14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    HaikoW

Macbook Pro hangt bij opstarten

Mijn 11 maanden oude Macbook Pro heeft gisteravond een software update geinstalleerd, hierna de machine uitgezet.

Vandaag bij opstarten verscheen grijs scherm met in het midden een zwart vlak met hierin het “aan/uit” schakelaar teken en in 4 talen de tekst” You need to restart your computer. Hold down the Power button for several seconds or press the Restart button”.
    Na dit gedaan te hebben blijft m’n Macbook Pro na 18 seconden hangen in een grijs scherm waarvan de eerste twee centimeter donker gekleurd is.
    Ook als ik mijn OSX DVD erin stop gebeurt dit. (Ik weet niet zeker of van de DVD geboot wordt)

OSX versie die ik gebruik is de meest recente en sinds een paar weken heb ik ook een Symantec AV draaien.

-> Is er hier iets wat ik nog zou kunnen proberen of zal ik hem gewoon bij een servicepunt inleveren?

Bijdrager
    Maced.2

je had wel ff naar de update je macook pro moeten laten rebooten [2x] en zeker niet uit zetten…:(
    dan krijg je vaak dit soort geintjes!

wat je even moet doen is…….

1. Plaats de Mac OS X-cd-rom of -herstel-dvd en start opnieuw op terwijl u de C-toets ingedrukt houdt.
    2. Als de eenmaal vanaf cd of dvd is opgestart, kiest u ‘Open Schijfhulpprogramma’ uit het Installer-menu.
    Belangrijk: Klik in het eerste venster van de Installer niet op ‘Ga door’. Als u dat wel doet, moet u opnieuw vanaf de schijf opstarten om het Schijfhulpprogramma te kunnen gebruiken.
    3. Klik op de tab ‘Schijf-EHBO’.
    4. Klik op het driehoekje naast de harde schijf om de namen van de harde-schijfvolumes en -partities weer te geven.
    5. Selecteer indien nodig het Mac OS X-volume.
    6. Klik op ‘Herstel’.

Schijfhulpprogramma controleert de schijf.

en die Symantec AV mag er af hoor..dat is zeker weten 1 van de boosdoenders.……:roll:

als het goed is moet je book weer top zijn : zo niet ……gooi dan deze update er over heen.
    http://www.apple.com/support/downloads/macosx1055comboupdate.html

SUC6:)

Bijdrager
    HaikoW

Helaas heeft het niet mogen baten….

Dankzij uw tip ben ik in de schijfcontrole gekomen.
    De schijfcontrole heeft geen fouten gevonden.
    Na het opnieuw opstarten liep het systeem wederom vast op dezelfde plek.:(

10.5.5. was trouwens al geinstalleerd.

Ik zag dat het ook mogelijk is om mijn Time Capsule te benaderen met de utility.
    Wil dit eens proberen en zal laten weten of dit werkt.

Bijdrager
    Maced.2

PRAM reset probeer dat eens….

Command + Alt + P + R indrukken bij het opstarten net zo lang tot die weer herstart. na 2x boing]

of deze

Accu eruit halen.
    startknop 5 seconden aanhouden en dan weer opstarten.

suc6 again:D

Bijdrager
    Esquare
    ”HaikoW”

Vandaag bij opstarten verscheen grijs scherm met in het midden een zwart vlak met hierin het “aan/uit” schakelaar teken en in 4 talen de tekst” You need to restart your computer. Hold down the Power button for several seconds or press the Restart button”.

Dat is een kernel panic (zoek maar eens op die term). Kan een hardwareprobleem zijn, maar in dit geval denk ik eerder aan een mislukte systeemupdate. Om welke update ging het?

Bijdrager
    HaikoW

Het ging om een update waar de OSX updater gisteravond zelf mee kwam.
    Heb niet gelet waar het om ging:(

De PRAM reset en het booten zonder accu hebben helaas geen verbetering opgeleverd.

Bijdrager
    RoyHochstenbach

Houd eens SHIFT ingedrukt tijdens het opstarten.
    Wat je ook eens kan proberen is D ingedrukt houden tijdens het starten (als de DVD erin zit). Dan zal er een hardware scan worden uitgevoerd.

Bijdrager
    HaikoW

Ik heb de time capsule vannacht haar werk laten doen en heb draadloos mijn hele schijf gerestored.
    Dit is goed gegaan.

Hierna kwamen beide kleine updates weer tevoorschijn, deze ditmaal met herstart geinstalleerd.
    Alles werkt weer prima!

Bijdrager
    petitmal

@Maced.2:

je had wel ff naar de update je macook pro moeten laten rebooten [2x] en zeker niet uit zetten…
    dan krijg je vaak dit soort geintjes!

Domme vraag waarschijnlijk, maar: wat is het verschil tussen een herstart en uitzetten? Gaat de computer tijdens een herstart
    niet geheel uit?

Bijdrager
    McHank

bij een herstart hoef je niet op het aan knopje te duwen….:wink:

Zit er meer verschil in dan alleen dat?

Bijdrager
    petitmal

je had wel ff naar de update je macook pro moeten laten rebooten [2x] en zeker niet uit zetten…
    dan krijg je vaak dit soort geintjes

Als dat zo vaak gebeurd, waarom krijg je dan na een update gewoon de optie “zet uit” naast “herstart”?
    Lijkt me een kleine moeite om die optie te verwijderen zodat je na een update altijd moet herstarten…

Bijdrager
    Johan de ruiter

Ik heb ook dit probleem. Heb gister me i mac binnen gekregen. alles uigepakt en beginnen maar. Daarna uitgezet en naar me werk gegaan. Volgende dag begon het probleem met opstarten. kreeg wel 4 a 5 keer het bericht in de bekende 4 talen.
    Ben zelf een beginner met de mac. Dus weet iemand hier raad mee.

Bijdrager
    Hessel89

heb ik ook wel ns. waarschijnlijk een SMC error. moet je gewoon ff het SMC (energiemanagement systeem) resetten.
    dat kan heel makkelijk door je macbook af te sluiten en dan voor 5 seconden tegelijkertijd de
    (linker) shift, option, cmd en de aan/uit knop ingedrukt houden.
    zorg dat ie aangesloten is op het stopcontact wanneer je dit doet.

laat ff weten of het hielp (Y)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    ”Johan

Ik heb ook dit probleem. Heb gister me i mac binnen gekregen. alles uigepakt en beginnen maar. Daarna uitgezet en naar me werk gegaan. Volgende dag begon het probleem met opstarten. kreeg wel 4 a 5 keer het bericht in de bekende 4 talen.
    Ben zelf een beginner met de mac. Dus weet iemand hier raad mee.

HOE heb je hem uitgezet?
    Hardwarematig dus met de knop?
    Uitzetten moet je altijd via het Apple menu doen, dus softwarematig.

Probeer eerst op te starten met de shift toets ingedrukt. Er worden dan zaken die niet meer goed zijn hersteld. Mogelijk helpt dit. Let wel op dat het opstarten nu erg lang kan duren, gewoon zijn gang laten gaan (als de kernel panic ten minste niet verschijnt)

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.