14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Ensemble

MacBook Pro 5400 toeren schijf genoeg voor audio?

Nou morgen eindelijk een MBP halen.

Althans vandaag had de betreffende zaak er nog 3 op voorraad dus hopen dat ze niet verkocht zijn.
    Ik weet al dat ikvoor de 2,53Ghz ga en zo weet k nog wat zaken zeker. Enige waar ik over twijfel is of de 320Gb schijf die ik ga halen welke standaard met 5400 toeren wordt geleverd te traag zal zijn voor mijn audio toepassingen? Ik heb dus geen idee of het voordeel van de 7200 merkbaar beter/krachtiger is tov een 5400?

Waar ga ik de MBP voor gebruiken? Opname van muziek in Logic Studio..

Iemand?

Want als het echt merkbaar groot verschil is dan wacht ik weer even tot een 7200 toeren schijf..

Dank en groet,

ens

Bijdrager
    sven-

Tegenwoordig schijnt het snelheidsverschil tussen 5400 en 7200 RPM bij laptopschijven erg klein te zijn. Zaken als grootte van de cache (8MB of 16MB) maken een groter verschil.

Je kunt ook gewoon beginnen met de standaard schijf en kijken of deze bevalt. Anders kun je later zelf de HD gemakkelijk vervangen.

Bijdrager
    fnk

Het maakt niet zo veel meer uit voor audio, wel voor de preformance van je systeem.
    Maar zou eerst meer RAM en dan een snellere harde schijf kiezen.

Bijdrager
    Ensemble

Echt nadelen zijn er ad andere kant ook niet te noemen van zo’n 7200 toeren. Enige nadeel zou kunnen zijn dat ze hem morgen niet op voorraad hebben en dat ik hem nu echt eens wil aanschaffen. Voor het kleine prijsverschil hoef ik het niet te laten, scheelt 50,-!

mmm..

Bijdrager
    sanius

Voor audio productie (maar ook video) is het beter om een snelle externe firewire schijf te gebruiken. 7200rpm in je MacBook Pro zetten heeft niet zo veel zin en hij wordt er alleen maar onnodig warmer van.

Je moet er wel op letten dat je maar 1 firewire 800 poort hebt op de MBP, de meeste (betere) audio interfaces hebben een firewire 400 aansluiting dus moet je een adapter hebben enzo (maar dit zul je wel weten)

Bijdrager
    Ensemble

Ja, ik heb een motu geluidskaart met firewire idd. dus daarmee ben ik mijn fw-poort alweer kwijt. Tenzij de interne geluidskaart de job doet, ik ben daar ook echt benieuwd naar maar dat ter zijde.

Dat onnodig warm worden is idd. we een goed punt.. Misschien dan toch maar met een goed gevoel voor de 5400 gaan:D

Bijdrager
    plonserd

Ik heb een 5400 rpmschijf in mn Macbook, en die laat het al wel ns snel afweten tijdens audio-opnames in Logic Pro 8.
    Meestal neem ik op op een externe 7200rpmschijf, en daarmee heb ik geen problemen.

Bij de aankoop van mn Macbook Pro volgende maand neem ik als interne schijf ook een 7200rpm, voor als ik toch goed wil opnemen als ik geen externe schijf bij de hand heb.

Bijdrager
    Ensemble

plonserd, hoeveel ram heb je in je MB?

Bijdrager
    macsterdam

kijk even naar deze test: barefeats (op de site staan nog meer tests)

er zijn een heleboel factoren die bepalen of je schijf snel genoeg is voor wat je wil doen. een belangrijke factor is bijvoorbeeld ook hoe vol/leeg je schijf is, maar meer daarover op de barefeats site.

zelf heb ik voor logic een 200gb hitachi schijf aangeschaft, 7200rpm en 16gb cache, en ben daar erg tevreden mee.

Bijdrager
    macaddict101

Ik heb onlangs een Macbook Pro gekocht een early 2008 en heb daar ook een 7200rpm schijf laten insteken met 16MB L2 Cache geheugen. Het maakt echt een duidelijk verschil met de 5400 rpm van in Mac Mini. Ik zou zeker gaan voor de 7200 toeren, de toeslag is de moeite waard.

Bijdrager
    Pieterr

Er zijn zowel kampen te vinden die vertellen dat 5400 vs 7200 geen bal uitmaakt, als het tegenovergestelde:
    The MacBook Pro Speed Secret: The Hard Disk
    What Drives Mac Speed? Hard Disks!

Kortom, “your mileage may vary”.

Bijdrager
    sven-
    ”macaddict101″

met 16MB L2 Cache geheugen..

Een CPU heeft L2 Cache, maar bij een HD heet dat geen L2 Cache.

Bijdrager
    gngstr
    ”Ensemble”

Echt nadelen zijn er ad andere kant ook niet te noemen van zo’n 7200 toeren.

Er zijn er wel een paar te noemen: een 7200 toeren schijf wordt meestal een stuk warmer en maakt soms wat meer geluid. Bijna allemaal verbruiken meer energie en dat merk je gegarandeerd aan je batterijduur.

Mijn 2 centen: als het echt alleen om muziek gaat – ga voor de 5400 en investeer in meer geheugen. :|

Bijdrager
    macaddict101

dank u wel “sven-”
    Ik ben nu weer wat wijzer geworden.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.