17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    zorbatov

Macbook Pro – Batterij/Iphoto/externe schijf/cd-rom schijfe

Gegroet allemaal,

ik bezit mijn macbook pro al ongeveer 27 maanden en heb ondertussen al enkele probelemen …

1) om te beginnen de batterij:

de batterij valt namelijk na 20-15 mins letterlijk uit .. mijn macbook sluit zich volledig af..

2) iphoto:

ik trek de laatste tijd foto’s in raw. En maak soms panorama’s of Hdr’s nu als ik bv een panorama foto wil laden duurt dit echt lang ! ook als iphoto open staat gaat het systeem super traag en na afsluiten blijft dat nogeen half uurtje na zinderen..

3) de dvd/cd rom drive :

deze doet erg raar! en maakt me soms bang… :| soms moet ik mijn dvdtje er 4 keer opnieuw insteken vooraleer hij hem ” accepteert” ook hoor ik van die bizarre sleep geluiden ( alsof hij dingen van binnen raakt als een slijpschijf )

4) Tot slot zou ik graag mijn gehele harde schijf schoon maken.. nu wil ik niet alles kwijt : is het voldoende als ik mijn Mac hardeschijf kopieer en dan plak in mijn externe harde schijf??

( ik bezit trouwes tiger dus geen leopard)

als iemand mij met de volgende problemen kan helpen zou dit fantastisch zijn :)

Bijdrager
    Pieterr

(1) Heb je je batterij al eens opnieuw gecalibreerd? De batterij van uw computer voor de beste prestaties kalibreren.

(2) Hoe vol is je harde schijf?

(3) Dat klinkt niet best. Misschien toch een langsgaan bij je APR.

(4) Ik zou een “bootable kloon” maken van je OS X partitie met behulp van SuperDuper of Carbon Copy Cloner.

Bijdrager
    zorbatov

bedankt voor je snelle reactie

zalzo meteen men batterij is proberen kalibreren

men schijf heeft een vrije ruimte van 10 gb:oops:

Bijdrager
    Pieterr

Hoe groot is je totale schijfruimte? 10GB vrij is niet zo veel. Kun je niet een deel van je bestanden (die je minder vaak nodig hebt) opslaan op een externe schijf?

Bijdrager
    zorbatov

wel ik ga dus probere om ongeveer alles op de externe te zetten..

Foto’s/ films nemen het meeste in

mijn totale schijfruimte:

110gb

en wat is dat een bootable kloon trouwens?? is dit wel veilig als ik alles van de originele harde schijf van mijn macbook verwijder?? er zitten namelijk foto’s en films voor school bij…

Bijdrager
    Pieterr

Een “bootable kloon” is een backup van je OS X partitie waarvan je zelfs kunt opstarten. Als je een bootable kloon van je systeem gemaakt hebt op een externe schijf, dan kun je OS X opstarten van die (externe) schijf door tijdens het opstarten van je Mac de Alt toets ingedrukt te houden, en vervolgens de schijf te kiezen.

Alles wat op je OS X partitie staat, komt ook op de bootable kloon te staan. Dus je foto’s e.d. kun je daar later weer vanaf halen.

Bijdrager
    zorbatov

en dat gaat met iedere harde schijf??

de batterij kallibratie zal volgens mij niet lukken: mijn laptop valt niet meer in sluimtertijd .. hij valt meteen in uit stand..

mag ik trouwens terwijl hij een backup kloon maakt op mijn laptop verder werken??

Bijdrager
    Pieterr
    ”zorbatov”

en dat gaat met iedere harde schijf??

Ja. Tenminste, als aan een aantal voorwaarden is voldaan: Starting from an external USB storage device (Intel-based Macs).
    – Partitie schema: GUID Partition Table
    – Mac OS X 10.4.5 of nieuwer

”zorbatov”

mag ik trouwens terwijl hij een backup kloon maakt op mijn laptop verder werken??

Waarschijnlijk gaat dat wel goed. Maar persoonlijk zou ik de machine even met rust laten (en alle apps afsluiten) als de enige backup gemaakt wordt waar ik later op terug wil kunnen vallen…

Bijdrager
    zorbatov

alvast bedankt voor de info

nog 1 vraagje:P

als ik al een kloon heb en ik wil na een paar maand een nieuwe maar ik moet wel nog alles van te voren hebben hoe gaat dat inzijn werk..

Bijdrager
    Pieterr

Ik begrijp je vraag niet. :?

Bijdrager
    zorbatov

ik heb zonet geprobeerd met super duper maar hij zegt dat men schijf in windows fat is geformateerd en dat het niet gaat

… hij zegt dat ik iets in disk uitility moet doen ( ik weet niet wat )

ps ( er staan al enkele belangrijke dingen op de externe schijf )

Bijdrager
    Pieterr

Als je een bootable kloon wilt maken heeft SuperDuper een eigen partitie nodig (of je hele externe schijf). Als jij op je externe schijf maar één partitie hebt, zul je alle data die er nu opstaat kwijtraken bij het maken van een bootable kloon. Als er dus nog data opstaat die belangrijk is, dan zul je die óf ergens anders heen moeten kopieëren, óf je zult een andere schijf moeten gebruiken.

De foutmelding die je kreeg heeft te maken met de voorwaarden voor het (kunnen) gebruiken van een bootable kloon, zoals eerder genoemd. Zorg ervoor dat het partitie-schema van je schijf op GPT staat, en formatteer de partitie naar Mac OS Uitgebreid (Journaled). Een stap-voor-stap uitleg is hier te vinden: Formatting & Partitioning a Hard Drive in OS X – Tiger and Leopard.

Bijdrager
    zorbatov

oke hartelijk bedankt

ik zal een nieuwe schijf aanschaffen in de komende maand/ maanden

Bijdrager
    defores
    ”zorbatov”

Gegroet allemaal,

ik bezit mijn macbook pro al ongeveer 27 maanden en heb ondertussen al enkele probelemen …

1) om te beginnen de batterij:

de batterij valt namelijk na 20-15 mins letterlijk uit .. mijn macbook sluit zich volledig af..

Op je accu heb je een jaar garantie. Dit valt buiten garantie dus ook buiten Apple Care.
    Alleen zou ik het daar niet bij laten als die stuk is probeer dan alsnog een regeling te treffen (kans is dat je ff moet zeuren dan).

Je batterij zou in feite zo 3 a 4 jaar mee moeten (bij mijn Macbook lukte dat met gemak waarbij de cyclus nog maar op 300 zat).

Dus ff ermee naar een reseller (probeer zelf beetje in te schatten of je dusdanig hebt verbruikt – heel vaak opgeladen en ontladen dus, dan heb je denk ik pech).

Waar je tevens moet opletten is als je batterij zo snel leeg gaat is activiteiten weergave.
    Als daar processen blijven vastlopen dan gaat dit enorm veel stroom vreten en dus met gevolg je accu snel leeg is.
    i.d.g. Is het probleem software matig.

Bijdrager
    defores
    ”zorbatov”

ik heb zonet geprobeerd met super duper maar hij zegt dat men schijf in windows fat is geformateerd en dat het niet gaat

… hij zegt dat ik iets in disk uitility moet doen ( ik weet niet wat )

ps ( er staan al enkele belangrijke dingen op de externe schijf )

Windows nooit in Fat32 formatteren gebruik minstens NTFS.

Bijdrager
    zorbatov

ik heb net bijna nooit vaak geladen en ontladen :s

ik gebruik meestal netstroom…

Bijdrager
    Pieterr

Het is aan te bevelen om je batterijen te gebruiken, dwz regelmatig te ontladen en weer op te laden.
    Zie http://www.apple.com/batteries/

Exercise Your Machine

Lithium-ion polymer batteries need to be used for maximum performance. If you don’t use your device often, be sure to complete a charge cycle at least once a month. Click the links below to add regular reminders to your iCal calendar.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.