10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    Fritzer

macbook pro / air 2015

Beste allemaal,

ik ben op zoek naar een nieuwe laptop. Ik heb de 2012 air met i5, 8 gb RAM en 128 SSD en die bevalt nog prima. Er is echter een 2e laptop nodig vanwege meer thuiswerken (voor een desktop is geen ruimte). Nou is de air nog steed meer dan voldoende voor wat ik ermee doe (tekstverwerken, foto’s bewerken, browsen), maar ik twijfel een beetje tussen air /pro 2015 vanwege het scherm en het feit dat de prijzen niet heel veel schelen. Ik lees erg veel op de laptop, soms uren achter elkaar en moet regelmatig scans bekijken (CT-scans, vanwege werk in ziekenhuis). Ik vraag me af in hoeverre de resolutie van het retina scherm hierbij van meerwaarde is.
    Ik heb tot nu toe al mijn producten bij apple retailer gekocht, maar ik zie nu dat de pro 2015 (8 GB RAM, 128 SSD, i5) op diverse sites voor 1300 euro wordt verkocht en bij retailers is hij 1449. Iemand ervaring met bepaalde de ” niet apple retailers”? En hoe kan het eigenlijk dat de prijs zoveel scheelt? Daarnaast vraag ik me af of apple wel eens eindejaars aanbiedingen heeft. Ik weet dat het beleid van apple niet voorspelbaar is, maar mocht iemand acties van de afgelopen jaren herinneren, dan hoor ik het graag. Ik heb de laptop voor 1 januari nodig.

ik hoor het graag van jullie.

Bijdrager
    SvS

Gewoon doen, goedkoopste pakken met de juiste specs.
    Retina scherm erg mooi. Pro 2015 compleet met aansluitingen en SD card, ik zou het wel weten als het gewicht geen rol speelt.
    En dan met Apple Care heb je 3 jaar garantie.
    Dan maakt het niet uit waar je het gekocht hebt!

yourmacstore heeft regelmatig interessante aanbiedingen. (nee, ik heb er geen aandelen)

Bijdrager
    SvS

Wel wil ik er even aan toevoegen dat ik even zou googlen hoe het met service van die winkels gesteld is. Via Trustpilot, andere reviews of ook tweakers reviews over betreffende winkels.

Bijdrager
    Fritzer

@svs
    Thanks!
    ik zal zeker eens gaan zoeken naar reviews over die andere stores. Ik ga ook maar eens vragen wat ze bij de lokale apple retailer kunnen doen, maar daar zal ik me maar niet al te veel bij voorstellen.
    Ik heb nooit apple care gehad en was het ook niet echt van plan. Huidige Air is in 4 jaar tijd nog niet 1 keer vastgelopen.
    Yourmacstore geeft “3 jaar garantie”. Vraag me af wat dat precies voorstelt. Was destijds met Dixons ook iets mee kan ik me herinneren. Weet iemand precies wat het voordeel is van een apple retailer (qua garantie). Ik ga erheen voor de service en omdat ik het fijn vind een lokale zaak binnen te lopen. Heb daar best een paar tientjes voor over, maar 150 euro vind ik wat veel.

Bijdrager
    Shmoo

Ik zou 100% voor de Air gaan die is namelijk iets goedkoper en dan zou ik er een monitor bijnemen zodat je een lekker desktop formaat krijgt. ik bedoel als je er uren naar moet kijken..

Koop je nu een MacBook Retina en blijf je die 2012 Air erbij gebruiken dan krijg je al heel snel het probleem dat je verschil in schermen gaat zien. Voor het geen dat jij doet heb je echt geen Retina nodig en Retina is leuk wanneer je alles Retina hebt. Heb je 9 devices met Retina en je moet dan één Air gebruiken zonder Retina dan ga je je daar aan lopen ergeren.

Koop een Air, daar ben je aan gewend, denk ook aan het toetsenbord + de body die schuin afloopt. Dat Pro heeft dit niet dus dat wordt een andere manier van typen aanleren. Je wend daar natuurlijk wel aan maar niets is fijne wanneer je overal gewoon dezelfde houding hebt.

Ik zou 100% voor die Air gaan en als je er plaats en budget voor hebt gewoon een eenvoudige monitor erbij nemen. Dit hoeft ook echt geen dikke specs te zijn maar gewoon iets dat een lekker formaat heeft zodat je thuis niet steeds naar een 13″ laptop scherm zit te kijken.

Bijdrager
    Fritzer

@shmoo

Ik ben misschien niet helemaal duidelijk geweest. Ik deel nu laptop met mijn vriendin. Omdat ik straks veel thuis moet werken en de laptop vaker mee moet nemen, komt er een 2e. Oude air gaat naar mijn vriendin, ik koop een nieuwe. Ik ga dus niet steeds wisselen van laptop.
    Daarnaast is er simpelweg geen ruimte waar een monitor kan staan. Eettafel = bureau. Dus aparte monitor is echt geen optie.

Is het echt zo wennen van air naar pro? Is toch zelfde toetsenbord?

Moderator
    Mac Daddy

Alles went uiteindelijk. Ik heb net een iPhone 7 en vond de niet fysieke home knop ook raar aanvoelen. Een dag later eigenlijk al niet meer. Ik raad aan om hem wel even in het echt te proberen.

Maar over je twijfel tussen Air en Pro. Ik snap je argument over retina heel goed. Ik heb ooit bewust gewacht totdat er een iPad met retina scherm was bijvoorbeeld. Omdat lezen dan een stuk prettiger is.
    Voor je werk heb jij de rekenkracht niet nodig. Ik zou ook zeker voor een 13inch goedkoopste model gaan. Je kan uiteraard ook aan de MacBook denken, maar die enkele USB-C (en een mini jack) zou een argument kunnen zijn om dat niet te doen.

Bijdrager
    iep

Als je alleen een laptop kunt gebruiken zou ik naar de Pro gaan vanwege het retina scherm. Dat heeft een hogere resolutie waarbij iedere pixel in het scherm ook gekoppeld wordt aan iedere pixel in het plaatje. Je ziet daardoor meer aan de foto maar ook in hogere resolutie wat bij de beoordeling van een foto (of dat nou eentje uit een gewone camera is of van een CT-scanner) gewoon een heel stuk prettiger werkt. Het scherm van de Pro is ook een hogere kwaliteit scherm qua kleuren omdat het een IPS panel heeft; de Air heeft een TN panel. Dit levert nog een voordeel op: betere kijkhoeken. Toen 4k schermen net op de markt kwamen was het bekijken van o.a. CT-scans ook 1 van de eerste toepassingen. De hogere resolutie was hier zeer geschikt voor. Mocht je wat meer info willen in hoeverre CT-scans op een retina scherm gaat dan zou ik eens zoeken naar die aankondigingen van 4k schermen.

Gezien de CT-scans denk ik niet dat een MacBook voor de hand ligt want daar kon de performance nog wel eens onder de maat voor zijn. Dit ligt geheel aan de complexiteit van de CT-scans (en ook wel de software die je hiervoor gebruikt). Zowel de Air als de Pro hebben een veel krachtigere CPU/GPU combinatie die ook meer gericht is op langduriger rekenwerk (die in de MacBook is voor hele korte stukjes gereken: bursts).

Let wel: als dit een privé aanschaf is zul je ook het nodige met het ziekenhuis moeten regelen daar je nu zeer privacygevoelige informatie op niet-werk apparatuur buiten het ziekenhuis gaat gebruiken. Hiervoor is het nodige aan wet- en regelgeving opgesteld waar je aan dient te voldoen (eveneens als het ziekenhuis zelf).

Dat de prijs zo verschilt komt door o.a. de configuratie maar vooral ook door welke generatie het is. Hoe goedkoper de machine, hoe ouder de generatie en/of des te minder de specificaties.

Bijdrager
    anoniem
    Fritzer op 16 november 2016

Is het echt zo wennen van air naar pro? Is toch zelfde toetsenbord?

Niet helemaal. Dat van de Air heeft een iets (niet veel, maar wel merkbaar) diepere aanslag die ik zelf prettiger vind.

Bijdrager
    KR1275

Ik heb de 2014 versie van de Pro. De 2015 is dezelfde (op wat processor updates na). Ik zou geen betere laptop weten. Ik zweer erbij. Ik vind de laptop ook niet te zwaar. Ik sleep ‘m regelmatig mee en hij is me nooit tot last geweest.
    Van mijn werk sleep ik regelmatig een HP Elite Book mee, ook geen probleem.

Ik wist het wel, de 2015. Toppertje!

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.