4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    roosdewit

MacBook Pro blijft zwart na opstarten

Na jaren trouwe dienst liet mijn MacBook Pro Retina 13” (late 2013) mij onlangs plotseling in de steek. Van het ene op het andere moment bleef het scherm op zwart nadat ik de klep weer opende na een avondje normaal gebruik (slechts 5 minuten dicht geweest).

Handmatig uitgezet door de aan/uit-knop 5 seconden vast te houden en weer opgestart. Het opstartgeluid was te horen maar het scherm bleef zwart. Je zag overigens wel vaag de backlight dus écht zwart is het niet.

Ik heb vervolgens alle reset toetsencombinaties geprobeerd maar geen van allen werkt. Tot slot heb ik mijn MPB via een HDMI kabel aan de tv gekoppeld en de laptop via shift in de veilige modus opgestart. Op de tv was vervolgens mijn inlogscherm te zien en zo kon ik uiteindelijk wél inloggen. Hierna heb ik schijf EHBO toegepast, alles was volgens de test in orde. Daarna heb ik een back-up gemaakt en de MBP met behulp van macOS Recovery gewist en opnieuw OS Sierra geïnstalleerd. Dit alles nog steeds via de tv, terwijl het scherm ‘zwart’ bleef. Nadat de installatieprocedure bijna rond was, het balkje onder het Apple logo vol was werd het tv scherm wit en hoorde ik de voice over waarbij ik door een compleet menu werd geleid via de voice over. Het scherm bleef nog steeds wit en ik heb de laptop uit gezet.

Ik geef het op, ik heb geen idee wat er aan de hand is, maar het is mij duidelijk dat er iets mis is met de communicatie naar het beeldscherm toe. Hopelijk kan iemand mij wat opheldering geven of oplossingen bieden.

Groet,

Roos

Bijdrager
    csteelooper

Als ik het goed begrijp heb je dus wél enige mate van backlight maar geen enkel beeld op je display? Meestal is het andersom: geen backlight maar wel beeld, zichtbaar door met een felle lamp op het scherm te schijnen. In dat geval is de inverter van je scherm naar de grootjes… Heb je een extern beeldscherm beschikbaar? Dat werkt ook zonder dat je veilig opstart wel in deze gevallen…

Ik vrees dat je hoe dan ook te maken hebt met een hardwareprobleem, dus toetscombinaties zoals SMC- of PRAM-reset en dergelijken gaan niet werken… Als het in jouw situatie doenlijk is om met een extern beeldscherm te werken is dat, vrees ik, de enige optie die je rest…

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

In dit artikel worden verschillende oplossingen gegeven waaronder SMC/PRAM reset, GPU switching en zelfs stomweg je wachtwoord intypen gevolgd door return. (Je ziet dus een zwart scherm maar de Mac staat wel te wachten op een inlog gegeven.)

Als dit alles niet werkt is het waarschijnlijk inderdaad de hardware.

Bijdrager
    websania

Ik heb datzelfde ook gehad en na wegbrangen naar Card Services in Zwolle bleek dat het moederbord vervangen moest worden. Dure grap dus, terwijl ik ook gewoon dacht dat de backlight van het scherm stuk was. Succes!

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.