14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    ChrisMax

MacBook Pro, 2,4 of 2,5 GHz, verschil?

Ik zit op de site van Apple te kijken en wil waarschijnlijk dit jaar nog wel een MacBook Pro gaan kopen. Zat eerst te kijken naar de 2.5 GHz versie 15,4 inch etc.. Het leuke van de versie is dat hij een 512 MB grafische kaart heeft. Omdat het nog al aardig wat in prijs scheelt ben ik is gaan kijken naar de 2.4 GHz versie. Deze heeft een 256 MB grafische kaart en een mindere processor. Ik ben waarschijnlijk niet van plan om volop te gamen op de MBP omdat ik toch een XBOX 360 heb. Af en toe zal ik misschien wel een spelletje spelen(nieuwe games) en dan wil ik wel dat alles vlekkenloos verloopt en het er goed uit ziet. Ik werk wel met de Adobe Collectie dus qua grafisch werk moet alles ook soepel lopen. Jullie voelen hem al aankomen, wat is verstandig? En hoe groot is het verschil tussen 2,4 en 2,5 GHz… Stel ik koop hem in december en in februari komt er een nieuwe update voor de MBP, ga ik er dan erg hard op achteruit of valt dit misschien mee?

Thanx:D

Bijdrager
    k-the-ripper

Lijkt mij sterk dat je het verschil gaat merken, ik heb ruim 1 jaar gewerkt met een iMac 2.16Ghz (witte model) , sinds kort heb de nieuwe alu 2,4 Ghz in gebruik welke ook nog eens over sneller geheugen beschikt.
    Als ik zeg dat die nieuwe 10% sneller is loop ik te liegen dat het gedrukt staat.
    Benchmarks zeggen mij niets(heb ik maling aan),maar ik merk weinig verschil tussen die 2 computers wat snelheid betreft (de nieuwe voelt wel wat sneller aan , maar dat zal voor 50% tussen de oren zitten en voor de rest zal het ding inderdaad sneller zijn)

Dus het verschil tussen 2,4 en 2,5 Ghz is volgens mij echt te verwaarlozen , of de grafische kaart in dit verhaal een hoop uitmaakt zou ik echt niet weten, ligt eraan of je programma’s gaat gebruiken die echt leunen op de grafische kaart.

Bijdrager
    sven-

Let ook op het verschil tussen de L2 Cache. Die bedraagt bij de 2,4 GHz versie 3MB, en bij de 2,5 GHz versie 6MB.

Bijdrager
    ChrisMax

Wat houdt die L2 Cach precies in, nog nooit van gehoord eerlijk gezegd? Zal wel zo zijn hoe meer hoe beter..
    Ik ga dus af en toe een nieuw spelletje spelen en maak gebruik van InDesign, Photoshop, Illustrator, AutoCad etc.

Bijdrager
    Tiyuna

Cache geheugen is geheugen dat dicht bij of zelfs in de processor zit. Level 1 (L1) cache geheugen is zeer snel geheugen dat in de processorkern ingebakken zit. Level 2 (L2) cache geheugen zit verder van de processorkern verwijderd. In het cache geheugen worden data en instructies opgeslagen die de processor later nodig kan hebben. Het L2 cache geheugen fungeert daarnaast als een ‘register’. Het onthoudt waar de processor instructies kan vinden in het RAM geheugen van de computer. De grootte, maar met name de snelheid van het cache geheugen kunnen – afhankelijk van de situatie – invloed hebben invloed op de snelheid van de processor.

Maar met andere woorden hoe meer cache hoe beter..

Bijdrager
    ChrisMax

Bedankt Tiyuna! Wat raden jullie mij aan als het gaat om de grafische kaart?

Bijdrager
    Tiyuna

als ’t voor grafische doeleinde is zal ik opteren voor 512MB ram .. maar je kan nog steeds afwachten op andere OMT leden met hun ervaring..

Bijdrager
    ChrisMax

Ervaringen graag:)

Bijdrager
    bartje

Ik zou de beste nemen. Dan ben je van alle gezeik af!
    Als er een nieuw model uit zou komen, ga je er altijd iets aan achteruit. Anders moet je eeuwig blijven wachten.

Moderator
    unSOUND
    ”bartje”

Ik zou de beste nemen.

Altijd leuk om te zien hoe makkelijk mensen smijten met andermans geld… Wat is precies de beste ? Als je de snelste bedoeld, dat is lang niet voor iedereen ook de beste keuze. Er is immers meer in de wereld dan GHz alleen. Sommige mensen kunnen beter geld op de CPU besparen en meer harde schijfruimte nemen… Wat “de beste” machine is, is dus voor ideeën anders.

”bartje”

Als er een nieuw model uit zou komen, ga je er altijd iets aan achteruit.

Dit zijn dingen waar je eigenlijk NOOIT naar moet kijken. Op het moment dat je een machine wilt, moet je hem gewoon kopen en niet op de kalender gaan bijhouden hoeveel dagen er voorbij zijn zodat je kunt berekenen hoeveel dagen je voor de update een machine hebt gekocht. Je moet hem kopen, en gewoon blij zijn met wat je hebt. Ik heb mijn Mac Pro nu een maand, en het zal mij aan mijn reet roesten als er morgen een snellere of goedkopere versie komt. Ik ben blij met wat ik heb.

Bijdrager
    bartje

Aan zijn ‘eisen’ te zien, wilt ie dat bijvoorbeeld spellen die hij zou spelen, vlekkeloos draaien en daarnaast een Adobe pakket wat ook soepel moet draaien.

Als je het geld hebt, waarom niet? Dan ben je wel vrijwel verzekerd dat alles soepel op je mac draait. Wil je niet zoveel geld uitgeven, dat moet je het met wat minder doen. Wat ook werkt, misschien alleen iets minder soepel;)

Ik weet ook dat je daar niet zo naar moet kijken, ik ga ervan uit dat iedereen dat ook snapt. Maar feitelijk is het toch zo?

Bijdrager
    ChrisMax

Allemaal bedankt voor de reacties die jullie geplaatst hebben!
    Ik twijfel zo tussen de twee 15,4 inch versies. Ik heb thuis net een nieuwe XBOX 360 staan dus voor de spellen kan ik het ook gewoon achterwege laten en gaan voor versie 1 van de MBP. Als extra optie neem ik sowieso 4 GB werkgeheugen en misschien dan wel een harde schijf van 250 GB ipv 200 GB. De grafische kaart en de processor zou dan wat minder zijn in vergelijking met de andere 2 MBP’s. (tenminste minder mag ik eigenlijk niet zeggen omdat het gewoon nog een super sterke laptop is!). Ik kom op € 2000,= als ik ga voor de eerste MBP + 4 GB werkgeheugen en 250 GB harde schijf. Ik neem aan dat ik daar wel volop het Adobe pakket op kan draaien?

Bijdrager
    Tiyuna

Bij mailamac heb je voor 1831 euro’s een MPB met 4GB ram
    Linkje

Bijdrager
    ChrisMax

Bedankt voor de link.Best goedkoop eigenlijk. Ik wil hem waarschijnlijk toch bij een A-mac shop halen omdat ik dan gelijk een verzekering afsluit. Ook als er iets is kan ik gewoon naar de winkel toe en weten ze dat ik hem daar gekocht heb. Bij Mail-a-Mac vertrouw ik ook het ook wel maar qua reparaties zal het lastig worden daar, bellen en mailen enzo..
    Thanx

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.