30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)
  • Q:
    Bijdrager
    voorburg

MacBook Pro en GPRS?

Weet iemand of het mogelijk is om met de MacBook Pro een GPRS verbinding te maken?
    Deze laptop heeft immers geen PC Card-sleuf meer, maar een ExpressCard.

Bijdrager
    tulipan

Heb zelf (helaas) geen MacBook Pro maar maak een GPRS verbinding op mn powerbook via bluetooth en mn mobiel… misschien is dat anders een optie voor je?

Bijdrager
    Hugo
    ”tulipan”

Heb zelf (helaas) geen MacBook Pro maar maak een GPRS verbinding op mn powerbook via bluetooth en mn mobiel… misschien is dat anders een optie voor je?

Ja, dit werkt ook zo met een MacBook Pro :D

Bijdrager
    t-kom

moet je telefoon wel bluetooth hebben.

Bijdrager
    D-Smiley

Ik heb ook een macbook pro en ben op zoek naar een umts abonnement. Ik ben al een tijdje aan het zoeken maar kan nergens een provider vinden met een geschikte bijbehorende kaart die ik in mijn macbook pro kan drukken. Weet iemand mij een tip in de goede richting te geven?

Zelf heb ik al een gsm met bleuthoot gebruikt en dat werkt ook wel. Maar dat gaat te langzaam en is in verhouding te duur als ik uren wil gaan internetten.

Bijdrager
    Vin
    ”D-Smiley”

Ik heb ook een macbook pro en ben op zoek naar een umts abonnement. Ik ben al een tijdje aan het zoeken maar kan nergens een provider vinden met een geschikte bijbehorende kaart die ik in mijn macbook pro kan drukken. Weet iemand mij een tip in de goede richting te geven?

Zelf heb ik al een gsm met bleuthoot gebruikt en dat werkt ook wel. Maar dat gaat te langzaam en is in verhouding te duur als ik uren wil gaan internetten.

kan je dan ook alleen een umts abonnement nemen? dat is toch altijd duur?

Moderator
    unSOUND

UMTS is behoorlijk duur ja… Maar dat gaat niet per tijd, maar per gedownloadde kb. Als ik internet via GPRS zet ik in safari het laden van afbeeldingen e.d. uit… scheelt laadtijd en geld.

Bijdrager
    CaDoc
    ”D-Smiley”

Je kan het eens proberen met Web’n’walk van T-Mobile, die bieden HSDPA aan dat sneller is dan UMTS (theoretisch 1,8 Mbps = ca. 5 x UMTS-snelheid). Het standaard kaartje past niet in een Macbook Pro maar ik heb al een kaartje van Novamedia voorbij zien komen. Wellicht gaat dat werken, het HSDPA netwerk belooft in ieder geval goed snel te zijn…

Bijdrager
    Vin

oftwel UMTS is voor een student nog ver weg….. qua kosten

Moderator
    unSOUND

Als je kijkt bij Vodafone, die hebben 3 UMTS abbo’s:

Bedrag per maand: 11.90
    Omvang bundel: 0 MB
    Verbruikskosten buiten de bundel (per MB): 0.60

Bedrag per maand: 59.50
    Omvang bundel: 200 MB
    Verbruikskosten buiten de bundel (per MB): 0.60

Bedrag per maand: 89.25
    Omvang bundel: 1 Gigabyte
    Kosten na max. gebruik van 1 Gigabyte (per MB): 0.25

:cry:

Bijdrager
    Vin

idd. om te HUILEN!!!!

Moderator
    unSOUND

Inderdaad. Ik gebruik het dus ook enkel in geval van nood… of als we weer eens bij Jeroenimo op de klipper zitten.

:D

Bijdrager
    Vin

in geval van nood zeer oke ja! en die foto is echt vet!

Moderator
    unSOUND

En Jeroen maar klagen dat er niemand bovendeks kwam… :innocent:

Bijdrager
    Angelzilla

http://www.vodafone.nl/Zakelijk/Abonnement_en_tarieven/Dataoplossingen/Laptop_Connectivity/Datacards/In_het_kort

Weet het fijne er niet van, maar dit is een Express Card UMTS-modem van Vodafone.
    Het is wel zakelijk, maar het bestaat dus.

Succes!

Bijdrager
    passenger

Ze komen inderdaad nu net beschikbaar, alleen wordt nog nergens gesproken over werking met de Mac. Kan uiteraard weer even duren, of ben ik nu te lui om te Googlen? :?

Bijdrager
    Angelzilla

Ja, je bent te lui om te googlen.. :wink:

Ik heb ff verder gelezen op de website van Vodafone en ze hebben zowaar software e.d. (ondersteuning) voor deze kaarten voor de Mac! :D

Ben hier per toeval verzeild geraakt, maar begin het zelf ook interessant te vinden.

A.

Bijdrager
    passenger

Geestig, zag alleen zo gauw ondersteuning voor de Mobile Connect Card, niet voor de nieuwe. Dat wil meestal zeggen dat het niet ondersteund wordt. Ga toch effe googlen dus binnenkort…

Bijdrager
    CaDoc

’t Begint voor de niet al te onbemiddelde mens bijna betaalbaar te worden, dat mobiele internet. Het wordt wel eens tijd zeg! Heb er schoon genoeg van om met m’n laptop op jacht te gaan naar een internet-toegang. Alsof we teruggaan naar de tijd van de Kermit semi-mobiele telefoon:roll: waar ik gelukkig van kan zeggen nooit iets mee van doen te hebben gehad.

M’n volgende laptop wordt dus een Macbook Pro met een Novatelkaartje. Nu nog wachten totdat deze de geest geeft. Helaas, ’t is een 12″ iBook en lijkt nagenoeg onverwoestbaar 8)

Bijdrager
    passenger

Wat rot voor je dat-ie niet stuk wil. Moet ik effe helpen? 8)

Bijdrager
    jeroenimo

interessante draad over gprs/umts

Nog meer interssante materie

Effe zoeken en je bent er zo uit !

Maar het is dus absoluut mogelijk.

Bijdrager
    jeroenimo

En nou is mijn duits meer dan zeer redelijk maar uit deze pagina kan ik opmaken dat er een voor de mac door vodafone ondersteunde express card is. (Ja die past in je MacbookPro;-) )

Bijdrager
    passenger

Alleen wel weer even opletten, Vodafone ondersteunt hem niet, zal je er niet mee helpen, maar hij werkt wel volgens deze pagina.

Bijdrager
    jeroenimo

Het komt er dus op neer dat vodafone er support op geeft, dat betekend dat als je belt met ze en je zegt dat je een mac hebt ze de hoorn er op gooien..

Maar net zoals je edge kaart van Telfort die officieel niet ondersteund is door Telfort werkt gewoon wel in een Powerbook G4. Mits je daarvoor de goede driver hebt uiteraard;-)

Bijdrager
    Angelzilla

Volgens deze link wel:
    http://www.business.vodafone.com:80/site/bus/public/enuk/support/10_productsupport/laptop_connectivity/40_software/software/10_latest/p_mac.jsp

Hoe dan ook, ik ga morgen dus zo’n abonnement scoren. Per 1 december zijn de tarieven verlaagd en is het nog interessanter geworden.

Afgelopen donderdag was ik in een Vodafone Citypoint voor een contractverlening van mijn gsm. Ik had tevens geinformeerd naar de expresscard icm een Macbook Pro. Alle verkopers hadden zowaar verstand van zaken omtrent mobile networking in combinatie met een Mac! Ze hadden de afgelopen week zelfs 1 verkocht aan iemand met een mac. Was toch even onder de indruk. Komt volgens mij niet zo vaak voor? Meestal wordt je schaapachtig aangekeken.
    Verder hebben ze mij de garantie gekregen dat als het niet werkt, ik het binnen 48 uur mag terugbrengen.

Tevens hadden ze net die dag de USB-modem binnen gekregen en die staat sinds vandaag op de website van Vodafone. De software ondersteund ook al deze modem.
    Als je verder kijkt op de website van Vodafone, krijg ik de indruk dat Apple’s niet vreemd voor hun zijn. Complete duidelijk handleidingen e.d. specifiek voor de Mac. Weet niet hoe dat zit bij andere providers??
    Ik heb de software alvast op mijn MBP gezet en die werkt. Ik denk dat ik morgen met mijn MBP de winkel binnenstap, de boel meteen uitprobeer en dan als niet werkt mogen ze het houden. Werkt wel dan ben ik een blij mens.
    Mocht iemand geinteresseerd zijn hoe en of het werkt, dan zal nog wel even een reactie plaatsen.

Bijdrager
    Gerjan
    ”Angelzilla”

Volgens deze link wel:
    Mocht iemand geinteresseerd zijn hoe en of het werkt, dan zal nog wel even een reactie plaatsen.

Dat ben ik dus, ook vraag ik me af of anderen dezelfde kaart ook al ergens los hebben kunnen kopen. Ik zoek me rot maar kom alleen uit bij Vodafone en deze is toch in verhouding duur. (Telfort heeft bv nu een aanbieding 12 maanden voor €17,50). Als ik dan zo’n express34 kaartje heb van rond de €250. Ben ik rond de €37,50 per maand klaar.

Bijdrager
    Angelzilla

Wel hierbij dus mijn ervaring over Vodafone en de kaart.

Ik ben dus destijds met mijn MBP naar de Vodafonewinkel in Haarlem Schalkwijk geweest. Zou het met de expresscard niet werken, dan zou de deal niet door gaan of ik mocht de USB-modem uitproberen en als die wel zou werken zou ik hem mee mogen nemen, ondanks dat ze hem destijds offcieel nog niet mochten verkopen.

Vodafone ondersteund al ruim 10 jaar het Apple-platform en naar eigen zeggen zijn ze de enige provider die dat doen. Ik heb de indruk dat dat niet echt bekend is en of dat echt waar is weet ik ook niet.
    nadat de intel macs waren uitgekomen is op verzoek van klanten van Vodafone de software geupdate en geschikt gemaakt voor het gebruik in de MBP’s.
    Ik had van te voren de software van de Vodafone-website geinstalleerd op de MBP. Duidelijke handleidingen voor de Mac staan online. Installeren is een eitje. Op je Mac krijg je nn het menu “internetverbinding” een volledig ingestelde optie erbij. Ik heb wel begrepen dat desoftware minder mogelijkheden dan die van Windows.

In de winkel werdt ook alle tijd voor me genomen, ik ben er een kort uurtje geweest en alles is in alle rust geregeld. Heel netjes.

De kaart is van het merk Novatel en aangezien de software al geinstalleerd was door mezelf, was het een kwestie v/d kaart erin steken en de software opstarten. De kaart wordt meteen herkend en de software gaat zoeken naar het netwerk, dat binnen 20 seconden wordt gevonden. De software vraagt vervolgens toestemming om de modem te activeren. Dit werkte al meteen de eerste keer!
    De software biedt verder nog meer mogelijkheden, waaronder een teller waar je kunt zien de totale sessietijd en de het totale verbruik van het aantal MB’s. Handig ivm je contract. Hoewel door deze teller niet alles wordt bijgehouden. Bijv. automatische software updates die op de achtergrond draaien worden niet geregistreerd.

De modem is nu actief en via een icoontje rechtsboven in je scherm of via de optie “internetverbinding” kun je verbinding maken het netwerk.
    Vervolgens safari (of welke webbrowser dan ook) of mail opstarten en je kunt het internet op of je mails ontvangen.
    That’s it.
    Voor je mail biedt Vodafone ook een SMTP-server aan, voor het geval je met bepaalde mailaccounts geen mails kan versturen. In mijn geval niet nodig, maar dit heb ik ook getest en ook dit werkt.

Problemen? Nee, niet echt.
    Wat ze wel al zelf aangegeven op de website en in de handleiding, is dat je de kaart moet verwijderen indien je de computer laat sluimeren en bij het aanzetten er weer in steken en dit klopt. Je kan de kaart laten zitten, maar dan wordt ie niet herkent. Kwestie van eruit halen en er weer insteken en alles functioneert.
    Wat me verder wel opviel is dat bij het uitzetten v/d internetverbinding, dat ie heel soms dan blijft hangen in het uitzetten, kwestie v/d kaart eruit en er weer in en dit is ook opgelost. Oke, dit kan beter, maar het is geen ramp.

Ander ding was dat sommige websites niet wilde laden, oa de website van Vodafone zelf, eh niet echt handig of de afbeeldingen zagen eruit alsof ze een lage resolutie hadden (korrelig)
    De gewone support-afdeling gebeld. Dit is dus een volledige aparte afdeling voor alleen de wireless-verbindingen e.d. dus niet voor de gewone mobiele diensten.
    Daar ben ik netjes te woord gestaan. De beste jongen had niet veel verstand van Macs, omdat ze zelden gebeld worden met problemen met macs.
    Ik was de eerste die belde met een Intel, want de software was pas sinds 18 november uit en destijds hadden ze alleen een Powerbook op de afdeling om te testen en nog geenMBP.
    De technical-support schijnt wel meer verstand te hebben van Macs, maar die waren erg druk en zouden nog contact met me opnemen. Het probleem was inmiddels opgelost en zo’n week later ben ik alsnog gebeld door de technical support. Het probleem van het niet laden van websites werdt erg serieus genomen, maar dat was dus inmiddels opgelost. We hebben eea getest, maar het probleem v/d korrelige plaatsen kon hij niet oplossen, wel wist hij me te vertellen dat dit komt door de datacompressie die wordt toegepast.

Het eerste weekend heb ik getest op verschillende lokaties en of je een optimale of matige verbinding hebt, internet is altijd snel. Ik heb het ff getest en ik heb zelf maximaal 1400 Kbps of 175 Ko/sec gehaald en dat is sneller dan bij mij thuis op een goed moment. Zelfs in Ossenzijl in het natuurgebied de Weerribben had ik tot mijn verbazing een UMTS-verbinding! Wel laag, maar het werkte.

Kortom ik ben zeer tevreden over de service van Vodafone en de werking v/d kaart. Zeer professioneel en daar bedoel ik mee dat het werk op het moment dat je het nodig hebt. Ik gebruik de kaart als backup voor mijn huidige thuisverbinding en voor de enkele keren dat ik de deur uit moet en niet afhankelijk wil zijn en toch altijd de beschikking wil hebben over een internetverbinding.

Dit is mijn gebruikerservaring. ik zal eens kijken of de kaart ook ergens anders te krijgen is.

Bijdrager
    Angelzilla

Zie deze link:
    http://www.novatelwireless.com/regions/index.html#EMEA

Het lijkt erop dat Novatel haar kaarten alleen verkoopt via de genoemde providers in de desbetreffende landen.

Een 1-jarig abonnement bij Vodafone kost 43,33 p/m inclusief de modem. Dat is inderdaad duurder dan die van Telfort, maar dat is dan ook een aanbiedling. Neem je bij Vodafone een 2 of 3-jarig abonnement dan wordt het goedkoper. Met een 2-jarig abonnement wordt het 39,51. Dat komt meer in de buurt.

Bijdrager
    Gerjan

Zover was ik, helaas, ookal, het enige dat ik niet herleiden kan is de prijs van 43,33. Ik zie overal 48,50 staan?

Bijdrager
    Angelzilla

Nee, hoor. De abonnementen beginnen vanaf 9,50 p/m.

Kijk maar op deze link:
    http://onlinewinkel.vodafone.nl/zakelijk/mcsmambo.p

En je hebt 2 keuze menu’s en daarmee kun je de diverse abonnementen en prijzen zien.
    Mijn abonnement kost 32.50 ex btw p/m met een datalimitiet van 200mb.

Hoe ik aan die prijs kom? ik heb jouw methode gevolgd, de aanschafsprijs van de kaart gedeeld door de abonnementsduur + het maandbedrag v/h abonnement.
    De prijzen op de website van Vodafone zijn ex btw, dus moet je bij de totaalprijs 19% btw optellen.
    Dus 32,50 + (46,98/12) = 32,50 + 3,92 = 36,42 * 1,19= 43,33

Met een 2-jarige abonnement betaal je 16,98 ex btw voor de kaart, die deel je door 24 maanden + 32,50 ex btw.

Maak niet uit hoe je het berekend, het maandbedrag blijft 32,50 ex btw.

Misschien betaal je meer, maar je hebt bent wel in 1x klaar bij 1 provider, die de kaart ondersteunt + gratis telefonisch support enz.

Succes!

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.