8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    Axel

MacBook Pro grafische kaart kapot?

Ik heb een MacBook Pro (retina, 13 inch, early 2015, 256 GB) met de standaard Intel Iris Graphics 6100 1536 MB doet sinds een aantal dagen erg raar. Als ik de laptop gebruik verspringt soms het beeld zoals op de bijgevoegde afbeelding te zien is. Is dit omdat een hardware of software probleem? Het heeft effect op zowel het besturingssysteem en apps van Apple als op programma’s van derde partijen.

Wel is het zo dat ik een aantal weken geleden de laptop bij een gecertificeerd adres heb laten repareren. Het probleem was toen dat mijn trackpad en toetsenbord soms niet werkten. De reparatie bestond uit het vervangen van een kabel aan de binnenkant.

Kan iemand mij vertellen:

A: of dit een probleem is wat veroorzaakt wordt door hardware of door software?

B: wat ik kan (laten) doen om dit op te lossen.

Ik heb de laptop nodig voor mijn opleiding dus ik wil hem eigenlijk alleen opsturen ter reparatie als het echt niet anders kan.

Bij voorbaat dank,

Axel

Moderator
    Night

Als je een schermafbeelding maakt en de afwijking is hierop ook te zien, duidt dit vaak op een softwarematig euvel. Als de schermafbeelding verder in orde is, is het vaak hardwarematig van aard. Maar op elke regel zijn uitzonderingen;-)

Bijdrager
    Axel

Dankjewel voor je reactie, ik zal zeker proberen een schermafbeelding te maken als het probleem weer voorkomt.

Wat ik daarstraks nog vergeten ben te vermelden is dat soms mijn mac ook compleet bevriest. De trackpad geeft dan ook geen respons, als ik muziek luister wordt iedere seconde de laatste noot steeds herhaald, zou dat met hetzelfde te maken kunnen hebben? Herstarten lost dan nog steeds alle problemen op. Ik gebruik de mac nu al weer een tijdje zonder problemen, is het niet zo dat een hardwareprobleem (bijna) constant aanwezig moet zijn?

Bedankt voor je reactie;)

Moderator
    Night

Klopt; als iets (fysiek) kapot is, is het kapot en blijft het kapot. Dus zal het probleem niet ineens verdwijnen (maar ook hier geldt weer: er zijn altijd uitzonderingen op de regel). Heeft je Mac zich echter in een bitje of byte ‘verslikt’, dan zal een herstart inderdaad een wereld van verschil kunnen maken.

Bijdrager
    Tegenwind

Zo’n ‘freeze’ als wat je daar beschrijft zou best eens op een geheugenprobleem kunnen duiden. Misschien eens Apple Diagnostic Info draaien?

Als dit het is moet het hele logic board worden vervangen en ben je ‘m dus wel een poosje kwijt..

Bijdrager
    Axel

Hallo iedereen,

Ik ben terug met een screenshot van mijn probleem. Zijn er mensen die hier mee verder kunnen toevallig?

Alvast bedankt!

Bijdrager
    Axel

Hierbij nog een screenshot

Geblokkeerd
    Anoniem

Tja, software probleem = opnieuw installeren, wanneer dit niet werkt is het mogelijk een hardware probleem en kun je terug naar die reparateur. Ik kan het probleem verder niet plaatsen, zou niet weten wat de oorzaak kan zijn. Probeer ook eerst dat van @tegenwind.

Mocht het een grafisch hardware probleem zijn dan zou ik eerder strepen door het beeld verwachten en gekke kleuren, alleen zichtbaar met het oog en niet met een screenshot zoals eerder gemeld. Het lijkt dus eerder een software probleem. Wel vreemd dan weer dat dit na de reparatie gebeurde, ik snap je verwarring hierin.

Zoals gezegd zou een herinstallatie wonderen kunnen doen. Het kost even tijd, maar minder dan de reparatie.Maak altijd goede backups!

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.