17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    eerdepeer

MacBook pro coolen met prog

Hi, ik heb ff een vraagje. Ben in het bezit van een 17″ Macbook. Nu wordt deze warmer dan mn 15″ Powerbook, maar als ik hem op mn bed neer leg ofzo, dan koelt ie soms niet goed omdat hij zijn warmte niet lekker kwijt kan, ditzelfde geldt ook als ik een paar zware progs draai. (photoshop, illustrator, itunes en wat msn enzo open) dan wordt ie echt gigaheet.

Is er geen prog waarmee je de fans handmatig ff kan laten blazen? Toen ik de firmware / OSX 10.4.7 update (weet niet meer welke van de 2), begon mn laptop heel even waanzinnig te blazen. Het lijkt me softwarematig wel mogelijk dat te tweaken! Maaar ik kan er niets over vinden.

Inactief
    Anoniem
    ”eerdepeer”

maar als ik hem op mn bed neer leg ofzo, dan koelt ie soms niet goed omdat hij zijn warmte niet lekker kwijt kan

Je moet hem niet op je bed leggen… dan kan hij de hitte niet goed afvoeren.

Bijdrager
    MacBeer

Niet lang geleden postte er hier iemand een tip waarbij je bij de Xenos enkele zeer platte koelboxen kon kopen. Die moet je vullen met water en in de diepvries leggen. Deze dingen zouden volgens mij niet dikker zijn dan een centimeter. Leg die onder de MBP als het te warm wordt. Wel met iets ertussen anders krijg je condensvorming.

Voor op het bed kan je het volgende ding aanschaffen: een iLap.
    Je MBP ligt gewoon op het aluminium en kan de warmte goed wegblazen. Dit ding werkt bijzonder prettig als je even op het bed of op de bank wil zitten met de MacBook Pro.

Bijdrager
    wout3r

Hmm, ik weet dat ’t met Windows wel kan, maar met Mac? Je zou dan gewoon je processor wat minder snel moeten laten draaien.. Zijn vast wel programma’s voor, maar of dat zo fijn is, je snelheid gaat dr dan ook een beetje aan. Ik zou zeggen; gewoon op een bureau blijven werken;) Of een dienblad eronder leggen als je op je bed wil knutselen, dat zal vast ook wel helpen

Bijdrager
    wout3r
    ”MacBjorn”

Voor op het bed kan je het volgende ding aanschaffen: een iLap.

Maar wel 60 euro:|

Bijdrager
    MacBeer

is pittig… maar je hebt er veel plezier aan! De kussens kun je trouwens ook verwijderen. Zit met klitteband vast.

Moderator
    unSOUND
    ”eerdepeer”

Is er geen prog waarmee je de fans handmatig ff kan laten blazen?

Het probleem is dat als je je MacBook op je bed legt, hij altijd iets in de dekens zakt, waardoor de dekens de uitgangen van de fans blokkeren… dat is tevens de reden waarom hij zo warm wordt. Dus de fans harder laten blazen helpt dan niet… daarom is het ook altijd afgeraden om laptops op bed of vloerbedekking te leggen zonder verhoging zoals een iLap o.i.d.

Bijdrager
    JanWeijers
    ”unSOUND”

zonder verhoging zoals een iLap o.i.d.

Of een plankje. Of een stevig boek zoals een atlas o.i.d.

Jan

Moderator
    unSOUND

Daarom staat er ook achter: of iets dergelijks… :wink:

Bijdrager
    wout3r

En mijn oplossing, is dat niet iets?

Moderator
    unSOUND

Maar wat is in hemelsnaam het nut van een nieuwe laptop kopen om vervolgens de kloksnelheid te verlagen ?

Bijdrager
    wout3r

Die oplossing bedoelde ik niet! Ik bedoelde het dienblad.

Bijdrager
    matsoftmac

Is er geen software waarmee je je ventilators kan laten draaien? Mijn iBook word soms ook erg heet.

Bijdrager
    eerdepeer

DAt is toch raar. Als ik mn firmware update gaan de fans ineens wel volop draaien, terwijl ik dat niet met software kan doen. Moet toch op de 1 of ander manier te doen zijn? Het is niet alleen dat hij op mijn bed heet wordt, maar als ik hem idd aan de onderkant een klein beetje afdek (bovenkant bij het scherm kan hij ook wel wat warme lucht kwijt) dan wordt ie echt kokend. (50 a 60 graden ofzo)

Bijdrager
    zjorr

ik heb ooit een dergelijk programmaatje gehad voor mijn windows-notebook.
    Ik moet wel zeggen dat het weinig uithaalt. Een te warme processor laat automatisch de fans draaien, en de fans doen draaien wanneer het niet echt nodig is leverde geen merkbaar verschil op wat performance betreft.
    In een winkel (excell) heb ik wel ooit eens een soort koelplaat zien liggen, die je onder je laptop moest plaatsen en die dan via USB-spanning het boeltje afkoelt. Dat zou dan wél een merkbare versnelling geven.
    greetz

Bijdrager
    Temega

smcFanControl is wat jij nodig hebt: klik!

Bijdrager
    eMacPaddy

iets zegt mij dat hij inmiddels wel een oplossing heeft gevonden :sealed:

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.