12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    cokie

Macbook Pro batterij kalibratieproces onderbreken

http://docs.info.apple.com/article.html?path=Mac/10.5/nl/9036.html

Hoi, morgenavond kan ik mijn Macbook Pro unibody ophalen:) Nu ik heb het internet wat afgeschuimd en dit forum ook natuurlijk ,ivm kalibreren van de batterij. Dus morgen gebruik ik de batterij voor de EERSTE keer. Dan volg ik de procedure van het kalibreren van de batterij (zie link de 6stappen), klopt dit?

Nu, mag je deze procedure onderbreken, ik wil zeggen. Ik ga morgenavond ook gaan slapen LOL Dus mag ik de computer dan ook uit doen wanneer ik de computer gebruik vanaf de batterij (stap 3) en dan vrijdag morgen weer verder werken. Of mag de computer niet worden uitgeschakeld gedurende de kalibratie. En nog een vraagje, stap 5, nadat de batterij volledig is ontladen, mag je de computer gedurende 5 uur niet gebruiken, dus mag je ook het netsnoer niet aansluiten?

thx

Bijdrager
    Josh_b

Ik heb vorige week ook een nieuwe batterij gekregen, en volgens mij is het het beste als je hem helemaal leeg gebruikt in een keer. Dus als je hem aan laat staan als je gaat slapen is hij vanzelf wel een keer leeg. En dan kan je hem die ochtend daarna weer opladen (onder het opladen kan je hem gewoon gebruiken)

Bijdrager
    iJoost

Je hoeft ‘m niet meteen te kalibreren. De accu wordt niet beter of slechter van kalibreren. Kalibreren zorgt er alleen voor dat je Mac beter weet wat hij precies van de accu kan verwachten en dus beter kan voorspellen wanneer ie bijna leeg is. Geen gek idee om dat een keer te doen maar het hoeft zeker niet meteen als eerste.

Meer informatie over de accu’s van je laptop en hoe je ze het beste kunt behandelen vind je hier:

http://www.apple.com/batteries/

http://www.apple.com/batteries/notebooks.html

Bijdrager
    Josh_b

Maar ik kan het je wel aanraden. Ik had er namelijk ook niet aan gedacht en toen voel hij ook uit toen er nog 20 minuten stond, en dan ben je al je werk kwijt. Dus doe het zo snel mogelijk zou ik zeggen

Bijdrager
    iJoost

Of laat de stekker er even in tot je het gedaan hebt. Dat kan natuurlijk ook dan.

Bijdrager
    Josh_b

Zo zie je maar weer dat er genoeg opties zijn:D

Bijdrager
    cokie

dank jullie voor de reacties, maar ben er nog niet helemaal uit, wat moet je nu precies doen met een nieuwe macbook pro?
    Want de ene zegt kalibreren onmiddellijk, de andere zegt iets anders.

In de winkel waar ik de mac heb besteld zei men mij “je kan hem al gebruiken wanneer je de winkel buiten stapt en werken totdat hij volledig ontladen is en dan pas in de stekker steken en volledig opladen, het volledig opladen/ontladen een aantal keer doen en dat is genoeg”

Wat is het nu precies? wat is het beste?
    (ik ben gewoon wat bang, omdat mijn 4 jaar oude ibook zijn batterij na 1,5 jaar al volledig kapot was. ging, zonder adapter, 30min mee)

Bijdrager
    Josh_b

Het is wat je zelf wilt. Zoals iJoost zegt het is niet slechter voor de batterij als je het niet meteen doet. Maar houd er dan rekening mee dat de tijd die OS X aan geeft niet klopt en hij eerder kan uitvallen. Dus ik zou het gewoon doen wanneer het je uit komt.

Bijdrager
    Eelke

Ga je computer nou eerst maar eens lekker gebruiken en zie 2 maand later maar verder.

Lees wel even wat achter de links staat die iJoost geeft. De voornaamste reden van het slecht worden van je batterij is het volledig ontladen of ”stilstaan’ van je batterij.

Bijdrager
    wouwout

lees de adviezen van apple goed door (zie link in eerdere post) en luister niet naar al die onzin verhalen over X keer opladen en leeglopen. Veel van die verhalen stammen nog uit het tijdperk van de cadmium (dacht ik?) batterijen.

Kalibreren doe je pas als je batterij raar begint te doen, dus aangeeft dat hij nog 15 minuten kan en een minuut later afsluit (daar raak je overigens geen werk mee kwijt want er wordt een image op de HD opgeslagen). Kalibreren zorgt ervoor dat de informatie over de batterijcapaciteit en de echte capaciteit weer overeen komen.

Ik werk 2,5 jaar op een macbook, 533 batterijcycles en haal nog steeds bijna 3 uur intensief werk uit de batterij. Heb denk ik 3 keer gecalibreerd. Hij wordt de laatste tijd iets minder krachtig, merkte ik. Maar is niet onverwacht en nog steeds bruikbaar.

Bijdrager
    Josh_b

Nou bij mij deed de nieuwe het meteen niet goed en viel hij bij ongeveer 15 minuten uit. En nergens een “image” te bekennen. Alles wat niet opgeslagen was was gewoon weg.

Bijdrager
    palahala
    ”Josh_b”

Nou bij mij deed de nieuwe het meteen niet goed en viel hij bij ongeveer 15 minuten uit. En nergens een “image” te bekennen. Alles wat niet opgeslagen was was gewoon weg.

Inderdaad, die ervaring had ik ook met een nieuwe accu.

(Ik heb zelfs meerdere keren moeten kalibreren en van alles gereset, zoals de SMC, voordat mijn MacBook niet meer onverwachts stopte zonder Safe Sleep… Ik weet niet wát de oplossing was, maar kalibreren bij een nieuwe accu kan in ieder geval geen kwaad…)

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.