30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 37)
  • Q:
    Bijdrager
    Denise92

MacBook Pro doet raar tijdens virusscan

Hallo,

Op mijn MacBook Pro gebruik ik de gratis virusscanner van Avast.
    Sinds kort heb ik er een externe harde schijf bij om back-ups op te maken met Time Machine, dit werkt erg goed, maar tijdens het scannen naar virussen, enz. scant Avast ook mijn externe harde schijf waardoor de virusscan erg lang duurt.
    Als ik hem dan maar gewoon aan laat staan en in de sluimerstand laat gaan, en ik wil na een paar uur weer inloggen, dan verschijnen er lichtgrijze vlekken in mijn scherm en hij is dan ook gestopt met de virusscan of waar hij ook mee bezig was en hij heeft de zoomfunctie uitgeschakeld.
    Dit deed hij trouwens ook al bij een andere virusscanner, maar die heb ik verwijderd en vervangen door Avast.

Ik weet echt niet waar het aan ligt, want er zitten geen virussen, enz. op en er staan ook geen overbodige bestanden, enz. op.
    Maar dit lijkt mij niet normaal en slecht voor een MacBook.

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties.

Bijdrager
    Stirf

Gooi die virusscan er eens af, dan zal je ook zien dat je MacBook sneller opstart (je andere draadje).

Bijdrager
    Hansi2124

In de eerste plaats: waarom scan je op virussen? Voor de Mac bestaan deze niet.
    Ten tweede: kan je Avast niet weten dat er alleen dan op je interne hd gescand moet worden?
    Zo nee, dan eerst je externe hd ontkoppelen voordat er wordt begonnen met scannen….

Bijdrager
    Haike

Zelf gebruik ik helemaal geen antivisus software nooit gedaan ook. Maar kun je dat programma geen opdracht geven alleen maar bepaalde schijven te scannen?

Bijdrager
    Haike

Hans was me net voor…:wink:

Bijdrager
    Denise92

Ik vind het persoonlijk een fijner idee om er een virusscan op te hebben, want hij vindt regelmatig bedreigingen/waarschuwingen.
    Volgens mij is het wel mogelijk om hem alleen bepaalde schijven te laten scannen, maar ik ontkoppel de externe schijf in het vervolg wel gewoon, en als hij dan weer een waarschuwing vindt op mijn gewone schijf, dan koppel ik hem weer aan, zodat daar ook de bedreigingen verwijderd kunnen worden.
    Maar hij is nu nog aan het scannen en heeft alweer een waarschuwing gevonden, dus als hij straks klaar is en ik de bedreigingen heb verwijderd, hoeft de externe schijf niet meer gescand te worden.

Bijdrager
    Stirf

Nu ben ik benieuwd naar de waarschuwing. Kan je een schermprint maken van zo’n waarschuwing?

Bijdrager
    Hansi2124

Als je regelmatig iets tegenkomt waarvoor gewaarschuwd wordt, kan je je 2 dingen afvragen:
    Hoe kom ik aan die rotzooi? Wat heb ik dan gedaan?
    Is het inderdaad wel een “bedreiging” waar ik voor word gewaarschuwd?

Sinds 1996 dat ik mijn Macs constant aan het internet heb, heb ik maar sporadisch (1 of 2 keer hooguit) iets van malware op mijn Mac gehad.

Bijdrager
    DJMischaa

-Diepe, diepe zucht.-

Bijdrager
    AppleStef

Wat valt er te zuchten?

Bijdrager
    Haike
    Denise92 op 13 mei 2012

Ik vind het persoonlijk een fijner idee om er een virusscan op te hebben, want hij vindt regelmatig bedreigingen/waarschuwingen.

Dat wordt wel heel interessant want ik heb vanaf 1984 nog nooit een bedreiging of waarschuwing op mijn mac gezien. Of is dat antivirus programma van jou gewoon een beetje op tilt geslagen?

Bijdrager
    AppleStef

Het kan ook een Windows virus zijn dat hij vond.:wink:

Bijdrager
    Denise92

Een printscreen heb ik gemaakt, maar waar kan ik die terugvinden?
    Sorry, maar ik heb er nog maar heel weinig verstand van.

Bijdrager
    AppleStef

Bureaublad.

Bijdrager
    Denise92

Gevonden, maar hoe kopieer ik hem dan in een reactie?

Bijdrager
    AppleStef

Bijdrager
    Denise92

Bijdrager
    Nautdeapplefan

Je moet dus de Img knop gebruiken, je image selecteren en dan wachten tot de link er komt te staan!;)

Bijdrager
    Denise92

Hopelijk is het nu wel gelukt..

Bijdrager
    Haike
    AppleStef op 13 mei 2012

Het kan ook een Windows virus zijn dat hij vond.:wink:

Maar die kan niks op een mac, daar is-ie veel te stom voor..:wink:

Bijdrager
    AppleStef
    Haike op 13 mei 2012

Maar die kan niks op een mac, daar is-ie veel te stom voor..:wink:

Inderdaad, maar je kan hem wel (per ongeluk) doorgeven aan een Windows gebruiker via bijv. een e-mail.

Bijdrager
    Denise92

Hij had net wel de link, maar hij zet die afbeelding dan niet in het bericht.
    Wat doe ik verkeerd?

Bijdrager
    MBPuser

Heb je daarna op ‘voeg toe’ geklikt ?

– klik op ‘Img’
    – klik op browse om je afbeelding te selecteren
    – wacht tot de link in het venster staat
    – klik op ‘voeg toe’

Bijdrager
    Denise92

Het zal wel aan mij liggen, maar ik zie nergens een browse. Wel upload en lmg en voeg toe.
    Het spijt me echt heel erg, want ik begrijp dat jullie willen zien wat voor waarschuwing het is, alleen weet ik niet eens hoe ik die afbeelding in een bericht krijg, dus het spijt me heel erg als ik jullie geduld nu zwaar op de proef stel.:smile:

Bijdrager
    AppleStef

Bijdrager
    MBPuser

Zit je met een iPad online ofzo ?

Bijdrager
    vincentvega

Haike – 1 uur geleden
    Maar die kan niks op een mac, daar is-ie veel te stom voor..
    Inderdaad, maar je kan hem wel (per ongeluk) doorgeven aan een Windows gebruiker via bijv. een e-mail.

Maar je weet toch dat wij “superieure” Mac gebruikers ons daar niet mee bezig kunnen houden :sarcastic:

Bijdrager
    Denise92

Nee, ik zit gewoon met een MacBook.
    Maar ik weet het niet. Dat venster zoals @MBPuser laat zien, krijg ik ook, maar op de plek waar browse staat, staat bij mij lmg.

Bijdrager
    Denise92

Ik bedoel @AppleStef natuurlijk.:smile:

Bijdrager
    Denise92

Maargoed, hij is net weer met alles gestopt, dus ik moet nu weer helemaal overnieuw beginnen.
    Heel erg bedankt voor jullie reacties, maar schijnbaar doe ik iets verkeerd waardoor ik die screenprint niet in een bericht kan krijgen.
    Ik ga hem nu opnieuw laten scannen en hopelijk gaat het nu wel goed.
    Het spijt me dat ik jullie nu dus niet die waarschuwingen heb kunnen laten zien, maar het zijn in ieder geval geen documenten, video’s, afbeeldingen of muziekbestanden.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 37)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.