6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    ronvanhamond

Macbook pro hangt

Hallo.
    De macbook pro, 13inch 2011 van mij vriendin vertoont sinds kort kuren. Hij laat regelmatig de strandbal zien en dan is in veel gevallen de geforceerde stop de enige optie. In eerste instantie leek het erop dat hij met name moeite had met het uitvoeren van scripts op websites, het [probleem doet zich met name voor bij het gebruik van de browser (safari en firefox). Ik heb inmiddels een apple hardware test gedaan, geen bijzonderheden, de harde schijf gecontroleerd met schijfhulpprogramma en third party programma’s, geen bijzonderheden. Ik heb de cache en update mappen in de bibliotheek verwijderd, in eerste instantie lijkt het dan goed te gaan, echter toch weer hetzelfde probleem na een paar minuten. Pram reset geen resultaat, opstarten veilige modus geen verschil. Welheb ik een nieuw gebruiker aangemaakt en deze als beheerder geautoriseerd, hier lijkt het wel goed te gaan. Mijn vraag is dus: waar zou dit nog aan kunnen liggen? Ik sta eigenlijk op het punt op Mavericks opnieuw te installeren, maar zal dan genoodzaakt zijn om een reservekopie terug te zetten met het risico dat het probleem blijft. Wie o wie kan me de gouden tip geven?????

Anoniem

Opstarten met CMD + R en via schijfhulp programma
    schijfbevoegdheden controleren en waar nodig herstellen
    en ook schijf zelf controleren en herstellen

Bijdrager
    ronvanhamond

@StefanV
    Dit heb ik gedaan via het schijfhulpprogramma en gaf geen bijzonderheden. Maar ik begrijp dat ik het beter kan doen via de optie CMD + R, dat maakt dus nog verschil?

Bijdrager
    GastonM

Heb je toevallig gebruikt gemaakt van dubieuze third party cleaning-tools zoals CleanMyMac, OnyX, CCleaner, MacKeeper, etc.? In dat geval is het al meteen duidelijk waar je probleem zit en raad ik aan je Mac opnieuw te installeren.

Of maak je gebruik van software die zich diep in het systeem nestelt zoals bijv. uitbreidingen voor Finder? In dat geval kan het zijn dat deze software (nog) niet geschikt is gemaakt voor Mavericks en zorg er dan ook voor dat je de laatste updates installeert. Dat geldt sowieso voor alle third party software die je geïnstalleerd hebt.

Bijdrager
    ronvanhamond

Geen gebruik gemaakt van die soorten software. Wel heeft ze parallels geïnstalleerd, maar dat heeft ze al vanaf moment aanschaf. Macbook wordt uitsluitend zakelijk gebruikt, waarbij het nodig is om windows progs te gebruiken. Ik denk ook dat er niets anders op zal zitten dan herinstallatie. In elk geval bedankt voor jullie tips.

Bijdrager
    Orgeldraaier

Probeer anders alleen safari even opnieuw te installeren. Werkt alles dan weer, dan weet je dat er daar iets mis is gegaan.

Is er geen log van het vastlopen welke je een indicatie kan geven, en dan natuurlijk vooral de activiteiten vlak voor het vastlopen.

Wanneer het echter bij een nieuwe gebruiker niet opspeelt lijkt het niet aan de basis-software te liggen, maar meer aan de persoonlijke instellingen. Kan je de nieuw aangemaakte gebruiker niet opnieuw inrichten zodat deze overeen komt met haar huidige profiel, doch dan wel stapje voor stapje en ondertussen controleren of het vastloop-probleem zich opnieuw voordoet. Zo kan je de oorzaak wellicht achterhalen.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.