6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Free2be

MacBook Pro 2020 M1 chip

Beste,

Vlot aan het werk op mijn nieuwe MBP, vele dingen lopen als een trein.

Maar volgend probleem met verbinden externe NAS server.

Ik heb nooit problemen ondervonden bij mijn oude MBP, Big Sur om mijn NAS te verbinden via het icoontje in Finder.

Recent merkt ik dat de nieuwe MBP weigert in te loggen op 1 van mijn 2 NAS servers. De andere NAS server logt wel in, bij het klikken op het icoontje.

Als ik die bewuste NAS benader via het IP adres, lukt het wel.

Heeft iemand een idee hoe ik hier uit geraak om alsnog via het icoontje in Finder tot een verbinding te raken. Het is blijkbaar niet mogelijk om het te verwijderen..

De MBP 2020 M1 is voor een software probleem (Kon niet meer inloggen na het opstarten), terug naar een hersteldienst moeten gaan en daar hebben ze de software van de interne chip dienen te updaten, blijkbaar kwam dit probleem meermaals voor.

NAS inlog problemen

Bijdrager
    Free2be

Intussen de instellingen op mijn NAS nagekeken, daar staat alles ingeschakeld om met Mac netwerk te communiceren..Ik denk aan een software probleem van de QNAP nas.

Inactief
    Anoniem

Ik zie dat je via AFP verbindt. Dat is inmiddels een achterhaald protocol, probeer het eens via SMB en kijk of dat betrouwbaarder werkt met verbinden?

https://www.macworld.com/article/3600899/using-afp-to-share-a-mac-drive-its-time-to-change.html

Bijdrager
    Free2be

Beste Antwoordapparaat,

Ik kan wel verbinden via smb en het ip adres van de QNAP nas.

Het vreemde is dat ik mijn QSAN nog steeds kan verbinden met AFP.

Denk dat het met een software update te maken kan hebben, van de QNAP nas.

Inactief
    Anoniem

En kun je AFP niet uitzetten in de QNAP en QSAN om zo SMB te forceren? Dus ook al verbind je al via SMB, toch AFP uitschakelen als dat kan. Ik heb hier gedoe gehad een tijd geleden met verbinding naar een Mac mini server, ook dit soort verschijnselen. Na uitzetten AFP op de Mac mini geen probleem meer. Dat was niet onder Big Sur overigens, misschien ligt het daaraan.

Bijdrager
    Free2be

Ik heb mijn oude MacBook Pro nog even terug uit de kast gehaald en ook hier doet zich het probleem voor, hier staat er ook BigSur op. Dus software probleem. Ik hou het even in de gaten, anders zet ik de AFP uit op de nassen.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.