9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    floris1991

Macbook pro early 2011 viel ineens uit

Lieve mensen,

Afgelopen week merkte ik dat mijn trackpad niet meer goed werkte vanwege een opgezwollen batterij. Deze heb ik gisteren laten vervangen maar gisterenavond viel hij ineens uit rond de 5% en starte hij niet op zonder netstroom. Moet ik mij zorgen maken of kan dit eenmalig gebeuren bij een gloed nieuwe batterij? Vannacht heb ik hem volledig opgeladen en tot nu toe werkt hij wel naar behoren. Maar ik heb geen zin om straks in de trein te zitten en dat hij weer uitvalt.

Alvast bedankt!

Bijdrager
    sanderman

Als die van mij ergens onder de 5% komt (2009 MBP) gaat ie ook uit. Dan is de stroom gewoon op, dus is het nogal wiedes dat ‘ie pas weer opstart als je netstroom aankoppelt. Een voorbeeld: als je auto de tank leeg heeft, gaat ie ook uit. En raar maar waar: pas weer aan als er benzine in zit!

Kortom: onder de vijf procent heb je gewoon kans dat ie uitvalt, omdat die vijf procent misschien niet helemaal vijf procent is, of omdat je laptop die laatste procentjes even nodig heeft om je werk op te slaan en veilig uit te gaan. Maar ik vind het in elk geval geen raar verhaal, laat staan dat je “je zorgen moet maken”.

Bijdrager
    SMTR

Ik zou me pas zorgen gaan maken als het vaker voor komt. Gewoon even rustig afwachten, ook wij kunnen niet in de toekomst kijken. De enige manier waarop je er achter komt of het vaker gaat gebeuren, is afwachten of het vaker gaat gebeuren.

En als je niet wilt dat hij in de trein gaat uitvallen moet je je batterij niveau sowieso hoger dan 5% gaan houden…. Als jij in de trein zit met een acculading van 80% ben je redelijk veilig.

Bijdrager
    Shmoo

Je moet je niet zo blindstaren op de percentages. Ik zet ze altijd uit omdat ze je helemaal tureluren maken als je ee op gaat letten. Gewoon werken met dat ding en aan de lader leggen wanneer hij bijna leeg is of wanneer je dat zelf wilt.

Het maakt aemaal geen * uit of je nu de eerste keer je nieuwe accu helemaal opgebruikt ja of nee.

Kortom ik denk dat er niets aan de hand is maar dat het percentage gewoon 5% heeft afgewijkt. Op mijn iPhone gaan de laatste 5% ook 300.000 keer sneller dan de eerste 5% van 100 naar 95%.
    Om je aan dat soort dingen niet te ergeren moet je gewoon die percentages verbergen want dat is allemaal softwarematig geregeld. Helemaal niet iets dat jij of de fabrikant van de batterij kan beïnvloeden.

Bijdrager
    fixar

Originele Apple batterij of een van een andere leverancier? Hoe dan ook, meestal zit er enige maanden tot een jaar garantie op defecten bij zo’n accu dus kijk het even een paar weken aan….

Zeker 3rd party accu’s willen zich nog wel een ietsje anders gedragen dan een originele, maar gezien de veel aantrekkelijkere prijs kun je dat eventueel voor lief nemen. Of niet.

Bijdrager
    floris1991

Heb bij de reparatie duidelijk gevraagd of het een originele apple batterij is, dus ik ga er vanuit dat ze niet liegen. Even nog het bedrijf gebeld en zij vertelde mij dat het helemaal opladen en leeg laten lopen alle cellen gaat activeren en dat hij het dan gewoon moet doen. Valt hij de hele tijd rond dat punt uit dat zijn er wat cellen kapot en krijg gratis een nieuwe batterij. Wel vond ik raar dat er 1 lichtje aan de zijkant branden terwijl hij niet aan ging. Normaal knippert dat lichtje om te laten weten dat er geen energie meer in de batterij zit.

Bijdrager
    Jeddes

Kan je misschien laten weten wat je voor die batterij betaalt hebt, want ze kunnen wel zeggen dat het een originele Apple accu is, maar dat is geen garantie. Om maar een voorbeeld te geven, een ‘niet’ Apple batterij, maar van LMP (top fabrikant voor batterijen, zelfde kwaliteit) kost ongeveer 110 euro.
    Als je laat weten waar je hem hebt laten maken kan ik wel uitzoeken of ze originele Apple accu’s gebruiken.

Bijdrager
    floris1991

De mijne koste 90 euro. Besteld bij computercare in Hilversum. Deze winkel werd aanbevolen door de Icentre Hsum waar ik toendertijd mijn macbook heb gekocht

Bijdrager
    SunKeeper

Let op dat van een nieuwe batterij je MBP mogelijk nog niet goed weet wat vol is, en wat leeg.

Om dat goed te krijgen moet je eenmaal kalibreren.

– volledig opladen en twee uur aangesloten laten. (of je ermee werkt of niet maakt niet uit)
    – dan loskoppelen en de batterij gebruiken tot die leeg is en je MBP automatisch in sluimer gaat. Maakt niet uit of je ermee werkt of in sluimerstand. Mogelijk kun je nog een ruime tijd doorwerken op 0% of gaat ie inderdaad bij een hoger percentage al in sluimer.
    – daarna weer aansluiten en in één keer onafgebroken laten opladen tot 100%, vervolgens nog minimaal twee uur aangesloten laten.
    – klaar.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.