15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    LuxesR

Macbook Pro blijft herstarten

Ik heb een Macbook Pro uit 2011. Ik heb er 16GB RAM in laten zetten en een 500GB SSD. Het is nu een jaar verder na die upgrade en m’n Mac doet ineens erg vreemd. Hij blijft herstarten, soms met 3 tonen, dan forceer ik ‘m om uit te zetten door de powerknop in te drukken. Vaak bij aanzetten blijft hij herstarten uit zichzelf. Soms blijft hij ineens aan zonder herstarten en doet hij het gewoon goed en kan ik er de hele dag mee werken.

Ik heb een uitgebreide hardware test gedaan, toen gaf hij aan dat er niks aan de hand is. Ook heb ik het RAM vervangen om te testen maar ook toen had hij hetzelfde probleem.

Wat zou het kunnen zijn en wat kan ik eraan doen? Ik ben bang dat het aan het moederboard ligt maar hoe weet ik dat zeker?

Inactief
    Anoniem

Als je het oude geheugen nog hebt zou ik dat is terugzetten en kijken hoe de MBP zich dan houdt. Als dat goed gaat, dan weet je waar het aan ligt.

Bijdrager
    LuxesR

Ja dat heb ik al geprobeerd maar toen kwam hetzelfde probleem al vrij snel weer tevoorschijn.

Bijdrager
    GoeieDag

1 tone, repeating every 5 seconds: This indicates no RAM is installed.
    3 successive tones, a 5 second pause (repeating): This indicates RAM does not pass a data integrity check.
    1 long tone while holding down the power button: Indicates an EFI ROM update is in progress on a computer manufactured before 2012.
    3 long tones, 3 short tones, 3 long tones: Indicates EFI ROM corruption is detected and the computer is in EFI ROM recovery mode.

Zeg het maar…

Bijdrager
    LuxesR

Bedankt voor de reactie. Ik denk dat het de tweede is. Zojuist gebeurde het weer, ik heb er even een filmpje van gemaakt:

Uiteindelijk heb ik geforceerd ‘m uit te doen. Die tonen gebeuren niet altijd maar vaak wel. Na zo’n 15 restarts werkt hij nu wel weer naar behoren.

Wat kan ik doen om de RAM wel door de integrity test te laten komen?

Bijdrager
    Moriarty

Probeer eens geheugen te plaatsen in 1 van de 2 RAM bankjes, en test ze om en om.

Het kan zijn dat niet het RAM, maar het RAMslot op je moederbord gaar begint te worden.

Dus, ram modules eruit, om de beurt testen in elk RAM slot individueel.

Je zou eventueel met een externe OS Rember kunnen draaien om te zien of er een RAM probleem is.

Bijdrager
    LuxesR

Ik heb 16GB RAM. Kan ik gewoon 1 van de 2 eruit halen dat er 1 leeg is en kijken of het probleem dan blijft voorkomen? Of moeten beide RAMslots gevuld zijn?

Bijdrager
    Moriarty

Nee, ze hoeven niet beide gevuld te zijn.

Je kunt ze 1 voor 1 testen met elk bankje RAM wat je hebt om te zien of de slots in orde zijn:)

Bijdrager
    LuxesR

Bedankt! Ga ik dat testen.

Bijdrager
    LuxesR

Nou! Gister bleef m’n Mac het gewoon doen (zal je net zien). Vanochtend deed hij weer moeilijk dus heb gedaan wat Moriarty zei. Eerst de bovenste RAM eruit gehaald. Toen ik ‘m aan deed begon hij meteen de piepen, weer uit, toen weer aan, weer begon hij meteen te piepen. Vervolgens weer open geschroefd en de RAM die in de onderste zat in de bovenste gezet. (dus de onderste is leeg) Weer aangezet en hij startte gewoon op naar behoren. Dat doet hij normaal nooit.:D

Dus ik hoop dat hij het nu weer doet. Het onderste RAM bankje is wel leeg maar hoor geregeld dat 8GB RAM mans zat is voor een Mac.

Echter nu de onderste RAM leeg is, kan dat geen kwaad? En als de bovenste kapot gaat, zijn de RAM bankjes te repareren? Of is het dan gewoon tijd voor een nieuwe Mac?

Bijdrager
    Moriarty

Kan geen kwaad hoor, je kunt je Mac prima gebruiken met maar 1 geheugenslot gevuld.

Memorybanks zijn voor zover ik weet niet te repareren, slechts een vervanging van het moederbord kan het probleem oplossen.

Bijdrager
    LuxesR

Kortom, dat is een nieuwe kopen.:p Naja, ik was bijna van plan een nieuwe te kopen (bij de nieuwe Macbook dan) dus ben allang blij dat hij nu nog even mee kan. Ontzettend bedankt voor de hulp Moriarty!

Bijdrager
    GoeieDag

En 8 GB RAM is idd ‘mans zat’ voor een Mac.

Bijdrager
    Moriarty

Graag gedaan – maar ben zeker niet de enige met goede info in dit topic hoor:)

Alles wat er staat is behulpzaam en juist, top dat iedereen zo helpt:)

Bijdrager
    LuxesR

Ja tuurlijk! Jullie ook bedankt THX-1138 en GoeieDag!:D

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.