maar dat liever niet te snel. Zeker nu hij ook geen reservekopie├źn meer maakt sinds gisteren, weet ik niet of het betrouwbaar is om vervolgens de data terug te zetten (zou ik het inprogress bestand moeten verwijderen?).
    Ik denk eigenlijk niet dat het een hardware probleem is, in Windows heb ik er nooit last van gehad.

2,3GHz QuadCore i7
    DDR3 1600MHz (2x4GB) 8GB RAM
    Intel HD4000 + NVIDIA GT650M
    256GB SSD (gecodeerd), 2TB TimeCapsule (met gecodeerde TimeMachine)
    OS X 10.8.3

Bijdrager
    wdele

Ik weet niet waardoor het komt, maar een advies: geen sluimer tijdens back-up.

Bijdrager
    Jeah

Je weet zeker dat je niets gewijzigd hebt in een apple.plist?

Bijdrager
    MacKevin11

@Jeah
    Nee, en zoiets doe je niet zonder dat je het weet, dus dat is zeker niet het geval.

@wdele
    Ik heb wel vaker dat hij net een backup gaat maken als ik naar school ga, en normaal stopt hij dan, of maakt hij hem nog ff af.

Bijdrager
    Jeah

Ok├ę, tsja, dan weet ik het ook niet…

Een goede optie is inderdaad om een schone installatie op je MBPr te zetten.

Bijdrager
    MacKevin11

@Jeah
    Het is me gelukt om TimeMachine weer werkend te krijgen, ik heb nu een recente backup. Ik kijk nog ff aan hoe het nu verder gaat en anders kan ik zo een schone installatie er op zetten en een backup terug zetten.

Wat bereik ik eigenlijk met een schone installatie waarbij ik de gehele backup terug zet? Is dat niet gewoon precies hetzelfde als wat ik nu heb?

Bijdrager
    Jeah

Ja, dat is precies hetzelfde, misschien afgezien van wat kleine instellingen…;-) Fijn dat het tot nu toe verholpen is.

Bijdrager
    MacKevin11

@Jeah
    Wat bereik ik er eventueel dan mee?

Bijdrager
    Jeah

Je zou eventueel app voor app alles terug kunnen zetten tot het fout gaat, dan kun je wel zien wat het probleem is. Helaas een hoop werk…-.-‘:P

Bijdrager
    MacKevin11

@Jeah
    Dat kan inderdaad, maar er zitten ook apps tussen die een installer gebruiken. Bovendien heb ik nu ook juist alle voorkeuren goed afgesteld van allerlei programma’s, en die staan dan weer opgeslagen in een map in User/Library of System/Library

Bijdrager
    Haike

Volgens mij is het probleem dat TM die back-up niet heeft kunnen afmaken. Je schrijft dat TM daar mee bezig was, en dat je toen je machine hebt dichtgeklapt, en op een geheel andere plaats weer hebt geopend, als ik dat goed lees…… daar kan TM slecht tegen.

Die recente back-up zit vol met fouten, dus daar heb je niks aan. Die wil je niet terug zetten. Die schone installatie is een goed idee, als er dan gevraagd wordt, of er ook bestanden vanaf een andere schijf of mac moeten worden over genomen, dan kies je de laatste back-up die gemaakt is voor je dat geintje met dat dichtklappen deed, die back-up zou namelijk goed moeten zijn.

Als dat is teruggezet, wis je je TM schijf volledig want je wilt die foute back-up kwijt. Er hem er handmatig afslopen; daar kan TM ook heel slecht tegen, met het zelfde resultaat; namelijk dat het eind van het liedje is dat je je TM schijf helemaal moet wissen.

Na het wissen zal TM een schone schijf waarnemen en vragen of deze als back-up gebruikt moet gaan worden. Bevestig dit, en TM maakt weer een eerste back-up waar geen fouten op zitten. Tis effe werk maar dan zou het allemaal weer goed moeten draaien. Ik denk namelijk niet dat het met een app te maken heeft die plots dwars ligt, maar aan het feit dat die back-up niet afgemaakt kon worden.

Bijdrager
    MacKevin11

We zijn nu vijf dagen verder en ik moet zeggen dat ik tot nu toe geen problemen meer gehad heb. Het lijkt erop dat het falen van het maken van een back-up erg veel invloed heeft gehad op de prestaties van mijn mac.

Finder loopt vast en wil niet opnieuw starten
    Mac wil niet afsluiten
    Miniaturen (finder) willen niet laden
    iMovie, Coda 2 ect. willen niet starten
    VMWare Fusion laad geen gegevens over de VM’s
    een backup laten maken blijft staan op ‘reservekopieschijf zoeken’
    er kunnen geen schijven (usb) meer gedeactiveerd en dus verwijderd worden
    iTunes loopt vast en over het algemeen veel strandballen

Het lijkt er in eerste instantie niks mee te maken te hebben. Maar ik heb de problemen nooit gehad vantevoren en toen mijn mac geen backups kon maken had ik het elke 5 tot 10 minuten. Daarna heb ik er ook nooit meer last van gehad.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.