3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:

Bijdrager
    T!m

Macbook Pro early 2011 HDD defect, hoe High Sierra installeren op SSD?

Ik heb een vraag die ik nergens goed beantwoord heb gevonden, omdat ik simpelweg niet meer mijn computer kan opstarten.

Ik heb een Macbook Pro 8.1 early 2011 en na een recente val werd hij enorm traag en uiteindelijk wilde hij niet meer opstarten. Door Command+R start hij wel schijfhulpprogramma. Schijf EHBO uitgevoerd, blijft hangen, 24 uur laten pruttelen, gebeurt niets. Uiteindelijk maar harde schijf gewist (alle belangrijke zaken toch in iCloud) en nieuwe installatie High Sierra geprobeerd, maar dan geeft hij een foutmelding en zegt dat het niet verder kan en dat ik het opnieuw moet proberen, wat natuurlijk ook weer niet lukt.

Waarschijnlijk is de HDD defect was mijn conclusie en ik heb nu een nieuwe SSD (Samsung EVO 860) gekocht. Het inbouwen van de SSD zal geen probleem zijn gezien alle duidelijke uitleg op o.a. ifixit. Ik lees echter veel verhalen over hoe ik de OS er weer op moet krijgen. Op een USB-stick het installatieprogramma zetten kan echter niet, want mijn Macbook start niet op en ik ken niemand met een oude macbook die High Sierra draait.

Mijn vragen zijn:

Kan ik de SSD gewoon aansluiten en opstarten met command+R voor installatie via internet van High Sierra? Of moet ik de SSD eerst in Apple format formatteren (dan moet ik hem dus extern aansluiten via USB?)

Of moet ik toch echt een opstart USB stick/externe harde schijf hebben met het installatieprogramma? Hoe kom ik daar dan in godsnaam aan aangezien ik geen toegang tot de appstore heb…

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 week, 3 dagen geleden door  T!m.

Bijdrager
    McPim

T!m op 11 augustus 2019 om 22:31
    Kan ik de SSD gewoon aansluiten en opstarten met command+R voor installatie via internet van High Sierra?

Ja. Zo simpel kan het zijn 😊.

Zie hier punt 1. voor de verschillende opties qua MacOS versie. Zie hier voor nog wat meer uitleg, je zult de schijf even moeten formatteren. Succes!

Bijdrager
    T!m

Beste McPim/anderen,

Nieuwe SSD, SATA-kabel en batterij vervangen. Opgestart via CMD-alt-R en SSD gerust in journalled formaat. Hij biedt helaas alleen aan om Mac os Lion opnieuw te installeren, maar geeft vervolgens aan dat ‘er zich een fout heeft voorgedaan bij het voorbereiden van de installatie’.

Zichtbaar schijven in schijfhulpprogramma zijn: Samsung SSD met er onder de partitie die ik zelf een naam heb gegeven, daaronder Superdrive en onder de streep disk1 met partitie Mac OS X Base System.

Hoe kan ik nu Mac OS installeren? Moet ik die disk 1 ook wissen?

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.