14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Colderayn

    Macbook Pro early 2015 sluit niet meer af

    Sinds een maand of twee sluit mijn Macbook niet meer af (OS is Catalina 10.15.3)

    Enige mogelijkheid is aan/uit knop inhouden tot scherm zwart wordt. De normale manieren werken niet. Een update van OS gaat nu ook niet, want als ik dat activeer, moet de Macbook afsluiten om verder te gaan. Enige dat gebeurt: niets… het mooie Catalina eiland blijft in beeld tot dat het beeldscherm dooft.

    NVRAM en SMC resetten werkt ook niet. Geen resultaat.

    Combo updater werkt ook niet ik kan niets voor 10.15 vinden. Alleen een 10.12 en 10.13 versie.

    Ben nieuw met Macbook dus de fijne trucs ken ik helaas nog niet. Wie kan mij helpen?

    • Dit onderwerp is gewijzigd 2 weken, 5 dagen geleden door Colderayn.
    Bijdrager
    Kwadraatje

    Al eens geprobeerd om in veilige modus te herstarten (gevolgd door een normale herstart)?

    https://support.apple.com/nl-nl/HT201262

    Sleutelbeheerder
    Night
    Bijdrager
    Colderayn

    <p class=”cite”>Kwadraatje op 1 september 2020 om 21:52</p>
    Al eens geprobeerd om in veilige modus te herstarten (gevolgd door een normale herstart)?

    https://support.apple.com/nl-nl/HT201262

    Gisteren gedaan, helaas geen succes.

    Bijdrager
    Colderayn

    <p class=”cite”>Night op 2 september 2020 om 17:29</p>
    https://support.apple.com/kb/DL2048?locale=en_US

     

    Gisteren ook uitgevoerd, zonder succes. Macbook sluit niet vanzelf af. Moet ik zelf ‘hard’ doen.

    Bijdrager
    Kwadraatje

    Is er randapparatuur aangesloten aan die MacBook? Een harde schijf voor backups of zo? Ontkoppel die dan, en probeer het opnieuw.

    Volgende stap: maak eens een rapportje op met Etrecheck en post de resultaten hier. Mogelijk is daar iets in te vinden dat de oorzaak kan zijn.

    Sleutelbeheerder
    Night

    En anders macOS gewoon eens opnieuw installeren vanuit Recovery Mode. Dan wordt de oude versie overschreven en raak je dus niets kwijt aan data en instellingen.

    Bijdrager
    Colderayn

    Er is geen randapparatuur aangesloten.

    Etrecheck:

     

    EtreCheckPro version: 6.3.1 (6D012)

    Report generated: 2020-09-03 20:47:06

    Download EtreCheckPro from https://etrecheck.com

    Runtime: 2:24

    Performance: Excellent

    Problem: Other problem

    Description:

    Mac won’t shut down

    Major Issues:
    Anything that appears on this list needs immediate attention.

    No Time Machine backup – Time Machine backup not found.

    Minor Issues:
    These issues do not need immediate attention but they may indicate future problems or opportunities for improvement.

    No Time Machine backup – Time Machine backup not found.

    Low disk space – This machine is running low on free hard drive space.

    Unsigned files – There are unsigned software files installed. Apple has said that unsigned software will not run by default in a future version of the operating system.

    Limited drive access – More information may be available with Full Drive Access.

    Kernel extensions present – This machine has kernel extensions that may not work in the future.

    Hardware Information:
    MacBook Pro (Retina, 13-inch, Early 2015)

    MacBook Pro Model: MacBookPro12,1

    2.70 GHz Dual-Core Intel Core i5 (i5-5257U) CPU: 2-core

    8 GB RAM – Not upgradeable

    BANK 0/DIMM0 – 4 GB DDR3 1867

    BANK 1/DIMM0 – 4 GB DDR3 1867

    Battery: Health = Normal – Cycle count = 119

    Video Information:
    Intel Iris Graphics 6100 – VRAM: 1536 MB

    Color LCD (built-in) 2560 x 1600

    Drives:
    disk0 – APPLE SSD SM0128G 121.33 GB (Solid State – TRIM: Yes)

    Internal PCI 5.0 GT/s x4 Serial ATA

    disk0s1 – EFI (MS-DOS FAT32) [EFI] 210 MB

    disk0s2 [APFS Container] 121.12 GB

    disk1 [APFS Virtual drive] 121.12 GB (Shared by 5 volumes)

    disk1s1 – M*********************s (APFS) [APFS Virtual drive] (Shared – 85.78 GB used)

    disk1s2 – Preboot (APFS) [APFS Preboot] (Shared – 89 MB used)

    disk1s3 – Recovery (APFS) [Recovery] (Shared – 527 MB used)

    disk1s4 – VM (APFS) [APFS VM] (Shared – 1.07 GB used)

    disk1s5 – Macintosh HD (APFS) (Shared – 11.02 GB used)

    Mounted Volumes:
    disk1s1 – M*********************s [APFS Virtual drive]

    121.12 GB (Shared – 85.78 GB used, 29.71 GB available, 22.51 GB free)

    APFS

    Mount point: /System/Volumes/Data

    Encrypted

    disk1s4 – VM [APFS VM]

    121.12 GB (Shared – 1.07 GB used, 22.51 GB free)

    APFS

    Mount point: /private/var/vm

    disk1s5 – Macintosh HD

    121.12 GB (Shared – 11.02 GB used, 29.71 GB available, 22.51 GB free)

    APFS

    Mount point: /

    Encrypted

    Read-only: Yes

    Network:
    Interface en4: iPhone

    Interface en0: Wi-Fi

    802.11 a/b/g/n/ac

    Interface en3: Bluetooth PAN

    Interface bridge0: Thunderbolt Bridge

    iCloud Quota: 280 MB available

    System Software:
    macOS Catalina 10.15.3 (19D76)

    Time since boot: Less than an hour

    Security:
    Gatekeeper: App Store and identified developers

    System Integrity Protection: Enabled

    Antivirus software: Apple

    Unsigned Files:
    Apps: 1

    Kernel Extensions:
    /Applications/VMware Horizon Client.app

    [Not Loaded] vmioplug.kext (VMware, Inc., 18.6.0)

    System Launch Agents:
    [Not Loaded] 16 Apple tasks

    [Loaded] 177 Apple tasks

    [Running] 118 Apple tasks

    System Launch Daemons:
    [Not Loaded] 35 Apple tasks

    [Loaded] 182 Apple tasks

    [Running] 119 Apple tasks

    Launch Agents:
    [Loaded] com.microsoft.update.agent.plist (Microsoft Corporation – installed 2020-08-15)

    Launch Daemons:
    [Loaded] com.apple.installer.osmessagetracing.plist (Apple – installed 2019-02-02)

    [Loaded] com.microsoft.OneDriveUpdaterDaemon.plist (Microsoft Corporation – installed 2018-11-04)

    [Loaded] com.microsoft.autoupdate.helper.plist (Microsoft Corporation – installed 2020-08-15)

    [Loaded] com.microsoft.office.licensingV2.helper.plist (Microsoft Corporation – installed 2018-10-14)

    User Launch Agents:
    [Loaded] com.dropbox.DropboxMacUpdate.agent.plist (Dropbox, Inc. – installed 2019-09-04)

    User Login Items:
    [Running] Dropbox (Dropbox, Inc. – installed 2020-08-15)

    Application

    /Applications/Dropbox.app

    [Not Loaded] Launcher Disabler (Microsoft Corporation – installed 2019-08-11)

    Modern Login Item

    /Applications/OneDrive.app/Contents/Library/LoginItems/Launcher Disabler.app

    [Not Loaded] OneDrive Launcher (Microsoft Corporation – installed 2019-08-11)

    Modern Login Item

    /Applications/OneDrive.app/Contents/Library/LoginItems/OneDrive Launcher.app

    [Not Loaded] StartUpHelper (Spotify – installed 2018-10-16)

    Modern Login Item

    /Applications/Spotify.app/Contents/Library/LoginItems/StartUpHelper.app

    [Not Loaded] WhatsApp Login Helper (App Store – installed 2020-08-30)

    Modern Login Item

    /Applications/WhatsApp.app/Contents/Library/LoginItems/WhatsApp Login Helper.app

    Backup:
    Time Machine Not Configured!

    Performance:
    System Load: 1.56 (1 min ago) 1.78 (5 min ago) 2.08 (15 min ago)

    Nominal I/O speed: 1.92 MB/s

    File system: 20.39 seconds

    Write speed: 414 MB/s

    Read speed: 1224 MB/s

    CPU Usage Snapshot:
    Type Overall

    System: 3 %

    User: 5 %

    Idle: 92 %

    Top Processes Snapshot by CPU:
    Process (count) CPU (Source – Location)

    EtreCheckPro 12.58 % (Etresoft, Inc.)

    WindowServer 10.96 % (Apple)

    kernel_task 2.82 % (Apple)

    secd 1.06 % (Apple)

    ps (5) 0.90 % (Apple)

    Top Processes Snapshot by Memory:
    Process (count) RAM usage (Source – Location)

    plugin-container (4) 650 MB (Mozilla Corporation)

    firefox 565 MB (Mozilla Corporation)

    EtreCheckPro 501 MB (Etresoft, Inc.)

    Dropbox (3) 314 MB (Dropbox, Inc.)

    Dropbox Web Helper (3) 223 MB (Dropbox, Inc.)

    Top Processes Snapshot by Network Use:
    Process Input / Output (Source – Location)

    mDNSResponder 363 KB / 53 KB (Apple)

    Dropbox 25 KB / 53 KB (Dropbox, Inc.)

    apsd 4 KB / 24 KB (Apple)

    firefox 21 KB / 6 KB (Mozilla Corporation)

    syncdefaultsd 16 KB / 8 KB (Apple)

    Top Processes Snapshot by Energy Use:
    Process (count) Energy (0-100) (Source – Location)

    WindowServer 6 (Apple)

    Dropbox (3) 0 (Dropbox, Inc.)

    mDNSResponder 0 (Apple)

    Dropbox Web Helper (3) 0 (Dropbox, Inc.)

    plugin-container (4) 0 (Mozilla Corporation)

    Virtual Memory Information:
    Physical RAM: 8 GB

    Free RAM: 44 MB

    Used RAM: 5.01 GB

    Cached files: 2.95 GB

    Available RAM: 2.99 GB

    Swap Used: 0 B

    Software Installs (past 30 days):
    Install Date Name (Version)

    2020-08-15 Microsoft AutoUpdate (4.26.20081000)

    2020-08-29 XProtectPlistConfigData (2129)

    2020-08-29 MRTConfigData (1.66)

    2020-08-30 WhatsApp (2.2033.10)

    2020-09-02 Microsoft Excel (16.40.20081000)

    2020-09-02 Microsoft Word (16.40.20081000)

    2020-09-02 Microsoft PowerPoint (16.40.20081000)

    2020-09-02 Microsoft Outlook (16.40.20081000)

    Diagnostics Information (past 7-30 days):
    End of report

    Bijdrager
    Kwadraatje

    Op zich zie ik zo niet 1-2-3 veel geks. Als je de Macbook uitzet, staan dan alle programma’s nog gewoon open? Probeer dan als test eens eerst alle programma’s af te sluiten.

    Zet ook bij wijze van test een keer wifi uit voordat je de Macbook uitzet. Mogelijk dat Dropbox en/of OneDrive ergens in de weg zitten. Verder zie ik nog VMware staan: gebruik je dat nog?

    Sleutelbeheerder
    Night

    Mijn onderbuikgevoelens gaan ook richting Dropbox

    Bijdrager
    Colderayn

    @ Kwadraatje en Night: jullie voorstellen bieden helaas geen oplossing. Wifi uitzetten, programma’s sluiten, Dropbox en Onedrive verwijderd.

    VM ware heb ik nodig voor werk. Staat al lang op Mac en toen sloot deze wel netjes af. Kan het niet zijn, alleen als nieuw iOS icm deze VM ware versie voor conflicten zorgt, maar dan had ik dat wel in dat rapport gezien. Toch?

    Zou ik dan maar een oudere iOS versie installeren over de huidige? Dat kan toch?

    Bijdrager
    Kwadraatje

    Een oudere versie zou ik niet proberen te installeren. Wat je wel kunt doen, is de bestaande versie van macOS opnieuw installeren of zelfs updaten naar de meest recente versie via Recovery: https://support.apple.com/nl-nl/HT204904

    Voorwaarde is wel dat je over een goede backup van je huidige installatie beschikt. Ook zou ik eerst even nagaan of er niet toevallig nog een update van VMware beschikbaar is.

    Sleutelbeheerder
    Night

    Nee, een oudere versie installeren is helaas geen optie, tenzij je echt héél ingewikkelde paden wil gaan bewandelen.

    Je kan eens kijken welke app open blijft staan als je je Mac afsluit, door tijdens het afsluiten de app Activity Monitor te openen (map Hulpprogramma’s)

    Bijdrager
    Colderayn

    <p class=”cite”>Night op 4 september 2020 om 23:31</p>
    Nee, een oudere versie installeren is helaas geen optie, tenzij je echt héél ingewikkelde paden wil gaan bewandelen.

    Je kan eens kijken welke app open blijft staan als je je Mac afsluit, door tijdens het afsluiten de app Activity Monitor te openen (map Hulpprogramma’s)

    Dat lukt mij niet. Als ik op afsluiten druk gaat alles uit en komt Catalina scherm naar voren. Dan is niets meer te activeren.

     

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.