7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    J-peters

MacBook Pro bevriest regelmatig

Hi, mijn MacBook Pro (unibody, type 5,3) waarop onder andere draait :

Parallels desktop
    Windows 7
    Microsoft FSX flightsimulator

Het probleem; de batterij heeft er volgens mij flink onder te lijden, gezien de resterede tijd en de Mac bevriest regelmatig. Helemaal vast, alleen hard reboot mogelijk.
    Vraag: heeft iemand een idee hoe dit komt en hoe ik het kan oplossen?

Andere vraag; omdat ik twee grafische kaarten heb, gebruikt Parallels met Windows7 wel de snelle grafische kaart en zo nee, is er een manier om die WEL te gebruiken met FSX?
    (grrr, de flightsim voor de Mac krijg ik niet aan de praat)

Alvast bedankt voor het meedenken.
    Grt, Jan

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

FSX kan je beter niet draaien onder Parallels, dat vertraagt namelijk heel erg. Waarschijnlijk is het systeem hierdoor overbelast (te veel geheugen toegewezen?) en hangt ‘ie. Ik zou je aanraden Windows via Bootcamp te installeren en zo FSX te draaien.

Bijdrager
    Bianco

Het lijkt me ook heel logisch. Je draait Parallels, dit onder Os X, daarin draai je weer een besturingssysteem, waar de systeemeisen ook al niet heel laag zijn, en daarin draai je een programma wat ook niet al te licht is.

Als je, zoals Waffie al stelt, dit onder bootcamp zou draaien, maak je optimaal gebruik van de mogelijkheden van je computer.

Bijdrager
    J-peters

Beste Bianco en Waffie,

Bedankt voor jullie beider reacties. Ik heb namelijk eerst bootcamp geïnstelleerd, met daarop Windows 7, maar dat duurt allemaal een eeuw om op te starten; onder Parallels gaat dat lekker snel.
    Echter ik begrijp jullie punt wel, Mac OS draait altijd mee op de achtergrond en dat kost altijd resources.

Iemand vertelde mij gisteren dat Parallels geen gebruik maakt van de snelle video kaart, weten jullie daar meer van? (volgens hem zou VMWare dat trouwens wel doen)

Groeten,
    Jan

Bijdrager
    Bianco

Ik heb hier een iMac uit 2007, en daar ook via Bootcamp Win7 op geinstalleerd, maar dat valt best mee dat opstarten van Win7. Als het eenmaal draait, dan loopt het ook soepel.
    Ik denk dat je daarin dan een keuze moet maken:
    Iets langer wachten tot het apparaat met Win7 is opgestart, of lekker snel opstarten via VMWare of Parallels, maar dan de grote kans lopen dat het systeem bevriest, en je dit ook weer handmatig moet opstarten.

Volgens mij leidt de laatste keuze ook tot ergernis, omdat je nu eenmaal niet je spel kunt uitspelen.

Maar wat ik wel weet, is dat je binnen de twee pakketten, of het nu VMware of Parallels is, de hardware simuleert. Je draait niet met de hardware, maar een software-emulatie ervan. Dat is altijd langzamer.

Bijdrager
    iep

Zowel Parallels Desktop als VMware Fusion maken gebruik van de 3D mogelijkheden van de videokaart (ze kunnen de videokaart direct aanspreken, hoeft niet via het OS, eigenlijk hetzelfde verhaal als voor de cpu). De enige die dat niet kan is Oracle VirtualBox maar dat zal in de toekomst vast nog wel veranderen. Afhankelijk van de videokaart kan 3d software en games prima draaien in een virtuele machine. Voor zover ik weet heeft Fusion een wat betere OpenGL implementatie waardoor het beter geschikt is voor 3D programma’s. Voor games is het echter Parallels die een streepje voor heeft vanwege hun DirectX implementatie. Uiteindelijk is het nog altijd zo dat je hardware wel snel genoeg moet zijn om het aan te kunnen sturen. Op mijn 2010 mbp wil iets als FS2004 prima, op mijn 2010 mp nog veel beter. Echter geldt hier ook wel dat de instellingen van Flightsim ook enig invloed op de zaak hebben.

Flightsimmen in een vm kan prima mits je hardware voldoende power heeft. Dus dan is de vraag meer, wat zit er in je mbp aan cpu en geheugen?

Owja, zowel Fusion als Parallels maken gebruik van bepaalde frameworks binnen OS X die er voor zullen zorgen dat de snelste videokaart wordt gepakt. Als ik Fusion opstart switch hij bij mij dan ook direct naar de Geforce kaart ipv de Intel (Fusion kan overigens prima op die Intel draaien, heb je alleen geen fatsoenlijke 3D support).

Bijdrager
    J-peters

Hallo Iep,

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Mijn MbPro is een Intel 2.66 Ghz, met twee video kaarten een NVIDIA GeForce 9400M en een NVIDIA GeForce 9600M GT.
    Op zich wel genoeg power aanwezig lijkt me. Anyways, ik heb een soort oplossing gevonden, namelijk X-plane geïnstalleerd gewoon onder OSX, en dat draait als een dolle;-)

Eigenlijk geen oplossing, maar meer een pleister.

Opmerking:
    De instelingen van FSX waren idd van groot belang, als je alles op maximaal zet, qua details dan was het of je met halve power zat te vliegen. Maar goed te lezen dat Parallels wel gebruik maakt van de snelste graphics.

Grt, Jan

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.