23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    JM-Y

Macbook Pro batterij (eind 2008 versie)

Jullie zullen wel denken, gaan we weer!, maar ik kom er zelf toch niet helemaal uit. Mijn macbook (van eind 2008) gaat naar mijn beleving veel minder lang mee als vooreen. Logisch dacht ik eerst als ik naar de leeftijd van het beestje kijk. Maar nu herinnerde ik mij dat een batterij minstens 300 cycli mee moet gaan zonder meer dan 20% capaciteit te verliezen? Klopt deze gedachte en kan ik met de staat van mijn batterij terug naar de reseller om deze (eventueel gratis) te laten vervangen?

screenshot van coconut:

Bijdrager
    LighScan

Heb je al is getracht de batterij te kalibreren?

Bijdrager
    Pieterr

Teruggaan naar de winkel: Je kunt het altijd proberen, maar ik geef je weinig kans.

Zoals LighScan zegt: al eens gecalibreerd?
    Lees ook dit nog even: http://www.apple.com/nl/batteries/notebooks.html

Bijdrager
    JM-Y

Afgelopen week twee maal gekalibreerd om te kijken of dit het probleem oplost. Hiernaast ook maar een Pram reset geprobeerd maar beiden zonder succes. Zal van de week eens bij A-mac binnen lopen om te kijken of ze iets voor mij kunnen betekenen.

Bijdrager
    bgielink

Ik denk dat je recht hebt op een nieuwe batterij… 46 % na 200 cycles is erg mager. Ik heb overigens het omgekeerde met mijn mid-2009 die heeft na 106 cycles nog steeds 100% battery life… misschien hebben ze die geintergreerde batterij wel iets te goed gemaakt:)

Bijdrager
    gsmaster

Mijn macbook pro is van een zelfde leeftijd en heeft ook ongeveer 200 cycles en de capaciteit staat nu op 67%. Heb hem wel bijna altijd volledig opgeladen en gebruikt tot hij volledig plat was…

Moderator
    unSOUND
    gsmaster op 27 juni 2010

Heb hem wel bijna altijd volledig opgeladen en gebruikt tot hij volledig plat was…

…wat juist funest is voor dit type accu’s…. :thumbsdown:

Bijdrager
    gsmaster

Hij gaat wel nog twee uur mee zonder opladen… Denk niet dat dit een slecht resultaat is voor een laptop van meer dan 2 jaar oud…
    Ken mensen die met een laptop van 2 jaar oud de stekker nodig hebben… Anders geraakt hij niet opgestart.

Bijdrager
    MacBeer2

Geen garantie helaas. De accu is al meer dan een jaar oud. Als je binnen een jaar merkt dat hij achteruit gaat en dan onder de 300 cycli zit dan kan je onder garantie een andere krijgen. Nu is hij gewoon ‘used’ zoals dat heet.

Bijdrager
    LighScan
    bgielink op 27 juni 2010

Ik denk dat je recht hebt op een nieuwe batterij… 46 % na 200 cycles is erg mager. Ik heb overigens het omgekeerde met mijn mid-2009 die heeft na 106 cycles nog steeds 100% battery life… misschien hebben ze die geintergreerde batterij wel iets te goed gemaakt:)

Als je een batterij goed onderhoud, dan behoort die ook een dergelijk levensduur te hebben. Mijn “gewone” MacBook van eind 2007 heeft, dankzij oplettend met onderhoud om te gaan, nog steeds een uitstekende levensduur:
    http://img408.imageshack.us/img408/6914/screencapturexr.png

Bijdrager
    iVOO

ik zit op 447 cycli en 98% health….niet slecht dacht ik zo….Alu macbook eind 2008. Misschien moet je eens testen hoe erg die capaciteit achteruit is gegaan door eens normaal te werken tot de batterij leeg is…wie weet is het een softwarematig probleem.

Bijdrager
    jerome

Ik heb hetzelfde, mijn mbp accu (ook 2008) was na een klein jaartje naar zijn grootje met nog geen 300 cycli, maar kreeg geen nieuwe. Heb er toen 1 gekocht voor 129,- die n n 14 maanden weer op is. Ik gebruik hem niet eens zoveel, alleen als ik op pad ga. Hij heeft nu 179 cycli en de accu is nog 25%. Best waardeloos eigenlijk. Heb hem bij een serviceprovider na laten kijken en die sturen de gegevens naar Apple. Ik schat zelf in dat ik niet veel kans maak op basis van de vorige keer. Accu is gewoon geen garantie buiten het eerste jaar.

Ik ben trouwens wel benieuwd hoe dat juridisch zit;

vergelijkend geval?:
    http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies_over/Elektronica_en_huishoudelijke_apparatuur/Garantie/Veelgestelde_vragen/Mijn_dure_mobiele_telefoon_doet_het_na_anderhalf_jaar_niet_meer_De_verkoper_zegt_dat_hij_niets_voor_me_kan_doen_omdat_ik_geen_garantie_heb_bijgekocht_Is_dat_zo

Apple Care ???
    http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies_over/Elektronica_en_huishoudelijke_apparatuur/Garantie/Basisinformatie/Extra_garantie_bijkopen

Bijdrager
    J-P-H

Sommige accu’s zijn sneller klaar dan andere.
    In andere topics is hier al veel over gepraat.

Ook consumentenrecht gaat niet helpen.
    Flink zeuren bij APR geeft je nog een beetje hoop.
    Wie weet…
    Apple doet niets (en ik spreek uit ervaring).

Bijdrager
    MacBeer2

APR’s doen alleen wat voor je als zij die accu weer bij Apple kunnen claimen. Mogen jullie eens raden welke vinger Apple naar een APR uitsteekt als ze zo’n verzoek indienen.
    Nieuwe kopen dus.

Bijdrager
    jerome

Vandaag bericht gehad dat mijn accu niet onder garantie regeling valt omdat hij 14 maanden oud is.

Richtlijnen:

Binnen een jaar of binnen 300 cycli moet de accu nog 80% capaciteit over hebben. Na 300 cycli of 1 jaar vervalt de garantie of coulance regeling. In mijn geval had de accu na 14 maanden nog 25% capaciteit over terwijl er maar 179 cycli in het systeem staan. 2 maanden geleden deed de accu het nog prima. Ik heb me overigens aan de voorschriften over accu’s gehouden en gebruik de accu maar een paar keer per week, alleen als ik op pad ga. In desktop situatie zit er geen of een oude accu in.

Als je Applecare hebt valt de accu volgens de medewerker van Apple wel onder de garantieregelling. Afgezien van het feit dat AC voor een macbookpro 349 euro kost vind ik dat krom.

Op consuwijzer staat dat je uit mag gaan van de gemiddelde levensduur van een product en recht hebt op gratis reparatie. Geeft Apple hiermee zelf niet aan dat

– je na 300 cycli nog 80 % capaciteit moet hebben
    – de accu indien je extra betaald 3 jaar garantie heeft?

Dat extra betalen is een beetje krom als ik de richtlijnen op consuwijzer lees.
    Ga ook nog eens bij de consumentenbond informeren, kwam wat postst tegen waar ze de vloer aanvegen met de Apple Care constructie.

Ik baal er echt van, MBP nu 2,5 jaar oud en voor de 2e keer moet ik een nieuwe accu kopen van 129,-. Zelfs de verotte Asus van een gezinslid loopt al meer dan 3 jaar op dezelfde accu en die kan nog langer werken op de accu.

Valt me erg tegen, uitermate slechte afthersales

Bijdrager
    J-P-H

Welkom bij de club :grin::sad:
    Apple is niet alleen maar halleluja.

Bijdrager
    JM-Y

Ik dacht dat de batterij niet onder applecare viel? Had na het lezen van de berichten de hoop opgegeven maar als er nog wat valt te halen op grond van applecare zal ik toch even mijn Macbook na laten kijken.

Bijdrager
    MacBeer2
    jerome op 01 juli 2010

Geeft Apple hiermee zelf niet aan dat
    – je na 300 cycli nog 80 % capaciteit moet hebben
    – de accu indien je extra betaald 3 jaar garantie heeft?

Wat Apple aangeeft is dat je de accu onder garantie vervangen krijgt wanneer deze binnen een jaar minder dat 80% laadcapaciteit binnen 300 cycli heeft. Dat ‘binnen een jaar’ ben je vergeten. Heb je AppleCare dan geldt dit niet en zou je maximaal 3 jaar lang kunnen profiteren van gratis omruilen van je accu.

Er is he-le-maal niets mis met het product AppleCare. Het gaat steeds mis omdat mensen zich niet goed inlezen en berichten van anderen klakkeloos overnemen zonder daarbij enig onderzoek te doen. Websites als ConsuWijzer zijn heel goed maar ook daar moet je heel goed opletten want je leest zo over het stukje over ‘bewijslast’ heen. Ik heb in de jaren dat ik bij een APR werkte iedere dag wel hiermee te maken gehad. Mensen praten elkaar maar na maar snappen niet dat je in Nederland te maken hebt met omgekeerde bewijslast en dat dit vaak in de weg staat bij het verkrijgen van een verlengde garantie (Consumer Law Claim).
    AppleCare is een servicepakket dat o.a. bestaat uit het geven van (bij CPU’s) 2 jaar extra garantie. In Nederland is dat dus 3 jaar in totaal. De bewijslast waarmee consumenten worden opgezadeld komt hiermee te vervallen. Als jij AppleCare koopt hoef je dus nooit wat te bewijzen en worden reparaties die onder de garantie vallen altijd kosteloos voor je uitgevoerd.
    Accu’s zijn hier wel eens een uitzondering op omdat dit gebruiksvoorwerpen zijn. De capaciteit van een accu gaat namelijk altijd omlaag, hoe je ‘m ook gebruikt. Die 80% regeling is gewoon voor Apple een afkappunt.

Bijdrager
    Sachin

Wie een MacBook Pro heeft van voor het Unibody tijdperk moet om de 1,5 jaar een nieuwe batterij kopen van € 129! Zelfs als je de batterij onderhoud zoals het moet. Vandaag kwam daar nog een nieuw voeding van € 79 bij. De kwaliteit van die onderdelen zijn onverantwoord slecht voor zo’n duur toestel! Heeft er iemand ervaring met een goede batterijen van derden? Volgens een review van Modmyi is de batterij van Fastmac nog erger.

Moderator
    unSOUND

Nou, dat klinkt wel heel erg generaliserend…

Mijn broer heeft ook een 3rd party accu gehad, was een regelrecht drama, nog los van het feit dat hij lang niet zo netjes was afgewerkt als de originele.

Bijdrager
    J-P-H

Mijn accu stijgt boven zichzelf uit dus alles is mogelijk :sarcastic:

Bijdrager
    jf
    MacBeer2 op 02 juli 2010

Er is he-le-maal niets mis met het product AppleCare.

Alleen jammer dat je in feite ook mede betaalt voor garantie die je bij steeds meer merken gewoon standaard krijgt (in ieder geval dan het tweede jaar) en geen-gezeik-service in een aantal gevallen waarbij Apple sowieso die service ook wettelijk al had moeten leveren. Ik blijf het jammer vinden dat Apple zich in dat aspect niet ook wat meer een premium merk toont door juist ook daar premium service te bieden.

Dat gezegd hebbende: de batterij van onze pré-unibody MBP was na drie jaar zover dat hij onder het uur gebruiksduur viel, waarbij het vooral vervelend was dat hij niet meer waarschuwde dat het bijna zo ver was. Da’s alvast langer dan de windows-laptop die we daarvoor hadden (die had na 2 jaar al een zo goed als onbruikbare accu). En voor net iets meer dan 100 euro kunnen we als het goed is weer even vooruit, terwijl voor die windows laptop simpelweg geen vervangende accu meer te vinden was.

Moderator
    unSOUND
    J-P-H op 01 april 2011

Mijn accu stijgt boven zichzelf uit dus alles is mogelijk :sarcastic:

Dan zal hij wel bol staan… met al die extra powerrr…:grin:

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.