18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:

Bijdrager
    Lisannee

Macbook pro 8gb RAM geheugen of 16gb RAM?

Mijn macbook pro uit 2010 heeft het wel een beetje begeven. Ik wil dus eigenlijk wel een nieuwe kopen, alleen weet ik niet goed hoeveel RAM geheugen ik moet nemen. Op mijn oude macbook had ik 8gb, volgensmij had ik hier wel genoeg aan, had nooit problemen met sloomheid etc. Waarom zou ik dan een 16gb moeten kopen?

Kan iemand mij het duidelijke verschil uit leggen en waarom ik voor een 16gb RAM moet gaan?

Bijdrager
    Rickje

16GB! Meer is altijd betere, zeker gezien je dit naderhand niet meer kan upgraden en de komende 5-8 jaar met deze Mac zou willen doen, toch?

Bijdrager
    fatboysmart

+1 … 16 GB altijd doen

Bijdrager
    EagerB0bNerd

16GB, verder wat Rickje zegt.

/edit, even wat nuanceren:

MacOS is heel goed in het managen van geheugen. Als er meer geheugen nodig is voor een programma dan wordt er ruimte vrijgemaakt door gegevens te “swappen” naar een gedeelte van de opstartschijf wat hiervoor gereserveerd wordt. Waardoor je in de praktijk vrijwel nooit geheugen tekort komt. Vandaar dat je met 8GB prima weg komt.

Verder ligt het er natuurlijk een beetje aan wat je doet. Als je vaak met grite bestanden werkt, of veel programma’s open hebt, dan is meer geheugen beter. Als ik nu zelf in activity monitor kijk zie ik dat er 10.23 GB in gebruik is. Dat zijn ongeveer 20 programma’s die in de loop van de dag geopend zijn.

Maar dat wil niet zeggen dat jij diezelfde programma’s niet zou kunnen openen met 8GB, MacOS deelt het wat anders in en je merkt er verder weinig van.

Enige reden dat ikzelf wel 16GB zou bestellen is dat het geheugen nu vastgesoldeerd zit. Vroeger kon je er een reepje geheugen bijsteken, nu zul je het moeten doen met wat Apple er voor je in zit. Mocht je dan later toch meer geheugen willen of nodig hebben, dan kan dat niet. Dan zou ik het liever wel doen, just to be sure. Maar dat hoeft voor jou niet te gelden. Als je simpele dingen doet en/of je geeft liever niet teveel geld uit dan voldoet 8GB ook wel.

EDIT2:

Wat is er precies mis met die MBP 2010?

Bijdrager
    MacSjon

Ik vind 240 euro een hoop geld voor meer geheugen, maar als je het hebt zou ik het sowieso doen. Tegenwoordig is het niet meer achteraf te upgraden, dus dat zou betekenen dat je misschien een jaar of twee langer kunt doen met dezelfde laptop. Als je het dan uitrekent is het maar een tientje per maand.

Als je perse nu een nieuwe MacBook nodig hebt en je hebt niet genoeg geld voor het extra geheugen, dan kom je de komende jaren echt wel goed weg met 8gb.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Hoeveel RAM je (minimaal) nodig hebt hangt sterk af van de programma’s die je gebruikt, m.a.w: wat doe je zoal met je Mac?

Als je b.v. geen gebruik maakt van programma’s zoals Photoshop en daarmee grote foto’s bewerkt (24 Mega pixels of meer) dan kan het wel kloppen dat je aan 8 GB genoeg hebt. Maar je moet met computers altijd naar de toekomst kijken en dan kan het geen kwaad om net als met CPU’s en andere componenten die steeds beter en sneller worden ook je RAM mee te laten groeien. (Apple loopt naar mijn idee een beetje achter op dit punt aangezien het al jaren lang standaard 8GB biedt terwijl tegelijkertijd tal van programma’s beter werken met meer)

Ik heb 7 jaar een iMac gehad met 8GB maar met nog wat andere programma’s open begon Photoshop toch moeite te vertonen als ik een hele reeks 24 Mpix foto’s wilde gaan bewerken. Het is namelijk zo dat ook al is niet alle RAM in gebruik er op een gegeven moment toch data ‘geswapt’ wordt van en naar de harde schijf om de integriteit van data te waarborgen. Dat heb je dan bij 16 GB minder gauw.

Bijdrager
    Keesie-88

Ik zit met hetzelfde probleem, als ik deze reacties zo lees kan ik denk ik beter 16gb RAM nemen, just to be sure! Je betaald wel wat meer maar dan weet je zeker dat je niet te kort komt

Bijdrager
    Lisannee

Bedankt voor de reacties! Ik gebruik geen zware programma’s naar mijn weten. Ik heb wel vaak veel tabbladen openstaan in chrome, ik ga denk ik gewoon voor de 16gb RAM variant, just to be sure! Ik wil niet te veel betalen maar ik wil ook niet na 3 jaar al een nieuwe moeten kopen. Is een tweedehands of een refurbished macbook een optie? Of raden jullie dit af?

Bijdrager
    Castieltjuh-95

<p class=”cite”>Lisannee op 26 februari 2019 om 10:39</p>
    Bedankt voor de reacties! Ik gebruik geen zware programma’s naar mijn weten. Ik heb wel vaak veel tabbladen openstaan in chrome, ik ga denk ik gewoon voor de 16gb RAM variant, just to be sure! Ik wil niet te veel betalen maar ik wil ook niet na 3 jaar al een nieuwe moeten kopen. Is een tweedehands of een refurbished macbook een optie? Of raden jullie dit af?

Ik zou een refurbished macbook zeker niet afraden, alleen zijn deze in prijs wel vaak duurder dan een tweedehands macbook. Het verschil zit hem namelijk in dat bij een refurbished apparaat de onderdelen helemaal gecontroleerd en schoongemaakt zijn. Eigenlijk wordt het apparaat als nieuw aangeboden, maar dan met een scherpe prijs. Bij een leapp of iused bijvoorbeeld worden redelijk oude modellen aangeboden voor een (redelijke) goedkope prijs. Hierdoor lijkt het een stuk goedkoper dan wanneer je een nieuwe koopt. Maar de modellen die zij aanbieden zijn gewoon een stuk ouder. Ik zou dan eerder een nieuwere tweedehandse macbook kopen met dan 16gb RAM zoals je al zei.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Een tweedehands Mac daar hoeft over het algemeen niets mis mee te zijn, maar in de regel zijn dat natuurlijk niet de nieuwste modellen.

En je moet ook niet vergeten dat er in tegenstelling tot een desktop veel gezeuld wordt met een laptop. Dat ‘zeulen’ is vaak de oorzaak van bepaalde problemen waardoor een tweedehands Macbook meer versleten kan zijn dan een tweedehands iMac. (Je weet tenslotte niet wat er allemaal mee gebeurd is.)

Bijdrager
    Lisannee

Ik heb even rondgekeken, en kwam op deze website: https://macvoorminder.nl

Hier zie ik wel tweedehandse macbooks, ook de laatste modellen van 2018. Heb even bij de klantenreviews gekeken en die zijn ook wel goed. Hebben jullie eerder van deze website gehoord of toevallig langs zien komen?

Bijdrager
    TheBigZ

Moderator
    Night

Dat zegt eigenlijk al alles, he 🙂

Bijdrager
    Lisannee

Super! Dan ga ik maar eens kijken op macvoorminder, bedankt!

Bijdrager
    SuperAn

Hier en daar een nuancering is ook wel op zn plaats

Als je maar om de 8 jaar een nieuwe pc koopt, koop dan een nieuwe, je doet jezelf geen plezier met overpriced refurbished meuk te kopen (tegenwoordig is ook alom gekend dat de refurbished bedrijfjes quasi niets doen op het laten lopen van een diagnostic na). Zeker als dit de enige mogelijkheid is om 16 gb ram te betalen.

Alsook ja een computer kopen met de toekomst in gedachten is geen slecht uitgangspunt, maar het gaat hier om een laptop waar niets meer aan te veranderen is. Als de computer industrie zodanig veranderd binnen ca 10 jaar dat 8gb niet meer volstaat om de taken die je er nu op doet, er dan nog op te doen, zal de rest van de MacBook hardware ook niet voldoen. Het is niet dat je je CPU reeds kunt voorbereiden.

Conclusie:
    Doe je zelf en je portemonnee een plezier; koop een nieuwe MacBook pro i5, met 8gb ram (een air of MacBook met 16gb is al helemaal niet “future proof”)
    Succes er mee !

Bijdrager
    ifamily

Voor zover ik weet en mij heb laten vertellen, kan je in dit type MBPro max. 8GB werkgeheugen insteken en geen 16GB, iemand die het met zekerheid kan vertellen ?

Bijdrager
    Shmoo

Klopt.

8GB is maximaal voor 2010 modellen. 16GB kan pas in 2011 modellen.

Bijdrager
    TheBigZ

@ifamily, shmoo:

Dat is allemaal leuk, maar niet de vraag. De TS wil niet het geheugen van haar 2010 MBP uitbreiden, ze wil een nieuwe MacBook Pro kopen.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.