7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Superfreak

Macbook Pro Freezes en schakelt uit

Beste forum,

Ik lees stiekem al een paar jaar mee, maar heb nu eens besloten mij aan te melden en mijn probleem met jullie te delen in de hoop dat jullie er wat input in kunnen leveren.

Ik bezit een Macbook Pro Mid2014, 15 inch, met 16G ram, 512 SSD en de dubbele grafische kaart.

Flink gebruik van gemaakt, flink mee op reis genomen, en de nodige ongelukjes mee gehad. Maar altijd fatsoenlijk blijven werken. Nu beginnen er wel wat problemen tevoorschijn te komen waar ik niet mee verder kan werken.

Issues secundair:
    – Accu moet vervangen worden.
    – Trackpad klikt in 1 hoek niet goed meer. Moet ook vervangen worden.

Opzich is dit een keuze welke ik wel zelf zou kunnen aanpakken/repareren. Maar ik trek dit in twijfel door mijn primaire probleem:

Issue Primair:
    – Freezen en resetten van de laptop.

Te pas en onpas blijft de laptop zonder waarschuwing hangen. Dan gaan voor een seconde of 5 de fans maximaal draaien voordat de laptop zichzelf uitschakelt. Of de laptop aan netspanning hangt of op de accu werkt geeft geen verschil. Of de laptop op het originele account werkt, of op een clean account werkt geeft ook geen verschil. Al de nodige reset hebben ook geen resultaat gegeven. Ik kan dus niet inschatten of het een software matig probleem is, of hardware matig.

Vanwege de leeftijd van de laptop zie ik het ook niet zitten hier heel veel geld voor reparatie in te steken. Maar het blijft zonde van ruim 2500 euro. Dus eigenlijk vraag ik jullie hulp / expertise om te kijken of er op een manier leven in te krijgen is. Met een nieuwe accu en trackpad kan ik er vervolgens weer even tegenaan, of moet ik hem daadwerkelijk in de kast leggen.

Hoe zou ik zoiets aan kunnen pakken, welke stappen zou ik kunnen ondernemen?

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 maand, 1 week geleden door Superfreak.
    Bijdrager
    Kwadraatje

Die eerste twee issues hoeven niet secundair te zijn. Accu moet vervangen en trackpad klikt niet goed kan maar één ding betekenen: accu zwelt op. En dat kan ook andere problemen geven.

Het kan dus zomaar zijn dat je met een nieuwe accu geholpen bent (tenzij er inmiddels ook andere schade is).

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 1 week geleden door Kwadraatje.
    Bijdrager
    pruus

Accu is hier ws de oorzaak van. Vervangen en dan draait de machine weer. Hardwarefouten, zoals de trackpad, geven non response op input. Dus daar ligt het niet aan. Ik zou die trackpad wel vervangen. Waarom zou je met zo’n fijne machine willen werken met allemaal hindernissen.

Bijdrager
    fnk

En een nieuwe battery is € 209 bij Apple. Bij mijn 2012 Retina Macbook Pro laten doen en heb nog steeds plezier ermee.

Bijdrager
    Superfreak

Ok. Bedankt voor jullie blik op het probleem.
    Ik ga beide onderdelen bestellen en dit vervangen op mijn gemakje. Betreft het opzwellen van de accu had ik nog niet aan gedacht, maar idd wel eens hier eerder en online gezien. De body is nog goed en niet vervormt. Mijn hersenspinsels brachten mij nog wel richting rare piekspanningen of iets dergelijks waardoor de laptop zich uit zekerheid uitschakelt. Maar ik weet niet of zo’n scenario mogelijk is. We gaan eerst maar eens een nieuwe accu en trackpad bestellen.

Bijdrager
    Superfreak

Update:

Laptop via de ifixit handleiding opengemaakt. Ook daar een vervangende accu aangeschaft. Na de hele computer uit elkaar te hebben gehad alles van top tot teen schoongemaakt. De nieuwe onderdelen teruggeplaatst.
    De oude accu was niet opgezwollen. Dus dacht ik in eerste instantie dat de trackpad gewoon defect was. Een nieuwe besteld. En tijdens het inbouwen erachter gekomen dat er nog wat… vuil…(zand) uit een van mijn surftrips tussen de trackpad was gekomen. Bij het schoonmaken hiervan klikte deze weer als een zonnetje. Dus besloten de nieuwe in de verpakking te laten en die wordt terugverzonden.
    Het complete geheel weer in elkaar gezet en aangezet. Maarrrrr. Geen beeld.. Bij een volgende check bleek de kabel connector iets verbogen te zijn. Het was ook de moeilijkste conncetor die er heel iets scheef inging in het begin. Direct stuk dus.
    Een nieuwe besteld en hopelijk is daarmee dit probleem verholpen.
    Voor de rest werkt deze nu als een zonnetje zolang het maar op een extern scherm gebeurd. Ik baal tot nu toe als een stekker ;-). Hopelijk lukt het het probleem op te lossen en kan de laptop er daarna weer jaren tegenaan.
    Overigens zag ik later op filmpjes dat er bij een accu vervanging niets werd losgeschroefd anders dan de accu. Iemand daar enig idee over?
    Aloha

Bijdrager
    Superfreak

Update 2.
    Een nieuw kabeltje besteld en ingebouwd. Helaas gaf deze hetzelfde probleem. Het scherm kreeg wel stroom, maar geen goed beeld meer. Toen op een gegeven moment een mooi brandend lichtje kwam, en er wat rook vanaf kwam wist ik zeker dat de beeld connector of een chipje of iets dergelijks doorgebrand was. Nu is het nog een goed werkende machine, maar geen laptop meer… hooguit een desktop. Want verder werkt ie weer prima. Ik baal als een stekker, want voor een nieuwe accu hoef je niet alles los te halen wat ik wel volgens de ifixit handleiding had gedaan.

Gevolg:
    Gekozen voor een nieuwe 16 inch machine. I9 met 8Gb videokaart en 32gb geheugen. Dan kan ik er wat jaren tegenaan. En kan ik ook de dekstop de deur uit doen. Soms alleen even een beeldscherm inpluggen.
    Rib uit mijn lijf. Maarja. fouten maken blijft menselijk. Wie niet waagt wie niet wint. Deze keer verloren.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.