27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:
    Bijdrager
    Joske 23

Macbook pro doet raar

Hallo,

Ik ben nieuw op het forum dus weet niet of dit juist geplaatst is of niet. Sorry daarvoor.
    Het gaat dus over mijn macbook pro die ik een 1,5 maand heb. Deze deedt voorlopig prima zijn werk.
    Overlaatst begon het scherm te tikken wanneer ik het opendoen soms is het heel stilletjes soms zijn het er meerdere, nu dit vond ik nog niet zo erg en het leek bijna weg te zijn.
    Maar nu had ik gisteren een systeem-update gedaan op mijn macbook en dit haalde iets van een of andere farmware.. en hierbij moest ik het netsnoer aansluiten. Dat heb ik dan ook gedaan en de mac herstarte zich zelf en installeerde het alleen bij het heropstarten ervan kreeg ik enkel een wit scherm met een knipperen vraagteken in een mapje. Ik heb al overal opgezegd wat de oplossingen zijn en niets werkte gisteren. Tot vandaag ik de P+R+cmd+options ingedrukt hielt en hij terug normaal werkte. Nu dit was van korte duur na hem even dichtgeklapt te hebben bleef hij weer hangen en bij het heropstarten was het weer van dat. Nu heb ik veel rare dingen gezien ik zal eens opsommen wat ik zoal geprobeerd heb en voorgehad heb.

Problemen:
    -Wit scherm met vraagteken
    -Meestal gewoon wit scherm en sluit automatisch af na een tijd
    -Een cirkel met een streep door afwisselend met het apple-logo

Oplossingen geprobeerd:
    -cmd+v
    -resetten met de 4 knopen
    -dvd leest hij gewoon niet (ik hou trouwens toch de n-toets ingedrukt)
    -option toets–> verschijnt enkel voor netwerk in te stellen en wanneer ik de naam van men netwerk intik en het wachtewoord blijft hij met zo’n wachtsymbooltje ronddraaiden.
    -Shift

Nu ik was erg blij dat hij terug werkte maar nu is het dus terug van dat:( ik ben stom geweest om niet direct terug de juiste opstartschijf te gaan selecteren als dit het probleem zou zijn geweest?
    Ik ben echt radeloos hopelijk kunnen jullie me helpen. IK denk niet dat er iets interns is aangezien hij plots terug doodnormaal werkte voor meer dan 1,5u.

Alvast bedankt

Bijdrager
    jobz

hoi Joske, welkom hier!
    Voordat we met z’n allen de diepte in gaan.

Waar heb je deze MacBook gekocht en heb je met de verkopende partij al contact gehad?

Ik zou zelf de MacBook helemaal opnieuw installeren met behulp van je installatie-DVD (opstarten met C ingedrukt).

Bijdrager
    iHam

Het lijkt een probleem met de HDD.

Bijdrager
    Joske 23

Bij de easy-m in Herentals en nee hiermee heb ik nog geen contact gehad aangezien ik gisterenavond laat de update had gedaan en hiervoor alles prima werkte.

Bijdrager
    jobz

het kan een harde schijf probleem zijn. Je kan de MacBook opstarten met de D ingedrukt. Je krijgt dan een Apple Hardware test. Je hebt dan een beter beeld wat er mis kan zijn.

Je kan opstarten vanaf de DVD met de C ingedrukt. Als je dan naar het schijfhulpprogramma gaat (vanaf de DVD) kun je je harde schijf controleren op fouten.

Je kunt met de opstartschijf ook OSX opnieuw installeren.

Als dit niet werkt zou ik gewoon terug gaan naar Herentals om daar je lieveling te laten inspecteren. Valt denk ik allemaal onder de garantie….

Kun je nu nog een backup maken van de afgelopen anderhalve maand? Ik zou zo snel mogelijk zijn met het veilig opslaan van je persoonlijke data.

Bijdrager
    Joske 23

oke dat eerste zal ik een proberen.
    Maar dat tweede heb ik helaas al meermaals en lang geprobeerd, hij reageert hier niet op.
    Bedankt voor de snelle reactie!

Bijdrager
    jobz

zit er een DVD in? Als je wilt opstarten vanaf de DVD dan moet je C indrukken (niet N).

Bijdrager
    Joske 23

Ja de dvd met sofware zit er in.
    En helaas je eerste optie lijkt ook niet te werken.
    Het scherm blijft gewoon wit.

Bijdrager
    Joske 23

Na een 3min ofz verschijnt dan uiteindelijk het mapje met het vraagteken erop

Bijdrager
    jobz

wit of grijs? hier staan de stappen zoals Apple ze voorschrijft…
    support.apple.com/kb/TS2570

Trek dus ook even al je kabeltjes eruit.

Let op, bij Safe Boot is het shift-cmd-V

Bijdrager
    SunKeeper

Blijf niet al te lang prutsen, dit gedrag hoort absoluut niet bij een Apple product wat net nieuw gekocht is.

Zo snel mogelijk terug naar de winkel en daar de problemen nogmaals laten zien.:smile:

Bijdrager
    Joske 23

Hij doet bij welke toets ik ook indruk gewoon niets…
    Enkel bij de alt-toets dan gaat hij naar het “kies-netwerk”-scherm.
    Ik vind het raar want 5uur geleden heb ik dit gewoon wel opgelost door de vier knoppen tegelijk ingedrukt te houden en nu niet meer :s

[IMG]http://i54.tinypic.com/24pgxhy.jpg[/IMG]
    Zoals je kan zien is dit toch wel wit :d

Inactief
    Anoniem
    Joske op 12 oktober 2011

Bij de easy-m in Herentals en nee hiermee heb ik nog geen contact gehad aangezien ik gisterenavond laat de update had gedaan en hiervoor alles prima werkte.

Welke update? Blijkbaar is er daarmee iets mis gegaan.

Bijdrager
    jobz

laatste tip: alles uitzetten en terug naar de winkel.

Bijdrager
    Joske 23

Ow ja sorry ik weet niet hoe je je post moet editten.
    Er is wel via bootcamp windows op geinstalleerd en de cd is wel van het oude besturingssysteem aangezien ik het nieuwe nog gratis mocht installeren omdat ik mijn mac heb gekocht na dit al uit was;)

Bijdrager
    Joske 23

Iets van een firmware-update ofzo waarbij ik het netsnoer moest aansluiten. Hiervoor had ik meermaals gecontroleerd al eens op systeemupdates maar dacht ik: pff geen zin nu die kabel in te steken. waarom heb ik het dan toch gedaan:(

Bijdrager
    Joske 23

En nuja bij het cmd+alt+p+r start hij wel altijd terug op zoals uitgelegd maar dit verhelpt het probleem niet.
    Ook heb ik soms rare dingen gekregen dat ik het apple-logo krijg snel afwisselend geknipper met het rond symbool met een kruis door.

Inactief
    Anoniem

En nu meteen terug naar de winkel! :thumbsup:

Bijdrager
    Joske 23

Oke ja nu krijg ik enkel nog een wit scherm. Zal ik mijn bestanden kunnen behouden?

Bijdrager
    Nielskorte

Moet je even vragen bij de apple resseller. Misschien willen ze wel even je HDD klonen en ik heb nog een heel GROTE tip neem even de moeite en rij naar Apple Store obberhousen in duitsland krijg je zo een niewe Macbook Pro bij de apple ressellers doen ze er nogal moeilijk over!!!!

Bijdrager
    jobz

tip neem even de moeite en rij naar Apple Store obberhousen in duitsland

je bedoelt Oberhausen? :slant: http://www.apple.com/de/retail/centro/

lijkt me niet nodig om door drie landen heen te rijden voor een defecte harddisk / firmware update?:grin:

Bijdrager
    Joske 23

Voorwat staat die firmware eigenlijk? En zijn er nog ooit al zo’n problemen geweest na een update?

Bijdrager
    Nielskorte

Ja ik bedoel oberhousen :slant: of je kan ook naar parijs. Ik denk dat het wel handig is want anders is hij hoogst waarschijnlijk ongeveer 3 a 4 weken zn mac kwijt…

Bijdrager
    jobz
    Bijdrager
    Joske 23

Haha, Euhm ja de winkel waar i hem gehaalt heb heeft wel een eigen repareerdienst.

Bijdrager
    Joske 23

En ja Niels bedankt maar ik denk niet echt dat dit al nodig is voor een MacBook die perfect binnen de garantie valt.

Bijdrager
    Joske 23

Hij is nu binnen gedaan voor onderzoek. Ze zeiden dat als het een systeemfout is of kapotte harde schijf dat ik niet moet betalen maar bv bij een verwijderde map dan wel. En dan moet hij nog naar Leuven ook voor een tijdje. Maandag weet ik meer

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.