12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Mittens

Macbook pro

Hoi,
    Ik zit al een tijd met een moeilijk vraag en ik hoop hier meer zicht in de zaak te krijgen.
    Ik ben momenteel 5de jaars student in informatica en wil hier verder in gaan (hogeschool) en ben van plan om hier voor een nieuwe laptop aan te schaffen en dacht hierbij aan de macbook pro. Om een paar redenen
    1. Best of 2 worlds: ik wil zowel programmas die enkel voor osx werken als windows(bootcamp)
    2 batterij: op plaatsen waar geen stopcontact is wil ik even kunnen doorgaan
    3 bouwkwaliteit
    Maar ik vraag me af of de 13 inch met de dual core genoeg is ook het 256gb ssd geheugen maak ik me zorgen om dat het niet genoeg is, 8gb ram daarentegen lijkt me meer als genoeg om te programmeren.
    Alvast bedankt !

Bijdrager
    SunKeeper

Is budget belangrijk, zoja, tot hoever kun je en wil je?

Bijdrager
    Mittens

Sunkeeper, niet super belangrijk maar zou toch liefst onder de 2000 blijven waarmee de 15 inch zo goed als uitgesloten is, zowel voor prijs als de deze lastiger mee te nemen is

Bijdrager
    SunKeeper

Dan zou je de versie van € 1999,- kunnen overwegen.

OF iets in de richting van geheugenuitbreiding in het SD-kaartslot. Dan kun je daar iets van foto’s/muziek/films op kwijt. Qua snelheid maakt dat geen verschil en dan heb je meer vrij op je interne geheugen.

Qua algemene snelheid, batterij en bootcamp is allemaal geen probleem. Je kunt ook overwegen om Windows virtueel te draaien. Voor programmeren lijkt me dat best te doen.

Gewicht is niet zo’n probleem, de 15-inch is maar 460 gram zwaarder. (al is dit nu geen optie) Test dit eventueel eens uit in een Apple Store of APR.

Bekijk ook goed of je recht hebt op onderwijskorting!

Bijdrager
    Maurice

Ik heb hier een MacBook Pro van mid 2012, met helemaal tot de max (voor mij dan) uitgebreide specificaties (meeste zelf gedaan):
    – 500GB Samung 840 EVO
    – 16GB RAM
    – Intel Core i5, 2,5Ghz (draait snel zat vind ik)

Dit heb ik allemaal nodig om perfecte virtuele machines te draaien op mijn Mac. (zware programma’s)

Ik denk dat je dus ook zou kunnen denken aan een iets oudere MacBook Pro, bijvoorbeeld de mid 2012 versie die nog helemaal uit te breiden is.

Het is wat je zelf wilt.

Bijdrager
    Mittens

Is volgens jou de 256gb versie te weinig ? Want ik ben namelijk bang dat ik als ik voor deze meer portomonee vriendelijke oplossing kies deze mischien te kort schiet en upgraden gaat niet.En ik overweeg virtueel niet echt omdat ik niet in beide omgevingen tegelijk moet werken en dus de extra performance in 1os tegelijk kan steken. Bedankt voor de snelle antwoorden!

Bijdrager
    SunKeeper

De recentste MBP’s hebben allemaal PCI-Flashopslag en dat is sneller dan dat je met een zelfgeplaatste SSD ooit zou kunnen halen. (zowel in benchmark als in normaal gebruik)

Nadeel: Qua uitbreiding geen optie meer, dat is helaas een kwestie van de portomonee trekken bij aankoop.

Bijdrager
    Mittens

Hooijmans als de cpu te upgraden viel zou ik deze oplossing overwegen maar de cpu generatie van de 2012 lijkt me nogal verouderd en dus niet echt toekomst “proof”, al is niets natuurlijk toekomst proof:)

Bijdrager
    SunKeeper

Op zich lijkt mij 256GB voldoende, maar ik kan zo niet zien hoeveel data je momenteel hebt staan.

En wat je zegt, achteraf uitbreiden is beperkt mogelijk zonder gesleep met externe apparaten.

Bijdrager
    Mittens

Ik heb het gevoel dat wanneer ik hem nodig heb ik voor de 256 gb ga gaan, als dit dan missloopt is het weer een wijze les erbij en dan kan ik deze hoogstwaarschijnlijk wel ergens kwijt, toch bedankt voor de antwoorden ! En de sata ssd valt idd in het niets tegenover een pcie ssd prijs niet meegerekend natuurlijk !

Bijdrager
    SunKeeper

OK, succes.

Houdt i.i.g. de Nifty Mini Drive in je achterhoofd. Micro-SD-kaartjes worden steeds betaalbaarder, nu al te krijgen in 128GB. Over een jaar mogelijk al 256GB.

Bijdrager
    makasa

Je krijgt ook nog onderwijskorting. Via Surfspot meestal iets meer dan in de winkel.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.