5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:

Bijdrager
    yxs

Macbook Pro early 2011 vervangen

Werk momenteel op een Macbook Pro early 2011, die ik zelf in de loop der jaren al wel wat upgrades heb gegeven.
    Huidige configuratie:

MacBook Pro (13-inch, Early 2011)
    2,7 GHz Intel Core i7
    16 GB 1333 MHz DDR3
    512gb SSD

Hoewel alles nog behoorlijk soepel loopt, begint hij de laatste tijd toch sneller te blazen, en hier en daar mankementjes te vertonen (die vaak na een herstart wel zijn opgelost).

Nu de nieuwe macbook pro’s zijn uitgebracht, weet ik zeker dat ik zo’n toestel niet wil, oa vanwege ontbrekende kaartlezer, ontbreken van usb poorten, niet langer een magsafe connector etc. Daarnaast zijn ze veel te duur voor de specs.

Stel dat ik mijn huidige laptop vervang door de enige nog verkrijgbare pro van de vorige generatie, gaat me dit enige winst opleveren in snelheid, of blijft het op dat vlak nagenoeg gelijk? Is bij dat model ook de harde schijf nog zelf vervangbaar?

13-inch Retina display met 2560 x 1600 pixels
    2,7 GHz dual-core Intel i5 (Turbo Boost naar 3,1 GHz)
    8 GB 1866MHz LPDDR3L RAM-geheugen
    Intel Iris Graphics 6100
    128 GB flashopslag (PCIe) -> deze zou er dus al uit moeten en vervangen worden door een exemplaar van 512gb

Gebruik: Lightroom, Photoshop, algemene office programma’s.

Bijdrager
    Shmoo

Zeker gaat dat je winst opleveren wat denk jij. Je gaat 5 jaar vooruit in de tijd. Het verschil in snelheid tussen een 2015 en 2016 machine is mogelijk niet zo groot en merkbaar in de vingers maar tussen 2011 en 2015 is dat zeer zeker.

Je moet dus niet enkel naar het snelheidscijfertje (2.7) van de processor kijken maar naar de generatie van de processor. Je kunt bijv. een Intel Core i5 2.6GHz hebben uit de 5e generatie. En dan komt een jaar later een Intel Core i5 2.0GHz uit de 6e generatie die dan sneller is dan de 2.6GHz.

Bijdrager
    Shmoo

Dit is persoonlijk maar je zou ook eens kunnen kijken of je niet tweedehands een 2014 model kunt oppikken. Vaak wisselen deze voor 1000 – 1250,- van eigenaar en met zo’n model ga je er nog steeds op vooruit qua computer.

Je zegt namelijk dat de prijs van het 2016 model niet klopt qua specs. Dat zou je natuurlijk dan ook kunnen zeggen van het 2015 model op dit moment. Ik bedoel, dat model kost nog steeds hetzelfde als tijdens de introductie in 2015 terwijl die specs toch al 2 a 3 jaar/generaties oud zijn en nu verkocht worden als ‘nieuw’ terwijl 3 maanden geleden iedereen moord en brand schreeuwden over het feit dat Apple geen MacBook Pro meer in de line-up had die up-to-date was en nu is precies diezelfde computer ineens weer perfect.

Stel je kun een 2014 model kopen dan zou je daar 2 a 3 jaar mee kunnen overbruggen. Dat ga je makkelijk halen met zo’n machine en over 2 a 3 jaar zijn de huidige MacBook Pro modellen natuurlijk veel beter geĆÆntegreerd en waarschijnlijk ook weer goedkoper geworden. Ooit zal je die MagSafe toch gaan verliezen het is alleen de vraag of je dat nu wilt doen tegen een meerprijs omdat het allemaal nieuws en hip is of later tegen acceptabele en meer gangbare prijzen.

Bijdrager
    goulashkanone

Je gaat hier niet echt veel van merken bij normaal gebruik. Wel een beetje bij zware applicaties.
    De processormarkt staat al jaren zo goed als stil wegens het volledig ontbreken van concurrentie.
    Die i7 van je oude MacBook komt nog heel aardig mee.

Enige echt grote snelheidswinst van de afgelopen jaren is de SSD, dat is echt een duidelijke snelheidswinst t.o.v. de standaard harde schijf.
    Maar aangezien je die al in je oude MacBook hebt zitten, ga je daar bij het nieuwe model ook niet echt op vooruit.

Bijdrager
    yxs
    Shmoo op 12 december 2016

Je zegt namelijk dat de prijs van het 2016 model niet klopt qua specs. Dat zou je natuurlijk dan ook kunnen zeggen van het 2015 model op dit moment. Ik bedoel, dat model kost nog steeds hetzelfde als tijdens de introductie in 2015 terwijl die specs toch al 2 a 3 jaar/generaties oud zijn en nu verkocht worden als ‘nieuw’ terwijl 3 maanden geleden iedereen moord en brand schreeuwden over het feit dat Apple geen MacBook Pro meer in de line-up had die up-to-date was en nu is precies diezelfde computer ineens weer perfect.

Dat van die prijs/specs bedoelde ik eigenlijk in vergelijking met het 2015 model…
    Hoewel ik kan de lijn ergens nog wel doortrekken ook, destijds betaalde ik voor mijn huidige macbook pro 1499 euro, en als ik me goed herinner was dat destijds in de 13 inch zowat het beste dat er te verkrijgen was (500gb hdd, i7 er in).

Nu betaal je voor een instap 13 inch (en inderdaad ook voor het 2015 model) evenveel.
    Wil ik nu het topmodel in het 13 inch formaat met ook 500gb opslag en de beste processor, dan betaal ik 2299 euro…

Nu de hele prijzendiscussie wil ik hier niet opnieuw opstarten:) Het feit is ook dat ik op de nieuwste macbooks gewoon een pak aansluitingen mis, en ik geen liefhebber ben van verloopjes. Daarnaast heb ik ook weinig zin om mijn thunderbolt display de deur te wijzen, omdat ie niet meer standaard zou passen op mijn laptop.

Een andere optie die ik momenteel zie: erop gokken dat mijn huidige pro het alsnog een of twee jaar zal volhouden, en hopen dat tegen die tijd usb-c inderdaad de gouden standaard is geworden die apple er nu van wil maken…

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.