29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)
  • Q:
    Bijdrager
    Luuksweb

MacBook Pro backuppen, maar hoe?

Goedemiddag,

Ik zou graag mijn MacBook Pro uit begin 2011 willen backuppen met Time Machine.
    In deze MacBook zit een 320GB SATA-schijf.
    Nu heb ik de keuze of ik haal een harde schijf uit een oude Windows computer (moet nog even kijken welke capaciteit deze heeft, maar volgens mij wel meer dan 320GB) en vervolgens koop ik een HDD Docking Station via Conrad erbij of ik koop via Conrad een externe harde schijf.
    Zal de eerste optie al voldoen (aangezien dit toch goedkoper is)?
    Of gaat dit niet werken of kan ik beter voor optie twee gaan?
    Heeft er iemand ervaring met een van deze twee opties of een goede externe harde schijf of HDD Docking Station?

Ik weet dat hier al veel over gevraagd en geschreven is, maar veel posts zijn al weer redelijk oud (er zijn inmiddels toch wel weer betere technieken zoals USB 3 ;)) of ik kon mijn antwoord daar niet vinden.

Alvast bedankt voor het reageren.

Met vriendelijke groet,
    Lukas

Bijdrager
    Koning Frank

Als de oude harde schijf nog werkt, dan is dat voldoende. Er zijn trouwens wel goedkopere ‘docking stations’ te vinden, zoek maar op hard disk enclosure.

Bijdrager
    Luuksweb

Bedankt voor je snelle reactie.
    Zo te zien biedt Conrad die ook aan: http://www.conrad.nl/ce/nl/category/SHOP_AREA_17129/PC-behuizingen-netvoedingen.
    Ik heb nog niet verder gekeken.
    Wat is het verschil tussen een docking station en een behuizing?

Bijdrager
    Luuksweb

Ik had verwacht dat de oude computer een grote harde schijf zou hebben, maar hij heeft slechts een harde schijf van 122GB (C:) en 110GB (D:).
    Nu zou ik dit kunnen opsplitsen (als dit überhaupt wel kan), maar om het overzicht te houden is dit denk ik niet handig en dan heb ik ‘slechts’ 232GB.
    Ik gebruik nu op mijn Mac 166,88GB, maar ik wil niet dat ik zometeen niet meer volledig kan backuppen.
    Dus dan zal ik toch voor de tweede optie gaan (externe harde schijf).
    Heeft iemand hier een advies voor?

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
    Lukas

Bijdrager
    TheBigZ
    Luuksweb op 13 april 2013

Dus dan zal ik toch voor de tweede optie gaan (externe harde schijf).
    Heeft iemand hier een advies voor?

Koop een compacte schijf (1TB voor circa €70) die te gebruiken is zonder aparte voeding.

Bijdrager
    Luuksweb

Bedankt voor je advies.
    1TB voor €70,- is niet duur, maar ik heb niet meer dan 320GB nodig eigenlijk (aangezien er ook niet meer op mijn MacBook past).
    Maar in ieder geval bedankt voor je advies.

Met vriendelijke groet,
    Lukas

Bijdrager
    penseel
    Bijdrager
    Luuksweb

Ik wil mijn geheugen niet uitbreiden, maar ik wil mijn bestanden ook extern opslaan.
    Dit wil ik doen tegen mogelijke schade, diefstal, etc..

Bijdrager
    Luuksweb

Deze externe harde schijf bij Bol.com ziet er erg aantrekkelijk uit.
    Alleen staat Mac er niet bij bij ‘compatibel’.
    Is het toch mogelijk om hem voor mijn MacBook Pro te gebruiken met OS X 10.8.3?
    Ik kwam er overigens net achter dat mijn MacBook Pro twee USB 2.0 poorten bevat in plaats van USB 3.0.

Met vriendelijke groet,
    Lukas

Edit:
    Deze externe harde schijf bij MediaMarkt ziet er ook goed uit, maar ook hier staat OS X 10.8 er niet bij, maar bij de overige OS X versies staat formatteren.
    Is het dan toch mogelijk deze te gebruiken?

Bijdrager
    Luuksweb

Mijn eerste vraag is beantwoord door een review die onder het artikel staat.

Waarschijnlijk een prima product maar niet te gebruiken voor een Mac! Hiervoor moet je het duurdere “for Mac” model voor kopen!

Bijdrager
    Luuksweb

En hierbij de Mac versie van het product dat ik al eerder aangaf.

Geblokkeerd
    Anoniem

Dus je hebt een laptop van 2,500 euro en je wil een backup maken op een OUDE harddisk.
    Komop. Het is je “backup”. Als je even 70 euro inverteer heb je een nieuwe harddisk met omhulsel er omheen.
    En klein beetje meer investeren en je hebt een nas servertje die draadloos je time machine zijn ding kan doen.
    Neem aan dat je macbook pro wel eens meeneem.
    Weer een extra stekkertje erin doen als je thuis komt, voor de harddisk. Weer een USB ingang kwijt.
    You feel me ?

Bijdrager
    Luuksweb

Ik heb een MacBook Pro van €1100,- ofzo, maar deze is volledig gefinancierd door mijn ouders destijds.
    Ik wil ook best €70,- investeren en ik merk nu ook op dat de producten die ik vind ongeveer dezelfde prijs hebben als die van TheBigZ (hoewel ik daar overigens niet als compatibel OS X 10.8 tussen zie staan).
    Ik neem mijn MacBook Pro inderdaad wel eens mee, maar als ik vind het niet erg om een extra stekkertje erin te doen.
    Gewoon ’s nachts backuppen en het probleem is opgelost.

Geblokkeerd
    Anoniem

Vroeger, moest je alles nog keihard zelf bij elkaar sparen en daar hard voor werken ;).

Bijdrager
    Luuksweb

Bedankt voor de link penseel.
    Ik ga ernaar kijken.
    MEEUW, :lol:.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Time Machine maakt ‘incremental backups’. D.w.z. dat elke keer als er iets op je interne HD veranderd is het er bij geschreven wordt. Daardoor kan een TM backup veel groter worden dan de interne schijf. Dus minimaal 1TB is gewenst. Hou er verder rekening mee dat TM geen archiveringsproces is, het reflecteert de inhoud van je hd op een zeker moment in de tijd. Is je externe TM schijf vol, dan worden de oudste backups verwijdert en soms kan dit dan betekenen dat een bestand dat je wilde bewaren weg is als je dit later van je interne gewist had.

Bijdrager
    TheBigZ

1TB voor €70,- is niet duur, maar ik heb niet meer dan 320GB nodig eigenlijk (aangezien er ook niet meer op mijn MacBook past).

Time Machine bewaart meerdere versie van dezelfde bestanden als ze gewijzigd zijn. Het is zeker niet uitgesloten dat je na enige tijd een hoeveelheid backupdata hebt die groter is dan de omvang van je interne schijf. Met andere woorden, die 1TB is zo gek nog niet als je 320GB intern hebt.

Bijdrager
    TheBigZ

Ik wil ook best €70,- investeren en ik merk nu ook op dat de producten die ik vind ongeveer dezelfde prijs hebben als die van TheBigZ (hoewel ik daar overigens niet als compatibel OS X 10.8 tussen zie staan).

Zo’n beetje iedere USB schijf die je vandaag de dag wilt kopen is compatible met de Mac. De toevoeging “for Mac” wordt alleen gebruikt om mensen extra geld uit te broekzak te kloppen. En er zijn er nog altijd genoeg die daar ook intrappen…

Bijdrager
    Ree

Lang niet altijd, TheBigZ,

For Mac wil namelijk ook wel eens betekenen;
    * Pre-Formatted for Mac
    of
    * Met FireWire 800 aansluiting (wat sneller is dan USB2 en op een MBP zonder USB3 de snelste aansluiting is)

Uiteraard, als het verschil ALLEEN het Pre-Formatted for Mac is, dan is het geldklopperij, maar je moet niet alles over één kam scheren.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Er zijn echter ook schijven waar wel eens op staat: “certified for Time Machine”. Wat net zoiets is als RAM dat speciaal getest is voor een Mac.
    Ze zijn zeer zeldzaam, maar er zijn drives waar TM een probleem mee kan hebben ook als de schijf juist geformatteerd is.

Bijdrager
    TheBigZ

Ree is iemand die er ooit ingetuind is. Dat “pre-formatted for Mac” is flauwekul. Je kunt zelf opnieuw zo’n USB schijf formatteren naar “Mac OS Uitgebreid” met Schijfhulpprogramma.

Wel even bij de les blijven, Ree, er staat: iedere USB schijf. Over Firewire heb ik het niet gehad.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

FireWire drives zijn geloof ik ook betrekkelijk zeldzaam (net als een camera met FW). Bij de MM ligt er geen één in de schappen met FW. Ze zijn er wel, maar dan op de afdeling van Apple waar ze gelijk een stuk duurder zijn dan de USB drives.

Bijdrager
    computer space

HWS heeft je windows machine één grotere schijf van 250Gb, misschien nog groter als er ook nog een recovery partitie op zit. Lijkt me sterk dat het er echt 2 zijn. Die C en D zijn hws 2 volumes op dezelfde harddisk, en kan je met schijfhulpprogramma vervangen door één mac-formatted volume. Maar een klein USB powered 2,5 inch extern schijfje hoeft ook maar een paart tientjes te kosten.
    Bij 250Gb kan het trouwens met wat pech ook nog een IDE schijf zijn. Heeft ie een dunne gele/rode datakabel of zo’n brede grijze met tientallen draadjes naast elkaar? Bij zo’n brede (IDE) kun je er eigenlijk niks mee.

Bijdrager
    Luuksweb

Goedenavond,

Zo te zien zijn er veel reacties geplaatst.
    Mijn dank daarvoor.

Hendrik, bedankt voor de verdere uitleg van Time Machine.
    Ik denk dat het dan toch handiger is om 1TB of misschien zelfs 2TB te nemen.
    Dat bestanden die ik op mijn externe schijf nog had willen bewaren, maar van mijn interne schijf zijn verwijderd zal denk ik niet tot zelden voor gaan komen en dat zal dus geen probleem opleveren (als ik iets verwijder is dat weloverwogen).

TheBigZ, Hendrik en Ree, verder over ‘for Mac’ bedankt voor de tip.
    Ik zal erop letten dat ik niet teveel geld betaal voor hetzelfde product.
    Formatteren kan toch heel gemakkelijk via ‘Schijfhulpprogramma’ (ook als m’n MacBook de indeling niet ondersteund)?
    Ik denk niet dat ik FireWire ga nemen.
    Zoals jullie al aangeven is dit sneller dan USB 2, maar zeldzaam en gelijk ook een stuk duurder.
    Zolang ik niet meer dan een nacht hoef te backuppen vind ik het niet erg dat hij er heel langzaam over doet.

Computer space, ik heb de computer zelf (nog) niet opengemaakt.
    Ik heb gewoon via Windows gekeken hoeveel schijfruimte er was.
    Vandaar ook het C: en D: gedeelte.
    Het is dus heel goed mogelijk dat het een grote schijf is.
    Ik begrijp alleen niet waarom je ‘klein’ USB powered 2,5 inch extern schijfje zegt.
    Bedoel je daarmee dat ik ook gewoon een externe schijf kan kopen en dus niet de schijf uit die andere computer te halen?
    Zou je je nader kunnen verklaren?

Ik denk dat ik morgen wel weer even tijd heb om me er verder in te verdiepen.
    In ieder geval heel erg bedankt voor alle reacties en alvast bedankt voor de nieuwe reacties.
    Ik blijf natuurlijk altijd open staan voor suggesties, aanraders en tips.

Met vriendelijke groet,
    Lukas

Bijdrager
    penseel

Je kan ook een 3.5inc. harde schijf gebruiken zie mijn link, http://tweakers.net/categorie/334/externe-harde-schijven/producten/ zeker nog niet gelezen.

Bijdrager
    Luuksweb

Goedenavond penseel,

Ik ben inderdaad vergeten jouw link te bekijken en ik heb nu ook niet de tijd deze wel te bekijken.
    Ik ga hem zo snel mogelijk bekijken.
    In ieder geval bedankt voor het herinneren.

Met vriendelijke groet,
    Lukas

Bijdrager
    Luuksweb

Goedenacht,

Omdat ik de knoop wil doorhakken koop ik de harde schijf maar gewoon via Bol.com en heb ik deze uitgekozen: http://www.bol.com/nl/p/buffalo-technology-hd-pcu2-ministation-1-tb-usb-2-0/1003004012513185/.
    Het klopt toch dat deze externe schijf gewoon werkt op mijn MacBook Pro 13″ (begin 2011)?

Alvast bedankt voor de reactie.

Met vriendelijke groet,
    Lukas

Bijdrager
    Luuksweb

Inmiddels heb ik hem gewoon besteld.
    Op de site van Buffalo Technology zag ik dat hij werkt met Mac.

29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.