19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    Patches90

Macbook Pro gaat niet meer aan!

Ik heb gisteren mijn laptop open gehaald om wat stof te verwijderen, ik heb toen mijn RAM, HDD en de subwooferspeaker uit de laptop gehaald. Toen ik alles weer in elkaar had gezet wilde mijn laptop niet meer opstarten. De batterij doet het nog gewoon (lampje van oplader en batterijlampjes aan de zijkant werken nog goed). Ik heb de PRAM en SMC geprobeerd te resetten, hij reageerde wel op het resetten van de SMC (oplader lampje en slaapstandlampje reageerden erop). Ik hoor dat de ventilator nog draait, ook komt er zachtjes een hoge constante piep uit mijn laptop (HDD of fan gok ik?), alleen dan hoor ik hetzelfde geluid uit mijn laptop komen als de valbescherming van de HDD (dat tikje wat je soms hoort als je je laptop oppakt oid) en dan wordt de laptop weer helemaal stil. Verder kan ik herinneren dat mijn macbook aangaf dat er onderhoud aan mijn batterij vereist was (alleen de gezondheid van mijn batterij is nog wel 70-80% dus ik weet niet of het hier aan kan liggen).

Wat kan het probleem zijn? Ik hoop niet dat ik het logic board moet vervangen of dat ik hem moet wegbrengen want dat wordt een heel duur grapje. Het gaat om een Macbook Pro Mid 2009, 2,26GHZ waar ik zelf 2x4GB geheugen en een WD 500GB HDD in heb gezet.

Inactief
    Anoniem

heb je je geheugen al eens goed aangedrukt? als hij geen ram heeft start hij ook niet…

Bijdrager
    Patches90

Ja ook gedaan, ik hoorde hem er ook in klikken toen ik de slots naar beneden duwde. Wat wel vreemd was dat toen ik de bovenste slot er uit haalde, de fan ineens ging draaien en het slaapstand lampje ging branden.

Bijdrager
    jjmac1975

Nooit onder spanning werken!!!

Altijd de batterij of connector van batterij naar moederbord afkoppelen.

Ik lees dat je de HDD en het geheugen zelf hebt vervangen. Wanneer heb je dit gedaan? Gister tijdens de schoonmaak actie of al eerder? Heb je misschien het originele geheugen nog?

Bijdrager
    Patches90

De upgrades heb ik een tijd geleden al gedaan, ik kan inderdaad het originele geheugen nog even proberen. Ik heb de HDD ook getest via een docking station waar je hem in kan klikken. De HDD draait daar gewoon in. Verder heb ik inderdaad voordat ik aan de binnenkant ging zitten even de buitenkant van de mac aangeraakt om te ontladen (is er eigenlijk een test om te kijken of ik toch niet per ongeluk kortsluiting heb veroorzaakt?).

Bijdrager
    jjmac1975

Doe eens gek en haal al je ram geheugenbankjes er eens uit.

Eerst de batterij afkoppelen…
    Dan de ram geheugenbankjes eruit
    Batterij koppelen en proberen op te starten

Hoor je nu om de 5 seconden een piep?

Zo ja, de macbook uitzetten.
    Batterij afkoppelen
    Één geheugenbankje installeren
    Batterij koppelen en weer op proberen te starten
    Hoor je de chime, dan eventueel meteen de pram resetten en hopen dat de macbook doorstart.

Lukt dit niet en je hebt tijdens het knutselen de batterij niet afgekoppeld kan het natuurlijk heel erg goed zijn dat het moederbord een tik heeft gekregen.

Geblokkeerd
    Anoniem
    wensink op 25 januari 2013

heb je je geheugen al eens goed aangedrukt? als hij geen ram heeft start hij ook niet…

Ehm ja en nee, als de ram eruit is, gaat het moederboard piepen.
    Als de stappen van jjmac1975 gedaan heb, kan je ook nog proberen het batt van moederboard zelf eraf te halen.
    Vroeger haalde je videokaart, ram en alles eraf om te testen. maar dat gaat niet meer tegenwoordig:P

Bijdrager
    Patches90

Helaas, het moederboard gaat niet piepen als al het ramgeheugen er uit is. Zijn er nog andere manieren om te testen of mijn moederboard nu echt dood is?

@MEEUW: Wat bedoel je precies met “Als de stappen van jjmac1975 gedaan heb, kan je ook nog proberen het batt van moederboard zelf eraf te halen.”?

Geblokkeerd
    Anoniem

Elk moederboard heeft een plat batterijtje. Om de bios gegevens te bewaren.
    cmos om precies te zijn.
    Ehm las over iets heen, constant peep. Dat kan 2 dingen zijn. Maar die piep moet harder zijn volgensmij :
    http://support.apple.com/kb/HT1547?viewlocale=en_US&locale=en_US

2de heb ik zelf gehad, heel zagjes tik als je met je oor op laptop hou, en tikjes. Dan is je logic board kapot (moederboard is zelfde volgensmij)

Bijdrager
    Patches90

Ah ok, maar wat moet ik dan precies die cmos doen? Die piep is trouwens een hoog geluidje dat de fan maakt en die tik was zo’n zelfde tik die je kan horen als de valbescherming van je hdd ingrijpt. Die hoor ik trouwens niet meer, als ik nu probeer op te starten dan hoor ik de fan draaien en het slaapstand lampje gaat branden. Verder gebeurt er helemaal niks, als ik dan weer op de power knop druk dan gaat de fan en het lampje weer uit.

Geblokkeerd
    Anoniem

door de batterij te verwijderen, reset je de cmos en dus de bios.

Bijdrager
    jjmac1975

Volgens mij zit in dit model geen batterijtje meer maar wordt er spanning vastgehouden middels een capaciteitje.

Loop in alle rust nog eens alles bijlangs wat je gisteren hebt losgehaald en dan vooral de diverse connectoren op het moederbord.
    Bijvoorbeeld de flatcable van het toetsenbord is zo’n vervelende…

Succes!

Bijdrager
    Patches90

Ik heb alles van gisteren langs gelopen, maar ik kan echt niks vinden. Het enige wat ik nog kan doen is het logic board eruit halen en kijken of aan de onderkant niks los of verkeerd zit (dat kan ik nu nog niet doen omdat ik niet al het gereedschap daarvoor heb). Als dat niet het geval is, kan ik dan met zekerheid zeggen dat het logic board kapot is? Als dat zo is dan repareer ik dat namelijk liever zelf dan dat ik er een paar honderd euro extra aan uit geef om het te laten doen, een nieuw logic board is namelijk al duur genoeg…

Geblokkeerd
    Anoniem

Patches90, wat is je ervaring met computers in en uit elkaar halen? En specifiek met laptops? En dat bedoel ik niet lullig ofzo. Just asking.
    Want als je vorige keer niet logic board heb los gemaakt is de kans dat er iets onder los zit, erg klein.
    Ik zou misschien even geen risico nemen en naar expert gaan. Kost wat extra’s maar logic board kost 900 euro.

Bijdrager
    Patches90

Er zit leven in! Ik probeerde mijn macbook aan te zetten toen ik deze kabel los had gekoppeld (ik dacht dat ik hem misschien had gesloopt namelijk omdat ik hem er lastig terug in kreeg) en dat werkte. Nu de vraag wat er dus precies kapot is, de kabel of de ingang? In de link zie je een plaatje ter illustratie.

http://guide-images.ifixit.net/igi/UKx5LfwUtKQb3vdO.large

Geblokkeerd
    Anoniem

Heb je een pincet om heel voorzichtig het flex kabeltje er goed in te plaatsen.
    Wat is dat rode blokje op illustratie ?
    Zolang kabeltje (flex right?) niet gescheurd is, zal er niks kapot zijn maar waarschijnlijk niet goed (schuin) in hebben gezeten.

Bijdrager
    Patches90

Ik heb een nieuw kabeltje besteld, het gaat om de kabel die airport (bluetooth en wifi) en de camera op het logic board aansluit. Als hij met die nieuwe kabel aangesloten wel start dan weet ik dus dat de kabel kapot is, zo niet dan is de aansluiting op het logic board kapot en dan moet ik met bluetooth en wifi dongles gaan werken of een dure logic board reparatie laten doen.

Geblokkeerd
    Anoniem

Dus het logicboard gaat niet meer aan omdat hij de wifi en bt niet aangesloten is, das strange…

Bijdrager
    jjmac1975

Super!!

Mooi dat je het probleem zelf hebt gevonden.

Ben benieuwd hoe dit afloopt… Succes!

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.