7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    lpompen

Macbook pro blijft hangen tijdens opstarten

Hallo,

Ik zit met een probleem met mijn macbook pro tijdens het opstarten. Toen mijn vriendin laatst een update liet lopen startte de mac niet automatisch op na de update. Ze heeft daarom zelf maar voor ‘herstart’ gekozen om de update af te ronden. Sindsdien wil de mac niet meer opstarten.
    Na het aanzetten van de mac krijgen we een grijs scherm met het apple logo te zien (geen draaiend wieltje o.i.d.).

Na wat rond gezocht te hebben op verschillende forums heb ik de volgende dingen geprobeerd.
    1. Opstarten is safe mode (Cmd+R) > Schijfhulpprogramma’s > Controleer en herstel schijf ‘Macintosh HD’
    2. Opstarten safe mode (Cmd+R) > Installeer OS X opnieuw
    3. Opstarten safe mode incl. internet (Cmd+Option+R) > Installeer OS X opnieuw.

Geen van bovenstaande opties lijkt te helpen. Hieronder een toelichting op bovenstaande acties.

1. Bij het gebruik van ‘Schijfhulpprogramma’s’ wordt er aangegeven dat er geen fouten aanwezig zijn. Alsnog een schijfherstel doen geeft ook geen oplossing.

2. Als ik deze stappen doorloop kan ik OS X Mavericks opnieuw installeren. Echter wanneer ik de schijf aangeef waarop ik het besturingssysteem opnieuw wil installeren (keuze is dan Macintosh HD) dan moet ik eerst inloggen met mijn Apple account. Wanneer ik dit doe krijg ik de melding ‘Dit artikel is tijdelijk niet beschikbaar’. Op basis van deze melding en wat gezoek op forums kwam ik bij stap 3.

3. Hierbij dezelfde stappen doorlopen als stap 2 (alleen dan de internet veilige modus dus). Bij de keuze op Installeer OS X opnieuw krijg ik hier echter niet de keuze voor Mavericks maar staat er OS X Lion. Als ik dit toch probeer te doorlopen krijg ik de melding dat ik deze niet kan installeren aangezien er een nieuwere versie van OS X op die mac staat.

Ik heb nog wel het e.e.a. gelezen over het toepassen van een installatieschijf op een USB o.i.d. om zo de mac weer draaiend te krijgen. Echter lees ik op andere sites dat ik dan alle bestanden kwijt ben (er is al een tijdje geen back-up meer gemaakt). Deze optie zou ik dus liever niet kiezen.

Veel verder dan bovenstaande opties kom ik dus niet (heb niet echt veel kennis van wat er allemaal op de achtergrond draait ed.). Ik hoop dat er hier mensen zijn die mij kunnen helpen om de Mac weer aan de praat te krijgen.

Groeten, Ludo

Bijdrager
    Blieper

Start eens op met alleen de Alt toets ingedrukt, totdat je een scherm met opstart schijven krijgt…

Welke keuzes heb je dan?

Bijdrager
    lpompen

Dan krijg ik de mogelijkheid tot Macintosh HD of Herstel-10.9.2

Bijdrager
    Blieper

Kun je die wel installeren dan?

Bijdrager
    lpompen

Direct even geprobeerd maar helpt ook niet. Als ik dan dan Herstel-10.9.2 kies en ik dezelfde stappen dan herhaal als hierboven krijg ik ook dezelfde opmerking (het gaat dan om OS X Mavericks).

Bijdrager
    iMad

Als je met CMD + R kan opstarten maak dan eerst vandaar een back-up.
    SchijfhulpProgramma en selecteer de schijf, dan Schijfkopie. Kies bij structuur lezen/schrijven en maak deze back-up op een externe schijf.

Bijdrager
    lpompen

@ Imad,

En daarna de schijf geheel overschrijven bedoel je? Dus dat ik dan alles ‘kwijt’ zou zijn?

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.