28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)
  • Q:
    Bijdrager
    mallebal

    Macbook Pro 4 maanden oud winkel geeft geen garantie

    Mijn dochter studeert grafische vormgeving. En daarvoor heeft zij een dure Apple laptop nodig.
    13 oktober 2014 hebben wij een MacBook Pro 13 Retina DC i5/2.8GHz /8GB/512GB/Iris Graphics gekocht bij de firma IVIZI. De prijs ruim 1.700,00 euro.
    22-02-2014 geeft de laptop geen beeld meer. Iets meer dan 4 maanden oud. Wij brengen de macbook terug naar de winkel. Ruim een week later belt mijn dochter op naar Ivizi hoe het met de laptop staat. De werknemer van IVIZI geeft aan dat er vochtschade in de laptop zit en dat de reparatie daarvan bijna 2000,00 euro bedraagt en dat ze dan maar beter een nieuwe kan kopen. Pardon? Oh ja en het valt dus niet onder de garantie. Hoe kan dit dan, hoe kan er vocht inkomen? Ja dat weten zij ook niet, maar ze zullen een mail sturen met foto’s als bewijs dat er vochtschade is. Mijn dochter blijft een beetje verslagen achter aan de telefoon. Zij ontvangt de mail met een prijsopgave van 1.923,80 euro en een zestal foto’s die overigens niet haarscherp zijn. Hierop zijn rode cirkels aangegeven op de bewuste plekken. Er zijn een soort vage wit-grijze vlekjes te zien bij de cirkels.
    In de brief staat:
    Wij claimen niet te weten waar dit vandaan komt of welk type vloeistof
    dit is geweest, we constateren enkel dat wij corrosie op verschillende
    onderdelen terug hebben gevonden en dat dit de oorzaak is van het niet
    functioneren van de MacBook. Enkele mogelijke oorzaken van corrosie
    kunnen zijn:

    * Knoeien van vloeistof over de MacBook;
    * Condensatie door blootstelling aan vochtige lucht (bijvoorbeeld in
    een badkamer of keuken);
    * Condensatie door een te koude MacBook in een verwarmende ruimte
    ruimte te gebruiken (de ventilatie trekt dan namelijk warme lucht de
    koude Mac in);
    * Condensatie door de MacBook te bewaren in een onverwarmde ruimte
    (bijvoorbeeld auto);
    * Vervoer naast gekoelde of verwarmde etenswaren.

    Mijn dochter weet zeker te weten dat geen van bovenstaande zaken gebeurd is. En als je in de winter je macbook niet van buiten naar binnen kunt meenemen of vise versa omdat er dan condens zou ontstaan, is het toch geen laptop! Deze moet ingesteld zijn op vervoer en zeker in een niet strenge winter zoals deze winter. Maar wie weet deed de ventilator in de Macbook het wel niet en bleef er daarom condens achter? Dan is Apple toch weer in gebreke!
    Ze haalt de laptop weer op bij Ivizi, wat zij bij Ivizi een beetje vreemd vinden, want hij is toch kapot. Dat vinden wij vervolgens dan weer een beetje vreemd, alsof zij iets te verbergen hebben.

    Mijn dochter belt vervolgens met applecare, de medewerker staat haar netjes te woord, en doet zijn best om te kijken of de laptop nog iets wilt doen met allerlei onderoeksprogramma’s. De laptop geeft wel beeld, met een mapje met een vraagteken erin, d.w.z. dat het besturingsprogramma niet gevonden wordt. De medewerker raadt ons aan om naar de Apple store in Amsterdam te gaan.
    Wij maken een afspraak bij de Apple store en ondernemen de reis naar Amsterdam van 2,5 uur met de trein. Daar aangekomen, wordt de laptop mee naar achteren genomen en open geschroefd, je mag er zelf blijkbaar niet bij zijn. De medewerker komt terug met de mededeling dat er inderdaad vocht is geconstateerd en dat dit niet onder de garantie valt. Onze vraag hoe kan dat dan, weten zij ook niet. Het vocht is er niet ingekomen via de onderkant, ook niet via de bovenkant, maar via de scharnierkant. Bijzonder hoe dat dan kan! Dan zou je het technisch gezien al bijna met een spuitje erin moeten spuiten, echt vreemd.
    Maar goed, mijn dochter heeft nu al 4 weken geen computer en kan echt niet zonder, dus wij kopen een nieuwe laptop, die inmiddels ook nog duurder is geworden 1.995,00 euro.
    Wij gaan met 2 laptops naar huis.

    Helaas heeft mijn dochter geen back-up gemaakt van haar harde schijf, (ja je gaat er niet van uit dat een laptop al na 4 maanden crasht, ik weet dom achteraf) dus zij wilt laten nakijken of de harde schijf nog leeg te halen is. Wij gaan naar een plaatselijke reparateur en deze schroeft de laptop open waar wij bij zijn. Eindelijk kunnen wij ‘de enorme schade’ zelf aanschouwen. Nou het ziet er eigenlijk helemaal niet zo dramatisch uit. En de medewerker hier zegt, het is helemaal geen vochtschade, maar de SSD schijf is gewoon doorgebrand en dat is een fabrieksfout. Water of vochtschade ziet er heel anders uit en is niet wit.
    Wij laten het nog iemand anders zien, die vaker laptops repareert en deze zegt precies hetzelfde.

    Wij hebben inmiddels een brief gestuurd naar Ivizi dat zij in gebreke zijn gebleven en ons een ondeugdelijk product hebben geleverd.

    Eigenlijk willen wij graag een onafhankelijk nieuw onderzoek laten doen, wat er nu werkelijk aan de hand is met deze laptop en wie er verantwoordelijk is.
    Ik heb ook begrepen dat een winkelier moet aantonen dat een klant de schade heeft veroorzaakt als het product nog geen 6 maanden oud is.
    Kunt u ons aangeven welke procedure wij het beste kunnen volgen nu?
    En wij zouden graag de SSD schijf gegevens veilig laten stellen.
    Dit alles kost nog eens een hoop geld en wie gaat hiervoor opdraaien. Wij hebben in 5 maanden tijd nu al bijna 4000,00 euro betaald aan laptops.

    Bijdrager
    SUPERJORN

    Misschien kan je met consuwijzer.nl bellen, ik denk dat zij jullie wel kunnen helpen. Geef vooral de hoop niet op, want jullie hebben bij een defect product gewoon recht op een kosteloze reparatie of een vervangend product.

    Edit: eerstehulpbijrecht.nl en/of het forum van Kassa zijn ook prima plaatsen waar je je verhaal kan plaatsen. Misschien kan je wat hoge-resolutiefoto’s plaatsen?

    Bijdrager
    SMTR
    mallebal op 30 maart 2015

    Eigenlijk willen wij graag een onafhankelijk nieuw onderzoek laten doen, wat er nu werkelijk aan de hand is met deze laptop en wie er verantwoordelijk is.

    Zeker doen!

    Ik heb ook begrepen dat een winkelier moet aantonen dat een klant de schade heeft veroorzaakt als het product nog geen 6 maanden oud is.

    Klopt, maar zij bewijzen dat door op waterschade te wijzen.

    Kunt u ons aangeven welke procedure wij het beste kunnen volgen nu?

    Je zult aannemelijk moeten maken dat de conclusies na onderzoek van Apple en ivizi onjuist zijn. Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt zou ik die zeker inschakelen. Zij zullen hun ongelijk niet snel gaan toegeven, houd er rekening mee dat dit een lang juridisch gevecht zal worden wil je je gelijk krijgen.

    En wij zouden graag de SSD schijf gegevens veilig laten stellen.

    Kan niet beoordelen of dit kan, je zegt dat hij “doorgebrand” is, zou wel eens lastig kunnen worden.

    Dit alles kost nog eens een hoop geld en wie gaat hiervoor opdraaien. Wij hebben in 5 maanden tijd nu al bijna 4000,00 euro betaald aan laptops.

    Vervelend.

    Bijdrager
    hokkie

    Allereerst vervelend dat dit gebeurt, maar er is hoop. De verkoper is verplicht binnen de eerste 6 maanden na aanschaf product aan te tonen dat de schade door de koper is ontstaan. Een vage foto met onduidelijke oorzaak is niet voldoende. De 6 maanden daarna is het jouw plicht. Je kunt aangeven bij de verkoper dat je een onafhankelijk onderzoek wilt en deze bindend laat zijn. Als deze partij aangeeft dat het onmogelijk vochtschade is, maar een doorgebrande SSD, is de verkoper verplicht je een nieuwe/ dan wel reparatiekosten te vergoeden.

    Dat je DATA kwijt bent, is eigen schuld. Dit kun je natuurlijk niet claimen bij de verkoper.

    Sterke zaak zo te lezen.

    Bijdrager
    GoeieDag

    Verdomd vervelend verhaal.
    En misschien was het wel anders gelopen als je hier of op MacFreak.nl om raad had gevraagd voordat het ding naar de winkel ging.

    Heb je geen rechtsbijstandverzekering?

    Bijdrager
    SMTR
    hokkie op 30 maart 2015

    Je kunt aangeven bij de verkoper dat je een onafhankelijk onderzoek wilt en deze bindend laat zijn. Als deze partij aangeeft dat het onmogelijk vochtschade is, maar een doorgebrande SSD, is de verkoper verplicht je een nieuwe/ dan wel reparatiekosten te vergoeden.

    Ik heb de website van ivizi er even op na gekeken en zij hebben een eigen technische dienst, dat zijn de mensen die het onderzoek uitvoeren. Je kunt inderdaad vragen om een onafhankelijk onderzoek, maar ivizi is niet verplicht daaraan mee te werken. Wanneer je het niet eens bent met de conclusies van hun onderzoek, kan je zelf een onafhankelijk onderzoek laten uitvoeren bij een derde partij. Blijkt dat jij gelijk hebt dan kan je de kosten voor dit onafhankelijke onderzoek op ivizi pogen te verhalen, blijkt echter dat ivizi het bij het rechte eind heeft, dan draai je zelf voor deze kosten op.

    Bijdrager
    mallebal

    Heel erg bedankt voor de reacties tot nu toe.
    Helaas hebben wij geen rechtsbijstand verzekering.
    Hebben jullie een goede tip waar ik een second opinion kan laten doen die echt objectief is?

    Bijdrager
    mallebal

    Bijdrager
    mallebal

    Bijdrager
    mallebal

    Bijdrager
    mallebal

    Bijdrager
    mallebal

    Bijdrager
    mallebal

    Bijdrager
    mallebal

    Dit zijn de foto’s die we bij de mail ontvangen hebben

    Bijdrager
    OSXHIHI

    Dit is wel heel erg vervelend en oneerlijk.

    Ik heb ooit zelf per ongeluk geknoeid op m’n laptop.
    Uiteinde op de verzekering van mijn oma ervoor gebruikt zeg maar.

    Dat m’n oma er op een verjaardag had geknoeid ofzo.
    Werd gelukkig allemaal vergoed.

    Is ook niet helemaal eerlijk natuurlijk, maarja.
    Nood breekt wet

    Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

    Ik zie op de foto’s helemaal geen indicators die verkleurd zijn. Ik zie wel vochtplekken.

    Ik wil je écht wel geloven als je zegt dat er geen glas overheen is gegaan, maar is je dochter wel helemaal eerlijk? Het ziet er wel uit alsof er water in is gekomen.

    Bijdrager
    Niels

    Vervelend dat je MacBook er na 4 maanden mee is opgehouden. Wat betreft de schade, daar kunnen wij als relatieve ‘leken’ niet op afstand over oordelen.

    Echter, ik heb toch een aantal aanmerken alvorens je direct een rechtsbijstand cq onafhankelijke partij in gaat schakelen. Gezien het verhaal lijkt het me sterk dat zowel iVizi als Apple een verkeerde diagnose hebben gesteld en dat bovendien de lokale, niet in Apple-gespecialiseerde computerboer het wel even beter weet. Apple en resellers krijgen veel vaker dit soort schades te zien, dus die weten echt wel waar ze over praten.

    Je frustraties zijn niet meer dan begrijpelijk, maar in je verhaal lees ik toch een aantal dingen die je iVizi en  verwijt die toch niet juist zijn. Deze bedrijven zijn er niet op uit om je op te lichten met foute diagnoses om zo veel mogelijk reparatiekosten te kunnen rekenen. Immers, dan was het snel afgelopen met hun klantenvertrouwen.

    als je in de winter je macbook niet van buiten naar binnen kunt meenemen of vise versa omdat er dan condens zou ontstaan, is het toch geen laptop! Deze moet ingesteld zijn op vervoer en zeker in een niet strenge winter zoals deze winter. Maar wie weet deed de ventilator in de Macbook het wel niet en bleef er daarom condens achter? Dan is Apple toch weer in gebreke!

    Fout! Een MacBook is van aluminium en is bovendien net als vele elektronische apparatuur gevoelig voor condens. Onder normale omstandigheden is condens onwaarschijnlijk, echter niet onmogelijk. Of de ventilator het wel of niet deed, heeft niets met condens te maken en je kunt dit bovendien niet aantonen.

    Daar aangekomen, wordt de laptop mee naar achteren genomen en open geschroefd, je mag er zelf blijkbaar niet bij zijn.

    Dat is niet meer dan logisch. Het openen van een MacBook dient in een rustige en een zo stof vrije omgeving te gebeuren. Dat heeft niets met geheimen of ‘oplichterij’ te maken.

    Het vocht is er niet ingekomen via de onderkant, ook niet via de bovenkant, maar via de scharnierkant. Bijzonder hoe dat dan kan! Dan zou je het technisch gezien al bijna met een spuitje erin moeten spuiten, echt vreemd.

    Dat is (naast het toetsenbord) juist de tweede logische locatie voor vochtschade. Behalve het scharnier, bevinden zich hier ook de grote ventilatie-openingen. Vochtschade kan hier niet alleen ontstaan door het omstoten van een glas ed. Bij een zeer warme MacBook die vervolgens zonder sleave of bescherming in een koude, vochtige/natte tas wordt gestopt krijg je bij deze warmte-uitlaat namelijk ook mogelijk condensvorming.

    En wij zouden graag de SSD schijf gegevens veilig laten stellen.
    Dit alles kost nog eens een hoop geld en wie gaat hiervoor opdraaien.

    Dat is je eigen verantwoordelijkheid en  cq de reparateur kan hier niet voor verantwoordelijk worden gehouden.

    Wat betreft de data, grote kans dat je deze kwijt bent.
    Voor de toekomst: er bestaat eigenlijk een ‘heilige drie-eenheid’ wat betreft back-ups:
    – een externe schijf die je dagelijks aangesloten hebt en time-machine back-ups laat maken
    – een externe schijf die je eens per week-maand aansluit en een time-machine back-up laat maken; deze schijf gebruik je alleen voor de back-ups en geen andere zaken
    – een back-up naar een Cloud-dienst waarin je de belangrijkste bestanden laat uploaden

    Bijdrager
    Niels

    Zie nu pas de foto’s en dit is toch duidelijk vochtschade. Je ziet duidelijk vochtplekken, dit kan nooit veroorzaakt zijn door condens. Ik zou toch echt even je dochter goed in de ogen aankijken.

    De kans dat je nu een zaak hebt, is dan ook zo goed als nihil.

    Wat je nog kunt proberen is een claim indienen bij je inboedel- of kostbaarhedenverzekering, wellicht dat je daar nog een aardig bedrag kunt terugkrijgen.

    Ik weet niet bij welke bank je dochter haar studentenrekening heeft, maar bij de ABN ben je voor een klein bedrag in de maand (iets van 4 euro) volledig verzekerd als je een laptopverzekering afsluit. Als ze bij de ABN is, zou ik zeker deze verzekering afsluiten voor haar nieuwe MacBook.

    Bijdrager
    mallebal

    Ja mijn dochter is daar 100% eerlijk in. Er is geen water overheen gegaan.
    Het enige dat wij ons kunnen voorstellen is: wij zijn in Singapore en Maleisië geweest, waar de luchtvochtigheid vrij hoog is.
    Onze oudste dochter woont daar en dan zou zij er toch ook last van moeten hebben.
    Zoals ik al zei misschien is de ventilator wel defect en kan de laptop geen condens aan?
    Ze kunnen mij van alles vertellen, ik kan het zelf niet beoordelen.

    En ze heeft een hard case om de laptop gehad, ter bescherming, omdat haar vorige laptop kapot gevallen was.
    Misschien is er wel condens tussen gaan zitten.

    Bijdrager
    Obi

    Ik weet niet wat de specificaties zijn, maar bij de nieuwe 2015
    Macbook Pro wordt een operationele temperatuur tussen 10 en 35C
    gespecificeerd. Het zou kunnen dat de Pro buiten is gebruikt bij
    een lagere temperatuur dan gespecificeerd. In combinatie met een
    relatief hoge luchtvochtigheid kan dat condens in de Pro veroorzaken.

    Bijdrager
    jf
    OSXHIHI op 30 maart 2015

    Dit is wel heel erg vervelend en oneerlijk.

    Ik heb ooit zelf per ongeluk geknoeid op m’n laptop.
    Uiteinde op de verzekering van mijn oma ervoor gebruikt zeg maar.

    Dat m’n oma er op een verjaardag had geknoeid ofzo.
    Werd gelukkig allemaal vergoed.

    Is ook niet helemaal eerlijk natuurlijk, maarja.
    Nood breekt wet

    En maar klagen dat verzekeringen steeds duurder worden…:-x

    Bijdrager
    iep

    De conclusie dat een doorgebrande ssd een fabrieksfout is is gewoon pertinent onjuist. Zoiets kan heel veel oorzaken hebben waaronder vochtschade. De foto’s tonen een ssd met z’n koperen connector die groen is uitgeslagen net als diverse andere componenten op de printplaat. Dat is een chemische reactie op water, idem voor de overige witte vlekken. Ik zet dan ook zo mijn vraagtekens bij de kunde van die andere experts die zijn ingeschakeld.

    Een warm land met een hoge luchtvochtigheid en zelfs een vochtige ruimte zoals een badkamer of washok kan al voor zulke schade zorgen. Iets waar veel fabrikanten in hun handleidingen, algemene voorwaarden, etc. voor waarschuwen. Die kun je er nog eens op naslaan maar de zaak is met deze foto’s eigenlijk al een gelopen race. Het enige wat dan nog rest is kijken of dit nog onder iets als de inboedelverzekering/kostbaarhedenverzekering of misschien wel de reisverzekering valt.

    Bijdrager
    GoeieDag

    OSXHIHI: “nood breekt wet”. Dat heet geen ‘nood’, dat heet ‘eigenbelang’. Dropveter.

    Ik heb mijn MB ook regelmatig mee in de tropen, van koud (airco) naar heel warm en vochtig, v.v.
    Nooit vochtproblemen gehad. En dat is me idd wel meegevallen.
    Maar het kan wel, lijkt me, en misschien heeft TS in deze juist pech gehad.

    Bijdrager
    hokkie

    Als je echt misbruikt voelt in je integriteit, dan zou ik doorgaan met je gelijk halen. Zo niet… tja dan zijn er andere wegen of accepteren;)

    Desalniettemin moet je proberen objectieve zaken te scheiden van subjectieve zaken.

    Bijdrager
    MrPersonality
    OSXHIHI op 30 maart 2015

    Ik heb ooit zelf per ongeluk geknoeid op m’n laptop.
    Uiteinde op de verzekering van mijn oma ervoor gebruikt zeg maar.

    Dat m’n oma er op een verjaardag had geknoeid ofzo.
    Werd gelukkig allemaal vergoed.

    Is ook niet helemaal eerlijk natuurlijk, maarja.
    Nood breekt wet

    wow dit is geen nood, dit is pure oplichting.
    En dan ook nog uw oma erbij betrekken, wrs gedwongen een dergelijke verklaring te leggen ?
    Dat is apersing. U vergijpt u aan twee strafbare feiten enkel wegens uw eigen klungeligheid ?

    Wist u dat u zelf een verzekering kunt afsluiten voor dit soort dingen als uw weet dat u zo onhandig bent.
    Ipv pleegt u twee strafbare feiten.

    Even een tip: Laat uzelf eens goed nakijken!

    Bijdrager
    iDEOwen
    mallebal op 30 maart 2015

    … Er is geen water overheen gegaan.
    Het enige dat wij ons kunnen voorstellen is: wij zijn in Singapore en Maleisië geweest, waar de luchtvochtigheid vrij hoog is.
    Onze oudste dochter woont daar en dan zou zij er toch ook last van moeten hebben.
    Zoals ik al zei misschien is de ventilator wel defect en kan de laptop geen condens aan?
    Ze kunnen mij van alles vertellen, ik kan het zelf niet beoordelen.

    Hoi Mallebal,

    Als de ventilator defect was, dan zou de laptop oververhittingsuitdagingen gehad moeten hebben. De ventilator staat ook lost van de condens (zoals al eerder gezegd is).
    Ik kom zelf veel in Azië en heb zelf nog nooit condens gehad op mijn producten. Zou wel heel vreemd zijn als iedereen die daar woont last zou hebben van de hoge luchtvochtigheidsgraad. Dat zou dan betekenen dat niemand daar computers zou kunnen gebruiken.
    De discussie over of je dochter (of een ander) wel of niet (per ongeluk) een vloeistof heeft gemorst ga ik niet aan, feit blijf dat er een vloeistof in heeft gezeten, en dat is duidelijk te zien aan de foto’s.
    Ivizi schiet er zelf niet veel mee op door ‘moeilijk te doen’ en de laptop daardoor niet binnen garantie te repareren (zij worden immers door Apple betaald als ze de reparatie uitvoeren, en in dit geval krijgen ze helemaal niets), zij staan dan ook volledig in hun recht door dit niet onder garantie te repareren.
    Het is jammer dat de laptop het niet meer doet, maar het is nu helaas niet anders.

    Bijdrager
    Appleflep

    MrPersonality 14 uur geleden #
    OSXHIHI 22 uur geleden
    Ik heb ooit zelf per ongeluk geknoeid op m’n laptop.
    Uiteinde op de verzekering van mijn oma ervoor gebruikt zeg maar.
    Dat m’n oma er op een verjaardag had geknoeid ofzo.
    Werd gelukkig allemaal vergoed.
    Is ook niet helemaal eerlijk natuurlijk, maarja.
    Nood breekt wet
    wow dit is geen nood, dit is pure oplichting.
    En dan ook nog uw oma erbij betrekken, wrs gedwongen een dergelijke verklaring te leggen ?
    Dat is apersing. U vergijpt u aan twee strafbare feiten enkel wegens uw eigen klungeligheid ?
    Wist u dat u zelf een verzekering kunt afsluiten voor dit soort dingen als uw weet dat u zo onhandig bent.
    Ipv pleegt u twee strafbare feiten.
    Even een tip: Laat uzelf eens goed nakijken!

    Zit niet zo te zeuren man. En laat uw spellingsvaardigheden eens nakijken.

    Bijdrager
    hutkoffer

    Door soort verhalen moet ik zeggen dat ik ook heel erg op zie tegen m’n Genius Bar bezoekje a.s donderdag voor m’n defecte MBP van anderhalf jaar oud. (15″ retina, doet niets meer behalve een opstart geluid)

    Naast de discussie die gevoerd gaat worden over het recht op 1 of 2 jaar garantie, is de kans dat er op een één of andere manier ooit vocht in is gekomen vrij reëel aanwezig en ben je zoals TS genoodzaakt een nieuwe machine te kopen.

    Overigens heb ik na het zien van de foto’s het idee dat de dochter van TS haar MacBook heeft meegenomen naar zwemles.

28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.